Blodiga attacken inget brott – hästägaren utan ersättning

Endera är ägarna okunniga och fattar inte att ersättning kommer de att få, men att de får kräva det av hundägaren istället för att låta åklagaren driva det i brottmål.

Eller så finns det annan info som saknas. Artikeln är bland det sämsta jag läst i frågan.

Stäm hundägaren. Det är strikt hundägaransvar. As simple as that. Faktiskt.
Ja hästens försäkringsbolag vill nog gärna ha betalt för sina utlägg för veterinärkostnader o liknande kan jag tänka mig.
 
Ja hästens försäkringsbolag vill nog gärna ha betalt för sina utlägg för veterinärkostnader o liknande kan jag tänka mig.

Jag tror inte hästen var försäkrad.
Förtydligande - jag tror der försäkringsbolag som omnämns är hemförsäkring eller liknande. En vetvård skulle betalat oavsett. Och travhästar har sällan A1 försäkring.
 
Jag undrar om hunden utsattes för något test för att kolla mentaliteten. Vet att den såldes till Örebrotrakten rätt snabbt efter händelsen
 
Problemet är väl då hundägaren vägrar att samarbeta alternativt inte har ngn hemförsäkring.

Då får man dra skadeståndsfrågan inför tingsrätten.

Jag var dock med om en hundägare som varken hade hemförsäkring eller ville samarbeta. Han kunde efter påtryckningar från den jurist om jag anlitade sträcka sig till att betala 5000 kr. Vi planerade en stämning för att kräva mer men jag blev avrådd av juristen då det visade sig att hundägaren var både nolltaxerare och hade en lång lista av obetalda skulder hos kronofogden. Så chansen att jag överhuvudtaget hade fått något vid en tvist hade varit lika med noll, så jag fick nöja mig med 5000 kr för att försöka täcka de omkostnader (ca. 40000 kr) som jag fick till följd av skadan.
 
Jag tror inte hästen var försäkrad.
Förtydligande - jag tror der försäkringsbolag som omnämns är hemförsäkring eller liknande. En vetvård skulle betalat oavsett. Och travhästar har sällan A1 försäkring.
Fast här var det väll inte veterinärvården som var problemet utan som jag förstod det att travhästen inte skulle kunna fungera som travhäst. Sedan kan man väl ifrågasätta det och även hur mycket värd en häst är innan den börjat prestera. Men i artikeln så är det den ekonomiska förlusten de vill ha ersatt. Dvs det psykiska trauma hästen fick av händelsen som gör att den inte kan prestera som travhäst.
 
Fast här var det väll inte veterinärvården som var problemet utan som jag förstod det att travhästen inte skulle kunna fungera som travhäst. Sedan kan man väl ifrågasätta det och även hur mycket värd en häst är innan den börjat prestera. Men i artikeln så är det den ekonomiska förlusten de vill ha ersatt. Dvs det psykiska trauma hästen fick av händelsen som gör att den inte kan prestera som travhäst.

Ur artikeln:

"Det innebär att det inte heller kan få någon ersättning för den skadade hästen. Det handlar om bland annat veterinärkostnader, foderkostnader och framkörning till travet."
 
Ur artikeln:

"Det innebär att det inte heller kan få någon ersättning för den skadade hästen. Det handlar om bland annat veterinärkostnader, foderkostnader och framkörning till travet."
Ok jag missade det, men det lät ändå i artikeln som det inte var det som var det stora problemet.
 
"Blodiga attacken..." O_o Jag hoppas att klick-fiskandet lugnar ner sig så att vi någon gång kan återgå till lite mer sansade rubriker.
 
Ok jag missade det, men det lät ändå i artikeln som det inte var det som var det stora problemet.

Det angavs till 75 - 100 000 kr, de kostnaderna jag citerade. Något jag ställer mig tveksam till att det skulle nå upp i om man inte räknat med värdeminskning på hästen. Och DEN kan bli extremt svår få ersättning för utefter artikeln. De provade köra hästen en gång, den reste sig, den såldes....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Catrin Alexanderson var ute och körde med sin 1,5-åriga travhäst blev de attackerade av en hund. Hästen fick stora köttsår i sidan. —...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp