blodslinjer och stammar

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Vina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 272
V

Vina

Finns det någon bra bok/hemsida som beskriver blodslinjer och stammar hos islandshästar lite mer utförligt?

Sv: blodslinjer och stammar

tänkte utveckla min fråga lite, finns det någon här inne som känner till och kan berätta lite om olika blodslinjer och stammar? varifrån kommer dem? vad karaktäriserar dem? vilka hästar är representativa för dem?

Om olika stammar kan du nog snappa upp en del i Gunnar Bjarnasons "AEttbók og Saga", men den är nog svår att få tag i.

Annars kan kanske sökningar på Hindisvik, Svadastadir och Kolkuos ge lite. Eller Hornafjördur : Holmi, Bjarnanesi

Man talar om att de skilda klimaten på Island gett lite olika grundtyper av hästar. Men mycket av de skillnaderna är nog utplånat nu eftersom man inte håller sig regionalt längre. Populära hingstar används över hela landet.

Jag har snappat upp en hel del genom att läsa en massa böcker, söka på internet och prata med folk som sysslat med avel länge. Men jag tycker att jag saknar mera utförlig och samlad information...
Man kanske blir tvungen att sammanställa något själv, kanske kan bli ett roligt examensarbete...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Ajda
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 951
Senast: Noxos
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka