Bloggfrågor

ASKAPLASKA

Trådstartare
Kanske borde lägga detta under datorer men jag misstänker att jag kan få fler svar här så jag hoppas på att få ha tråden kvar en stund:)

Jag bloggar och läser bloggar sen flera år tillbaka men har under en längre period upplevt att mina favoritbloggare lägger av en och en vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
Detta har väl påverkat mig lite också och även jag har på sistone övervägt att lägga skrivandet åt sidan men nu beslutat mig för att ge det en chans till och fräscha upp min egna blogg lite.
Tyvärr tycker jag att de flesta bloggar har en väldigt tråkig design men å andra sidan vet jag att jag kanske har en lite speciell smak:D

Nu undrar jag följande:

Vad uppskattar ni i en blogg? Design, typsnitt-storlek på text, många bilder eller mycket text, kvalitèt på bilderna, mm mm.

Ni med egna bloggar: gör ni designen själva och om inte, var hittar man folk till sånt om man inte har kunniga vänner och bekanta?

Sv: Bloggfrågor

Läser en del bloggar, men alla genom RSS-läsare, så det enda jag uppskattar är vettigt innehåll, att hela inlägget visas i läsaren och bra bildkvalitet.

Ärligt talat så Skiter jag i design och teckenstil.
Jag läser inte bloggen för att den ser fin ut.

Jag läser bloggar där bloggaren är rak och ärlig. inget lullillull om att livet är perfekt och att bloggaren svävar på små rosa moln och har det perfekt livet utan några problem what so ever. något sånt existerar inte.
Sen läser jag inte sånt där bloggaren uppenbart är lågbegåvad och inte har skriftens begåvning. Sånt orkar jag inte läsa.
Jag gillar när det är bilder i bloggen och då privata och inte hämtade från Google.

Jag läser mestadels ätstörda bloggar men det beror på att jag själv är det. Kan känna igen mig i det dom skriver och känna att jag inte är ensam. Men läser också en blogg där bloggaren har lite dålig humor. Så det kan jag skratta åt.

Det jag (och många andra jag vet) absolut inte uppskattar är tråkigt inlägg som är i samma stil varje dag där man skriver tex varje dag vad man ska göra idag osv. :banghead:

Usch, tråkigaste inläggen som finns!

Det jag uppskattar är bra text, rättstavat, många stycken, ej en enda lång text. Bilder men massa i samma inlägg osv.

Variation helt enkelt!

Jag uppskattar ett tydligt och enkelt teckensnitt där det inte är några problem att se vad det står... Layouter med liten, ihoptryckt text orkar jag inte ens börja försöka läsa. Jag besökte en blogg som verkade väldigt intressant, både språk och innehåll var bra, men bloggaren använde sig av ett totalt oläsligt teckensnitt där man bara såg i stort sett halva bokstäverna... Det blev inga fler besök på den bloggen, tyvärr.

Det är viktigt att det är lätt att läsa texten, alltså rättstavat, inga särskrivningar och lagom långa stycken! Och inte en massa olika färger på texten.

Bilder är kul men text är också bra. Intressant text, inte "har precis handlat, ska äta nu"

Kom på en sån där helt iqbefriad bloggare.

Bloggaren skrev om att denne och och vän var ute i skogen i Blekinge och skulle plocka svamp. Å dom gick längre och längre in i skogen tills dom gått vilse. Sen irrade dom runt i 2 timmar tills dom äntligen kom ut till en väg och kunde ringa den enas sambo och bli uppplockade. Inlägget slutar i alla fall med:

Det är en sak att gå vilse, det är en
helt annan sak att gå vilse in i ett
annat landskap. Vem säger äventyr?!
Starta i Blekinge och hamna i Småland.

Jamen Hallå!? :D

Alltså, såna klarar jag inte av.

Jag föredrar att läsa bloggar av folk jag känner.
Vad som händser i kreti och pletis liv intresserar mig faktiskt inte :p

Därför jag bloggar, för mig själv och för mina vänner.

Åh vad roligt ämne! Jag älskar bloggar :D

Jag läser iofs typ inga bloggar alls, förutom mina vänners som jag kikar in på lite då och då och en och annan storbloggare. Det som gör att jag fastnar för en blogg är en snygg och enkel design. Designen är otroligt viktig för mig. Har bloggen en tråkig eller för plottrig design så orkar jag inte stanna kvar. Snygg, stilren och enkel men gärna färgglad osv.

Typsnitt och sånt hör liksom till designen. Lätt att läsa och lagom stor size på text. Jag gillar variation. Både långa inlägg och lite kortare inlägg med fler bilder. Dock gör bilderna nästan allt. Så en bildfri blogg är supertråkig enligt mig. Kvalitén på bilderna spelar också stor roll. Hellre inga bilder alls än värdelösa mobilbilder eller liknande.

Och det här med designen, jag gör mina bloggdesigner själv. Har sen jag var typ 11-12 år suttit och lekt i photoshop och är helt självlärd. Beroende på vad för bloggplattform man har så finns det tusentals gratisdesigner att ta del av. Använder man blogg.se (vilket jag vet att du gör (gjorde?) xD) så är utbudet mycket stort. Annars finns det dom som säljer designer också.

Jag uppskattar en ljus design, då jag tycker att det är jobbigt att läsa texter där bakgrund eller allt runtom är väldigt mörkt. När jag klickar runt bland olika bloggar är det oftast designen som fångar det första intresset, sedan påverkar förstås innehållet i bloggen om jag kommer fortsätta läsa den eller inte.

Däremot spelar det inte så stor roll om bloggaren har bilder eller inte - så vida den har något som fångar mitt intresse. Vissa bloggare lägger upp intressanta eller fina bilder men skriver "ingenting", dessa följer jag om jag gillar bilderna. Andra bloggare skriver väldigt underhållande ( typ Fredrik Backman), vilket gör att jag inte "kräver" några bilder/bilder med kvalité. Utöver det läser jag också vänners bloggar, där brister det ofta i både kvalitén på bilderna och på texten - men de är mina vänner så där läser jag för att ta del av deras liv, typ.

Jag själv bloggar. Jag gör designer själv och gillar lite knasigare "headers". Jag försöker bidra med bilder av kvalité som jag själv fotat men största syftet med mitt eget bloggande är att skriva. Jag skriver ofta ganska mycket om lite allt möjligt och har fått höra att jag skriver på ett underhållande sätt. Så jag är glad och skriver på :D

Jag läser bara bloggar med en röd tråd. Personen ska ha något att berätta, förmedla och inte bara skriva massor av blajj. De kan skriva om sin vardag & sina dagar men inte bara det. Ska en blogg intressera mig måste det som sagt finnas något mer...

Bilder i inlägg är roligt men inget måste, tycker det är tråkigt med bloggar där det är 10 bilder i rad på samma höst träd i olika vinklar. Eller ett "ego foto" i exakt varje inlägg. Men en bild som hör ihop med inlägget får det gärna vara! :) Enkel design där man lätt ser texten, inte massor av konstiga färger eller för rörig bakgrund.

Jag försöker göra min blogg på det sättet jag beskriver över. Använder en ljus & enkel design, Jag har inte gjort den själv utan hittat den på en av de sidor som har gratisdesigner. Men min header och små saker som en nedräknare tills min fästman kommer hem har jag lagt dit själv. :)

Det jag uppskattar mycket är designen, det ska vara lättläst, snyggt typsnitt, inte för få blogginlägg per sida. Gärna framåt/bakåt-länk längst och eventuellt högst upp på varje sida, inte bara för de olika månaderna.

Bilder är ett stort plus, det är inte alltid jag vill läsa för långa inlägg utan lite kortare dr man ser vad personen gjort. Eller blir inspirerad. Men bilderna behöver inte vara superbra, räcker med "ok" kvalité.

Det var det jag kom på för tillfället. ^^

Jag har bloggat i några år. Nu handlar det främst om inredning och renovering så det är lite så allt ser ut och är just nu på bloggen.
Jag designar själv, har alltid gjort så. Har i och för sig en gratis design från blogg.se i botten som jag ändrat runt lite.

Det får inte vara för plåttrigt. Sätt dig och kolla på topplistan på blogg.se så är de bloggarna i topp typiska bloggar som är för plåttriga (nu är det så bara för det att många av dem som är i topp är väldigt stilrena :p Men den där "Epicfaiil" är ju ett exempel på rörig design!). Det är sjuttioelva olika typsnittar som de satt som förklaring PÅ en bild, nej tack!
Något jag stör mig på när jag hittar nya bloggar och man blir länkad till ett visst inlägg så är det många som tar bort "Tillbaka till startsidan av bloggen" länken och då måste man ju krångla sig i adressfältet och ha sig för att komma till själva bloggen.

Jag uppskattar ett samband mellan färger, helst av allt vit bakgrund med svart text, tydliga markeringar vart inläggen slutar så det inte ser ut som att det är två eller fler som hänger ihop och att det finns en bra meny om man skulle vilja se vidare på bloggen. :)
Det M-Å-S-T-E vara bilder i varje inlägg, annars är texten faktiskt ointressant i mitt tycke! Däremot är det totalt förbjudet att lägga upp trettioelva bilder som ser likadana ut! Det är jättevanligt att folk gör så. Typ från en hoppträning med häst, lägger man upp femton bilder på hästen i ett och samma moment i galoppen och sjutton bilder på hästen i samma moment över ett hinder. Det räcker med en av varje, man orkar inte annars. :p
Kvalitén på bilderna är högt uppskattat, ju bättre desto bättre! Men Instagrambilder är trevliga också, så länge det inte bara blir sånna. :)

Jag läser några bloggar från vänner och bekanta, men annars mestadels okända människor, och då är viktiga kriterier för att jag ska fastna för bloggen att inläggen är relativt lätta att läsa (d.v.s. lagom stor text och riktiga styckeindelningar, bloggar där bloggaren lagt allt i samma sjok går bort direkt), en korrekt stavning (jag ryser vid tanken på hur mycket felstavade bloggar det finns), gärna bilder och framför allt att området då är något som intresserar mig. Majoriteten av de bloggar jag följer är hästrelaterade.

Jag har bloggat själv om mitt hästintresse under flera år, men har mer eller mindre lagt av och lösenordsskyddat bloggen nu. Jag är totalt inkompetent när det gäller design, men om du bloggar via blogg.se finns det mängder av gratismallar på nätet som man kan använda sig av och byta header och profilbild enkelt så den ändå blir personlig.

Tack snälla ni för tips och idèer.
Eftersom jag på allmän begäran från släkt och vänner och några till beslutat att blogga vidare känns det som att jag verkligen behöver en nystart.
Har pysslat runt så gott jag kan med designen idag men är inte helt nöjd, skulle vilja ha lite mer former men fixar inte detta och måste nog anlita nåt proffs:o

Det får inte vara för plåttrigt. Sätt dig och kolla på topplistan på blogg.se så är de bloggarna i topp typiska bloggar som är för plåttriga (nu är det så bara för det att många av dem som är i topp är väldigt stilrena :p Men den där "Epicfaiil" är ju ett exempel på rörig design!). Det är sjuttioelva olika typsnittar som de satt som förklaring PÅ en bild, nej tack!
Något jag stör mig på när jag hittar nya bloggar och man blir länkad till ett visst inlägg så är det många som tar bort "Tillbaka till startsidan av bloggen" länken och då måste man ju krångla sig i adressfältet och ha sig för att komma till själva bloggen.

Haha, hoppas du inte syftar på min blogg som ligger på topplistan på blogg.se :p ;)

Var tvungen att gå in och kolla på den bloggen som Sorbe syftade på och den är verkligen inte min stil, hua!

Förövrigt tycker jag det är märkligt att så många "ytliga" bloggar lever. Jag fattar verkligen inte vem som vill läsa det där glättiga där allt är så tillpiffat och perfekt med höstmys i nya outfiten och nybakade muffins med vänninorna och doftljusen:wtf:
Själv uppskattar jag en blogg med mycket humor alternativt någon skiver ärligt och öppet om sig själv.

Min familj sa till mig igår att jag inte fick sluta blogga och att det räcker med att lägga upp en bild och skiva nån rad om mina djur för de roar så:p
Låter enkelt och bra för en som tillfälligt tappat orden!

:eek: Du får INTE sluta blogga! :(
Då blir jag ledsen. ..
Håller med familjen - en bild och en liten rad om "pojkarnas" upptåg räcker! :)
Jag vill ha personliga bloggar, där bloggaren bjuder på sig själv utan att det blir löjligt.
Enkel design, inte för många bilder faktiskt, tycker många är för bra på att lägga in bilder för minsta lilla händelse i inlägget:
Åt middag *bild* och nu sitter jag här i mina myskläder *bild* i min sköna säng *bild* och äter godis *bild* och kollar på film *bild* med tända ljus *bild*...osv.

Ett trevligt språkbruk är viktigt! Slang och överanvändande av "sjukt", "typ", "liksom" gör mig snudd på illamående.
Eller talspråk/förkortningar som Ja (g) o/å (och) ba (bara) typ, asså...och liknande
Styckeindelning är så klart viktigt, men när jag bloggade på blogg.se så hände det att e ten blev en enda gröt när den publicerades, även om man kämpade sig blå med radbyten/Styckeindelning.

Humor är alltid bra!

Typsnitt spelar ingen större roll så länge man ser vad det står!
Jag har lyckats fixa headers till mina bya bloggar helt sjävl - det var rooooligt!
Tror t.om. jag har lyckats få till bakgrundsfärg, så jag är nöjd! :)

Och jag gillar designen på din blogg - den passar temat! :)

Senast ändrad:

Jag är en som håller ytliga bloggar vid liv :D Förstår inte riktigt grejen med att läsa om andras problem... Vill bli inspirerad och blir det när jag ser en snygg outfit, får läsa om underbara resor, recept osv. Gnälliga människor är något jag har väldigt svårt för.

Men för att svara på den ursprungliga frågan; jag hatar bloggar smal design, och för bred (dvs när man måste scrolla åt sidan) är om möjligt ännu värre.
Fina Bilder är ett måste och ska höra ihop med inlägget. Särskrivningar, felstavningar och dylikt går fetbort.

Bloggen ska ha en röd tråd och inläggen ska vara genomtänkta, oavsett om de är novellånga eller jättekorta.

Förutom att bloggen ska vara intressant, rättstavad blablabla så tycker jag att en sak är snorviktig: Man ska kunna klicka "bakåt" eller äldre poster eller nåt i den stilen. Hatarhatarhatar alla bloggar där du måste rota i arkivet.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 312
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur