Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men fy!! Åkte du inte till vårdcentralen?
Jag läste en artikel om en ryttare och häst som råkade ut för detta, hästen dog ☹
Tror man kan få nåt med hjärtat, typ flimmer. Himla tur att det gick bra!!!!Jag ringde nån sjukvårdsupplysning dagen efter och fick ett syrligt svar att jag borde åkt in med en gång och hade jag överlevt natten behövde jag inte söka nån vård.
Tydligen kan det hända nåt med blodet när man fått starkström i sig och minnesförlusten ska också bero på strömmen för jag slog aldrig i huvudet.
Jag misstänker dock att blixten slog ner i marken precis bredvid oss och det var därför vi överlevde.
Jag fick en massa dyr elektronik sönderbränd efter nedslag förra sommaren. Allt kopplat via dyra högspänningsskydd. Såg blixtarna komma ur eluttagen...Pratade lite med en elektriker om att eventuellt sätta in ett överspänningsskydd men han sa det att vid en direkt träff är det inte mycket som hjälper
Blixtnerslag generar otroliga krafter![]()
Nu är jag ingen expert precis men har för mig att en får ärr på huden av att bli träffad direkt.Jag ringde nån sjukvårdsupplysning dagen efter och fick ett syrligt svar att jag borde åkt in med en gång och hade jag överlevt natten behövde jag inte söka nån vård.
Tydligen kan det hända nåt med blodet när man fått starkström i sig och minnesförlusten ska också bero på strömmen för jag slog aldrig i huvudet.
Jag misstänker dock att blixten slog ner i marken precis bredvid oss och det var därför vi överlevde.
Igår var det ett jätteåskväder här, en riktigt hög knall fick mig att tro att blixten slog ner i vår trädgård. Nu på morgonen visade det sig att det slog ner 200 meter härifrån (Facebook) och ändå snall det så jag nästan ramlade ur sängen
Nån som varit med om att blixten slår ner i huset eller väldigt nära ? Finns det åskledare i vanliga villakvarter. Och hur vet mn i så fall det? Kan man skydda sig på något annat vis än åskledare och sitta i bilen?
Ja, i tonåren slog det ner i huset och totalrökte tv, tvboxar, dvd, router mm.
Har också varit med om blixtnedslag i bryggan som vi låg förtöjda vid, det klyvde den mer eller mindre itu. Det slog även ned i berget bara 10 meter bort vid samma tillfälle - har aldrig hört ett liknande ljud igen och det är jag glad för.
Många tror att åskan slår ner alldeles runt hörnet när det dundrar rejält men ofta är det flera kilometer bort. När det verkligen, verkligen slår ner nästgårds - då vet man det.
Jag älskar åska! Helt irrationellt men det är ju så fantastiskt häftigt vad naturen kan uppbåda.