Bukefalos 28 år!

Blodförgiftning eller lymfangit??

F

Fantasi

en häst blir sparkad och får ett sår på sitt ben, bener svullnar upp och blir (som mest) från hov/kota jämntjockt(eller näst intill) upp till karpalled eller has, utan feber,svullnaden går ned vid rörelse, kommer tillbaka vid stillastående, och försinner så småningom utan behov av medisiner. jag kallar det för blodförgiftning men min kompis säger lymfangit.

För mej är lymfangit något akut, och betydligt mycke farligare än blodförgiftning samt ger feber, ibland mycket hög och avhjälps med veterinärs medisin. Svullnaden kan även gå över karpalled/has och upp över rumpan om man har extrem otur..

det är min uppfattning av de två olika orden, vad är rätt "diagnos" på hästen?
 
Sv: Blodförgiftning eller lymfangit??

Blodförgiftning, dör man utan behandling.
Lymfangit är man bara lite dålig i jämförelse.

Diagnos får en Vet ställa.

/P Döben
 
Sv: Blodförgiftning eller lymfangit??

Testa jodomslag 3 nätter ( skall spädas till det ser ut som the eller lättöl )
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 232
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 756
Senast: Görel
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: lillaP
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: Saraoliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp