Blodmask - vad göra nu?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare HarryBarry
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 568
H

HarryBarry

Hej!
Skickat in Kolla mskken!
Och jag fick svar idag.

550 EPG Blodmask.

0 EPG av de andra arterna

De har satt prov på blodmasken.

Hur behandlar man?

Allvarligt? Läst i veterinärboken, och det låter ju inte speciellt trevligt och kan ställa till det rejält. Hästen är 16 år..

Tala om att jag är glad att jag tog detta provet!

Men nu behöver jag lite tips!;)

Sv: Blodmask - vad göra nu?

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. 550 EPG är heller inget att bli orolig över.

Avmaskning med valfritt medel, och håll intervallet hela betessäsongen. Om odlingen visar på stora blodmasken är det läge att se över hur man kan få rent hagarna hästen gått i så mycket som möjligt.

Måste det inte vara med ivermektin som verksamt ämne?

Intervallet är 8 veckor väl?

Byter stall nu 1 maj, något som påverkar?

Vet du om äggen/masken kommer ut levande och då påverkar de nya hagarna?

Du e så duktig på parasiter!:bow:
Din kunskap uppskattas, har läst tidigare inlägg av dig..

Har tre små fållor som hästarna får gå i ett par tre dagar när de avmaskats. Ev mask kommer inte direkt ut i hagen igen och det är lätt att mocka bort på liten yta.
Inte för att jag kan svära på att hagarna är maskfria.. men ändå.

Men om maskarna/äggen av blodmask kommer ut döda behövs det ju knappast att man bytar hage tillfälligt. Maskarna pluttar ju ut ägg hela tiden, så även om du avmaskar, så har det kommit ut ägg innan som sedn växer. Iallafall vad jag har läst nu ang blodmasken.

Jag kommer att avmaska imorgon.
Inväntar provsvaret ifrån labbet för att utesluta att han hade den stora blodmasken.
Avmaskar sen igen om 8 veckor, och sänder därefter in ett nytt prov.
men fortsätter om det behövs till han är "maskfri".

Låter detta vettigt?

Hej!
Skickat in Kolla mskken!
Och jag fick svar idag.

550 EPG Blodmask.

0 EPG av de andra arterna

De har satt prov på blodmasken.

Hur behandlar man?

Allvarligt? Läst i veterinärboken, och det låter ju inte speciellt trevligt och kan ställa till det rejält. Hästen är 16 år..

Tala om att jag är glad att jag tog detta provet!

Men nu behöver jag lite tips!;)

Jag prata med labb cefen där för någon dag sedan angående 1 av hästarna som jag skickat i på fick 600 EPG o odling är satt.
Hon sa att den inte var något att oroa sig för bara att hästen ska maskas av innan betet till skillnad från den andra hästen med 30 EPG som inte behöver maskas av alls innan betet.

Maskarna som kommer ut är döda, men det kan finnas levnadsdugliga ägg i maskarna ca 3-4 dagar efter avmaskning.

Hagen är redan smittad, och för varje dag som går sprids ju mer smitta.

Precis som supergladis säger är odlingen viktigast på låga EPG då man kanske väljer att inte avmaska.

De medel som tar blodmasken är pyrantel, ivermectin och moxidectin.

Jag skulle avmaska nu och var 8e vecka (om du väljer ivermectin) hela säsongen och ta nytt prov i vår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 283
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när... 2
Svar
37
· Visningar
9 731
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21