Blöjfri på 3 dagar och små underkläder

Man tar av blöjan, talar om för barnet att det inte ska använda blöja mer och lyfter barnet till pottan/toan så fort det ser nödigt ut. Det är ingen mirakelmetod.
den är upplagd i 3 steg. Där av namnet "blöjfri på 3 dagar". Först plockar man bort allt från nederkroppen, lär sig läsa barnets signaler när det är dags. Första dagen/dagarna blir det oftast mycket olyckor. Då barnet aldrig tidigare behövt hålla sig, utan har skvätt lite hela tiden. När barnet kissar lyfter man till potta/toa var gång. För att koppla in kissa = toalett/potta.

Nästa steg är byxor, utan underkläder. Då trosor/kalsonger kan göra att barnet återfår känslan av att ha blöja på sig och fler olyckor kommer. Här rutinpottade vi mycket, innan vi gick ut, innan, vila, innan mat osv. lite för mycket då hon började lita på oss när vi talade om för henne att hon var kissnödig. När vi tig steget tillbaka och lät henne känns efter, då kopplade hon det fort.

Sista steget är att även ta på underkläder.

Metoden bygger på att man ska lyssna på barnets signaler, inte ta över barnets behov.

Tack för beskrivningarna! :) Naken-underkropps-delen har jag kört med framgång med mina barn, fast först efter att de lärt sig kissa i toan/pottan :).
 
Fast om barnet nu inte är redo att sluta med blöja? Ska man tvinga det då för att det är så himla viktigt att vara principfast? Det som hände för oss var att dottern började hålla sig. Hon höll sig tills hon inte klarade mer. Sen kissade hon på sig. Och sen skämdes hon. Hon led verkligen. Men det fick henne inte att kissa på pottan. Hur länge ska man hålla ut? Hur länge ska barnet lida? Det är så totalt tvärt emot min syn på barnuppfostran - barnen ska stärkas, inte brytas ner. Om de inte är redo för något måste det gå att backa.

Det är ju klart att man måste kunna backa men jag tror det är viktigt att mentalt slänga blöjorna helt och hållet och ge det en ordentlig chans.
 
Det är ju klart att man måste kunna backa men jag tror det är viktigt att mentalt slänga blöjorna helt och hållet och ge det en ordentlig chans.
Jag tror nog att alla som betalar pengar för en bok om potträning och ger sig i kast med metoden verkligen gör sitt bästa för att det ska gå vägen.

Jag har inget emot huvuddelen av metoden. Det som gör mig anti är att det hela tiden förutsätts att det går vägen, och om det inte gör det så är det för att föräldern gjort fel/gett upp för snabbt.
 
Fast om barnet nu inte är redo att sluta med blöja? Ska man tvinga det då för att det är så himla viktigt att vara principfast? Det som hände för oss var att dottern började hålla sig. Hon höll sig tills hon inte klarade mer. Sen kissade hon på sig. Och sen skämdes hon. Hon led verkligen. Men det fick henne inte att kissa på pottan. Hur länge ska man hålla ut? Hur länge ska barnet lida? Det är så totalt tvärt emot min syn på barnuppfostran - barnen ska stärkas, inte brytas ner. Om de inte är redo för något måste det gå att backa.

Lägger till. Nu har dottern precis blivit blöjfri. Vilken skillnad nu när hon var redo för det! Allt har fungerat klockrent från start. Hon fixade direkt att ha byxor, hon går själv när hon behöver och hon sköter sig helt själv på toa. Hon har varit blöjfri i knappt 10 dagar!

Barnet ska inte lida alls. Då gör man som handhavare på fel sätt. Man måste självklart på vägen läsa sitt barn och göra om metoden (som med alla metoder) så den funkar för just det barnet.
 
Hur gör ni gällande olyckor? Tar bort alla mattor? Kisskydd på soffan?

Och går det ens om man inte kan ha 100% koll? Tex småsyskon dom behöver tas hand om.
 
Hur gör ni gällande olyckor? Tar bort alla mattor? Kisskydd på soffan?

Och går det ens om man inte kan ha 100% koll? Tex småsyskon dom behöver tas hand om.

Jag har inte använt metoden, men tyckte det var självklart att när barnen pottränas sitter de på en speciell plats i soffan där det ligger ett plastat lakan och skrotfilt.
 
Jag har inte använt metoden, men tyckte det var självklart att när barnen pottränas sitter de på en speciell plats i soffan där det ligger ett plastat lakan och skrotfilt.

Vår son skulle aldrig sitta på en speciell plats dock utan vi skulle nog få täcka hela soffan med något.
 
Vi använde inte den metoden utan gick efter böckerna Oh crap och Bebis på pottan. I princip har de samma strategi men utan någon 3-dagarshets utan man går framåt i takt med att det fungerar.

Små kalsonger är svårt. Men Åhléns 86/92 och HM 92 funkade för oss även om sonen hade typ 80-86 i byxor.
 
Vad olika man upplever samma text.

Jag känner ingen stress.

Men däremot noggrannhet i början, att man verkligen inte gör en massa annat utan umgås med barnet och har total uppsikt hela tiden. Det kan ju kännas lite intensivt.
 
Vad olika man upplever samma text.

Jag känner ingen stress.

Men däremot noggrannhet i början, att man verkligen inte gör en massa annat utan umgås med barnet och har total uppsikt hela tiden. Det kan ju kännas lite intensivt.

Bara det att boken heter blöjfri på tre dagar gör ju att det inte är så konstigt om man upplever det som ett misslyckande att inte klara det på tre dagar.

Sen är jag lite väl anti pga deras försäljningsmetoder. Men det har ju inget med metoden som sådan att göra :)
 
Hur gör ni gällande olyckor? Tar bort alla mattor? Kisskydd på soffan?

Och går det ens om man inte kan ha 100% koll? Tex småsyskon dom behöver tas hand om.

Vi hade bara mattor stora nog så de gick att kasta in i tvättmaskinen. samt vanliga sängskydd osm används mycket i äldrevården i soffan.
 
Vi hade bara mattor stora nog så de gick att kasta in i tvättmaskinen. samt vanliga sängskydd osm används mycket i äldrevården i soffan.

Ok, känns som att det kommer bli väldigt besvärligt. Vilket hittills också är anledningen till att vi inte tagit tag i det ännu.
I gästrummet går han ibland gärna och sätter sig i sängen och leker dessutom. Kan ju inte dra presenning över allt. :cautious:
 
Jag har tidigare köpt underbyxor på polarn och pyret i storlek 74-80, de har garanterat från storlek 86 och uppåt.
 
Vår son skulle aldrig sitta på en speciell plats dock utan vi skulle nog få täcka hela soffan med något.

Tänker detsamma! Typ hela huset, högt och lågt. Han är överallt och det är full rulle runt.

Min son blir 3 i oktober och vi borde väl tränat nu men han får panik utan blöja. Vägrar toa, vägrar potta. Så vi har backat. Han går utan på dagarna när vi är ute/på stranden osv och vi ser att han kan hålla sig men vi låter han göra behoven i blöja.

Ett alternativ är att sätta sig i ett rum med barnet i 3 dgr men det tyckte jag lät plågsamt för mig så jag avstod.
 
Dag 2.

En halv kiss i pottan idag med.
47635744 utanför. Inget bajs. Två middagsvilor utan olyckor.

Frågar jag var kisset ska vara så pekar han på närmsta potta. Så det är väl ett framsteg antar jag :D

Jag fortfarande disträ och försöker städa huset och kolla barnet. Det går förstås inte.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 441
Senast: ptr
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 996
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp