Blötlägga foder

Lotus

Trådstartare
Frågar på denna sida också angående blötlagt foder, eftersom det verkar finnas olika uppfattningar. Vill ha bort damm från fodret, därför blöts det.

Hur länge kan olika foder ligga blött utan att bli dåligt, tex betfor, havre, lucern mm? Något känsligare än annat? I dagsläget samma temperatur som utomhus, senare sannolkit kallare.

Hur blöter ni hö om ni gör det, och hur länge anser ni att det kan ligga blött utan att bli dåligt? Anser ni att det går bra att skölja höet eller måste det läggas i blöt i ett kar, och hur länge bör det ligga där isåfall?

Vad anser ni om blött hö kontra hösilage ur dammsynpunkt?
 
ang. blötlagt kraftfoder vet jag ingenting, men har hört att hö börjar mögla redan efter 40 min, har jag för mig.
 
Du får ju inte bort dammet, men du binder det så hästen inte andas in det. Betfor ska ju stå i blöt så det blir mjukt. Övrigt foder behöver bara fuktas. Så fort du blöter någonting börjar bakterier växa till, efter 20 min tar det fart ordentligt. Alltså bör du INTE låta annat foder stå i blöt en längre stund.

Att skölja höt gör ingen större skillnad tyvärr. Att lägga det i blöt är det bästa om man absolut ska blöta (kanske läge att fundera på hösilge?). 30 min är idealet, då har man bundit 90% av dammpartiklarna, men man har ännu inte urlakat för mycket vitaminer. Höt bör utfodras så snart som möjligt efter man tagit upp det ur vattnet.
 
Sv: Blötlägga foder

Jag tror att man kan fodra det torrt men jag hade inte fodrat en häst med torr lucernpellets. Jag la de i blöt så som man gör med betforn, så den blir blöt rakt igenom.....
 
Sv: Blötlägga foder

du måste ju blöta betforn, annars sväller det ju i magen på hästen, farligt farligt :devil:
 
Sv: Blötlägga foder

Jag har inte sagt att jag fodrar betfor torrt :confused: Jag skrev att jag la lucernpelletsen i blöt så som jag gjorde med betforn, dvs så att den blir blöt rakt igenom!
 
Sv: Blötlägga foder

Lucern pellets rekommenderas att blöta ja. Med tanke på hur mkt det sväller. Bör ligga i blöt "en stund" så man ser att det sväller, annars är det inte någon mening.
 
Sv: Blötlägga foder

Om du har några plusgrader 0-8 så borde maten kunna stå i blöt ett antal timmar. Jag gör iordning frukostmaten på kvällen och det ställer jag i blöt. Det är ju som att ha mat i kylskåp :) Man får väl vara noga med att göra rent hinkarna varje dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: Jenka
·
Foder & Strö Blötlägger pållens hö eftersom han började hosta. Hur länge bör det ligga i blöt för bästa effekt? Jag har ett vagt minne av typ 30 min...
Svar
14
· Visningar
3 579
Foder & Strö Finns det ett bra kompletteringsfoder att ge hästar med dåligt hull? Har kollat runt lite på buke's gamla trådar och de flesta har...
2
Svar
28
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp