Blöjfri på 3 dagar och små underkläder

Vi tänkte köra potträning efter boken ”blöjfri på 3 dagar” med start på måndag.

Har någon använt den?

Och fråga två.
Var hittar jag underkläder i strl 74, 74/80 eller 80? Hittat kalsonger från CeLavi i strl 80 men inte fått hem ännu.
PoP har kalsonger i strl 80
 
Men när blev han så stor att han kan sluta med blöjor @lil-sis ? Det var ju nyss du gjorde IVF, känns det som :D

EBEB2174-27D8-4791-8987-64D4DCC38C4C.jpeg


Han kissar visserligen mest på golvet :p
 
Nu följer inte jag "taktiken" men har börjat väldigt smått att ta oss ifrån blöjan.
Dottern blir 2 år om mindre än en månad.

Hon är naken så fort vi ska vara utomhus minsta lilla, alltså enbart blöja när det är planerad inomhustid..
Hon har lekt med pottan under en längre period och suttit på den när vi föräldrar är på toaletten osv.

Tanken just nu är att hon ska känna att det är OK att kissa utan blöja, fram till häromdagen blev hon jätteledsen och höll sig tills det kom av sig själv. Det har däremot gått över, och hon säger till efter att hon kissat.
Imorse gick vi ut direkt när hon vaknat och hon var naken hela förmiddagen. En sväng kom hon och frågade efter blöjan, fick då istället pottan och bolibompa-appen på telefonen. 5 minuter senare gjorde hon nummer två - för första gången :banana::banana:

Så här ser min plan ut och det är mitt tänk.. och så får hon bli blöjfri när hon känns klar för det :)
 
Blev annars nyfiken. Hur gör man till natten? Är det ok med blöja då eller kör man utan. Tänker på de fulla blöjorna vi har på morgonen :nailbiting:
 
Blev annars nyfiken. Hur gör man till natten? Är det ok med blöja då eller kör man utan. Tänker på de fulla blöjorna vi har på morgonen :nailbiting:

Dagtorrhet och nattorrhet är vad jag förstått två helt olika saker. Nattorrhet är hormonellt styrt och inget man kan träna på. Däremot är min upplevelse att det ändå märks skillnad när barnet är dagtorrt och kissar inför sänggående och håller sig tills de går upp på morgonen.
 
Blev annars nyfiken. Hur gör man till natten? Är det ok med blöja då eller kör man utan. Tänker på de fulla blöjorna vi har på morgonen :nailbiting:

vi körde blöjfri på dagen i nästan 4mån innan vi kände att hon var mogen för natten. Då hade blöjan vart torr i så många nätter så vi testade.
Sedan hade vi 2 nätter med olyckor. Sedan dess var det torrt fram till nu (5-6 månader) en olycka veckan som vart. Men tror det berott på 30 grader varmt och 40 grafers feber.

Men vi avvaktade alltså med nattblöjan Till morgonblöjan var nästan torr.
 
Vi fortsätter pausen över helgen och r igen på måndag, restaurang imorgon och dop på söndsg är vi inte redo för :eek:
 
Blev annars nyfiken. Hur gör man till natten? Är det ok med blöja då eller kör man utan. Tänker på de fulla blöjorna vi har på morgonen :nailbiting:
Att inte kissa på sig på natten har inget med vilja att göra. Det är enbart hormonstyrt. Vissa barn klarar att bli torra på natten ungefär samtidigt som på dagen men det är inte ovanligt att barn behöver blöja länge efter de blivit dagtorra. 10% av alla 6 åringar kissar på sig på natten.

När blöjan är torr hela natten och man hinner stoppa barnet från att kissa det första det gör på morgonen kan man prova ta bort blöjan.

Vår äldsta hade blöja tills han fyllde 7. Därefter fick vi lakan och medicin utskrivet. Då blev han halvtorr och är fortfarande bara halvtorr. Fyller 9 om några veckor. Vi har drickarestriktioner efter kl 18 samt att vi tar upp honom och kissar honom på natten.

Mvh Miks
 
Att inte kissa på sig på natten har inget med vilja att göra. Det är enbart hormonstyrt. Vissa barn klarar att bli torra på natten ungefär samtidigt som på dagen men det är inte ovanligt att barn behöver blöja länge efter de blivit dagtorra. 10% av alla 6 åringar kissar på sig på natten.

När blöjan är torr hela natten och man hinner stoppa barnet från att kissa det första det gör på morgonen kan man prova ta bort blöjan.

Vår äldsta hade blöja tills han fyllde 7. Därefter fick vi lakan och medicin utskrivet. Då blev han halvtorr och är fortfarande bara halvtorr. Fyller 9 om några veckor. Vi har drickarestriktioner efter kl 18 samt att vi tar upp honom och kissar honom på natten.

Mvh Miks

Man lär sig nått nytt varje dag. Hade ingen aning om att nattorrhet var hormonstyrt
 
Natten tar längre tid, sonen har börjat klara sig till morgonen sista veckorna, han är 5,5 år. Dock varit utan blöja nattetid i flera år eftersom han vaknar och går upp och kissar, för det mesta. Har blivit en del blöta sängkläder också med jämna mellanrum.
 
Blev annars nyfiken. Hur gör man till natten? Är det ok med blöja då eller kör man utan. Tänker på de fulla blöjorna vi har på morgonen :nailbiting:
Dottern kissade alltid supermycket på natten. Vi började i juni enligt den här metoden och startade även utan nattblöja men hon vaknade inte av att hon blev blöt så blöjan åkte på igen. Enligt författarna gör man som man vill. Efter ca 3veckor släppte det verkligen för henne dagtid och ungefär samtidigt började hon vara torr nattetid alternativt vakna och säga till att hon behöver kissa. På två veckor hade vi en pytteskvätt inatt, resten kom på toa, men då drack hon massa innan kvällsdags vilket man inte rekommenderar såklart. Men i den här värmen känns det inte direkt vettigt att begränsa vätskeintag på kvällen.

Vi har för övrigt inte känt någon stress alls och de som ligger bakom metoden säger ju själva att en väldigt liten del är torra på tre dagar.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 886
Senast: ptr
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 132
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 777
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp