Bukefalos 28 år!

Blivande samboskapstrassel, juridisk rävsax...

Han jobbar inom försvarsmakten och har högsta säkerhetsklassen, dvs de kollar upp ALLT på bland annat sambo (ekonomi, umgänge osv). Det KAN vara en bidragande faktor. Men å andra sidan har jag prickfritt förflutet, inte så mkt som en fortkörningsböter finns det och en ordnad ekonomi även om jag inte har fett pengar liksom.
Det KAN INTE vara en bidragande faktor. Att bryta mot lagen är väl inget som man bör göra om han är säkerhetsklassad i sin tjänst.....

Sätt er ner och specifiera alla kostnader som finns för boendet. El, internet, tv, sophämtning, hemförsäkring etc etc. Räkna ut månadskostnaden och dela den sedan procentuellt efter era inkomster. Lägg till lite för förslitning i hemmet.

Mer hade inte jag betalt i ett hus jag inte har ägande i.
Får jag inte vara folkbokförd där hade jag inte betalat ens en enda krona!!!
 
Du skulle inte få minsta lilla mer om du skrev dig där än om du inte är skriven där.

Så du kan bo där i 10 år. Du får inte ett öre för varken huset eller det du betalt i hyra. Och inte en pinal som är hans. Så vad är det han vill skydda sig från? Nåt är skumt.
 
Ärligt talat få vet jag inte varför, hade jag vetat allt innan mitt boende var uppsagt hade jag ju varit i en helt annan situation. Jag utgick från det vi kommit överens om, dvs jag skulle flytta in och betala min del så att säga, inga konstigheter.
 
Han jobbar inom försvarsmakten och har högsta säkerhetsklassen, dvs de kollar upp ALLT på bland annat sambo (ekonomi, umgänge osv). Det KAN vara en bidragande faktor. Men å andra sidan har jag prickfritt förflutet, inte så mkt som en fortkörningsböter finns det och en ordnad ekonomi även om jag inte har fett pengar liksom.
Jag är också säkerhetsklassad på ett av mina jobb, visserligen inte högsta, men har folk i min närhet som är klassade högre och alltså också blivit kollad från andra sidan som familj/umgänge. Och det är inte ett tillräckligt skäl såvida du inte ägnar dig åt terroristhandlingar eftersom han ändå faktiskt umgås med dig idag - du finns redan i hans liv. Det är något annat som ligger bakom tror jag.

Jag hade aldrig gått med på hans villkor utan snabbt hittat en egen lägenhet. Och hans "hyra" kan du visst backa på. Han har lagt till villkor i er överenskommelse och dessa villkor kan i högsta grad påverka vad du är villig att betala, om du vill genomföra osv. Så tills du har godkänt allt har du all rätt att backa på allt. Skulle du av någon anledning ändå välja att flytta in, skriv avtal på de grejer du tar med dig in samt köper under er tid så du får ta med dig det ut också.

Er semesterresa dock så bör du också omfattas av ev försäkring eftersom det vanligast gäller hela resesällskapet oavsett adress, men undantag förekommer säkert.
 
Du skulle inte få minsta lilla mer om du skrev dig där än om du inte är skriven där.

Så du kan bo där i 10 år. Du får inte ett öre för varken huset eller det du betalt i hyra. Och inte en pinal som är hans. Så vad är det han vill skydda sig från? Nåt är skumt.

Det är ju snarare jag som får svårt att bevisa vad jag tog med mig in i hushållet, alltså möbler etc. Och jag är inte överhuvudtaget intresserad av det som är hans, sambolagen reglerar ju det ändå så det behöver vi inte gräva djupare i. Däremot som innefattas jag ju av hemförsäkringen och dylikt om jag är skriven där.
 
Det är ju snarare jag som får svårt att bevisa vad jag tog med mig in i hushållet, alltså möbler etc. Och jag är inte överhuvudtaget intresserad av det som är hans, sambolagen reglerar ju det ändå så det behöver vi inte gräva djupare i. Däremot som innefattas jag ju av hemförsäkringen och dylikt om jag är skriven där.

Ja men det är ju han och inte du som stoppar. Och jag förstår inte vad hans skäl är, det jag menar med att något är skumt. Och du skev att du vill inte ha mer än du har rätt till - och det kan du ju inte få ens om du ä skriven där så det är ju inte heller anledningen menade jag.

Jag hade brutit omedelbums om han vidhöll skrivas ngn annanstans. Och se till att du inte betalar på hans lån i "hyra" om du flyttar in.
 
Men när han frågade om du inte kunde skriva dig någon annanstans, frågade du inte varför du skulle göra det?
Jag var på väg ut, han frågande i förbifarten liksom (fanns såklart en mening med det :grin:) och jag har egentligen aldrig godtagit det, mer än att jag blev paff och svarade att jag inte ens hade funderat över det typ.
 
Jag var på väg ut, han frågande i förbifarten liksom (fanns såklart en mening med det :grin:) och jag har egentligen aldrig godtagit det, mer än att jag blev paff och svarade att jag inte ens hade funderat över det typ.
Jag hade blivit fullständigt vansinnig, ärligt talat. Jag kan inte komma på någon förklaring som skulle göra att det INTE kändes som ett stort jävla svek. Jag förstår verkligen att du funderar på att dra.
 
Jag kan inte se att han skulle vinna något praktiskt/ekonomisk på att du inte är skriven där, så i mina ögon kan det endast handla om att han försöker hålla någon slags känslomässig distans eller någon känslomässig hållhake. Typ att lättare kunna kasta ut dig "för du är ju ändå inte skriven där" eller något annat dumt.

Jag hade krävt en förklaring men eftersom förklaringen troligen är kass så hade detta fått mig att svalna totalt inför förhållandet. Fy så sunkigt.
Likaså att du ska betala en ganska stor del av boendekostnaden? Varför?
Jag och min kille har precis flyttat ihop. Jag tjänar lite över medel, han är student. Vi delar procentuellt på hyran (hyresrätt) och 50/50 på resten. Det innebär att jag betalar ganska många tusenlappar mer än honom per månad men i mina ögon helt rimligt.
Jag menar - varför ska du betala massor med pengar för ett hus du egentligen inte har valt att bo i? Du hade ju knappast haft så dyra boendekostnader annars? (antar jag utifrån din beskrivning).

Bläk!
 
Jag kan inte se att han skulle vinna något praktiskt/ekonomisk på att du inte är skriven där, så i mina ögon kan det endast handla om att han försöker hålla någon slags känslomässig distans eller någon känslomässig hållhake. Typ att lättare kunna kasta ut dig "för du är ju ändå inte skriven där" eller något annat dumt.

Jag hade krävt en förklaring men eftersom förklaringen troligen är kass så hade detta fått mig att svalna totalt inför förhållandet. Fy så sunkigt.
Likaså att du ska betala en ganska stor del av boendekostnaden? Varför?
Jag och min kille har precis flyttat ihop. Jag tjänar lite över medel, han är student. Vi delar procentuellt på hyran (hyresrätt) och 50/50 på resten. Det innebär att jag betalar ganska många tusenlappar mer än honom per månad men i mina ögon helt rimligt.
Jag menar - varför ska du betala massor med pengar för ett hus du egentligen inte har valt att bo i? Du hade ju knappast haft så dyra boendekostnader annars? (antar jag utifrån din beskrivning).

Bläk!

Så sant!
Jag vill egentligen inte bo i det huset, det var ju han och hans exfrus gemensamma, jättelattjo liksom. Men eftersom jag tycker om honom så var jag ändå ok med det (mestadels för att hans barn skulle slippa flytta). Mitt egna boende kostar inte ens en bråkdel av vad huset kostar.
 
Tror du för en sekund att du skulle bli lycklig i det huset och det förhållandet?
Med dagens vetskap nej. Men så är det ju fler med i ekvationen. 3 barn som åtminstone skulle få bo kvar i sitt hus, jag kan inte gärna storma in och riva upp allt som är någon form av trygghet/säkerhet för dem. Jag kunde tänka mig att kompromissa på den fronten, av det skälet.
 
Så han väntar medvetet tills du sagt upp dig och överrumplar dig med frågan om att skriva sig på annan plats- olagligt (vilket han rimligen är medveten om)? Och det efter att ha begärt en ordentlig summa i drift? Är han egentligen ute efter en sambo?

Vad kan han komma att göra i framtiden. Är du på god fot med din hyresvärd kan du förmodligen få ett boende där hyfsat snabbt.
 
Tycker du ska vara särbo och investera dina pengar i eget boende - inte hans. Oavsett så vill man ju vara på bostadsmarknaden, du vill ju inte sitta och betala av någon annans hus.
Lyssnar på en Pod och det var en liknande ekonomisk grej mellan ett par, de skulle bo i hennes lägenhet och han skulle hyra ut sin för 14000kr... men han ville bara betala halva kostnaden hos henne... Alla andra tyckte att det vore rimligare att dela hennes kostnader samt att dela hans vinst = win-win... annars kan ju hon lika gärna hyr ut sin för mkt mer än den kostar och de kan bo i hans...

folk...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp