Blöta täcken vid torkning???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 309
Sv: Blöta täcken vid torkning???

Fattar iallafall inte varför ett regntäcke skulle bli kallt- om hästen har haft rätt täcke på sig beroende av väderlek. Då är det dags för ett annat foder kanske:idea:

o det där va till mig;)
jo du bor man i småland där det regnar hela tiden men är tillräckligt varmt för att man inte ska vilja ha foder i regntäcket så får man detta dilemma.
sen blir täcket blött och så är det ju inte överdrivet varmt ute så det kyler ju men samtidigt vill man inte ha foder i för då blir det endå för varmt.
hajjar du?

men alltså? som jag förstår det har ni alltså samma täcke på hästen ute som inne??? borde inte det bli väldigt konstigt? stå med lika tjock täcke inne som ute? även om det är ett kallstall så blir de ju alltid lite varmare inne på natten sen ska de ut i kylan med samma täcke???

det vet man ju själv om man har massa vinterkläder på sej o sitter i bilen med högsta värme på och så går man ut, de e ju svinkallt. även om man inte har någon värme på i bilen så "gosar" man ju in sin i kläderna och så känns de kallt o gå ut.

Men så är det oftast kallare på nätterna oxå.
Sen klarar väl hästen ett ganska stort intervall på temperatur, om det ska vara foder eller inte, hur mkt foder osv.

Mina hästar har alltid haft samma täcke inne som ute, och de har klarat sig fint.

men alltså? som jag förstår det har ni alltså samma täcke på hästen ute som inne??? borde inte det bli väldigt konstigt? stå med lika tjock täcke inne som ute? även om det är ett kallstall så blir de ju alltid lite varmare inne på natten sen ska de ut i kylan med samma täcke???.

Skilj på kallstall och kallstall.

Oisolerat stall med X luftvolym och Y hästar, kan hållas på plus iom att hästarna värmer upp det.

Oisolerat stall med stoor volym och få hästar håller utetemperatur och uteluft dygnet om.

Jag har över 10 meter i takhöjd, över 55 kvm stallyta, oisolerat, självventilation (glespanel) och två hästar. Det är samma temperatur ute och inne. Är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet.

Mina har numera samma täcken. Förr bytte jag, men eftersom jag har hjalp med att ta ut/in när jag jobbar, så är täckesbyten bortrationaliserade, och täcken byta bara om det blivit/ska bli stora tempskillnader, eller täcket är blött.

Hästarna har moderna funktionstäcken som är lätta, andas, teflonbelagda (för att inte bli blöta) osv.

Skulle du byta täcke varje kväll om hästen gick på lösdrift? Det är det som man närmast kan temperaturjämföra med?

men alltså? som jag förstår det har ni alltså samma täcke på hästen ute som inne??? borde inte det bli väldigt konstigt? stå med lika tjock täcke inne som ute? även om det är ett kallstall så blir de ju alltid lite varmare inne på natten sen ska de ut i kylan med samma täcke???

det vet man ju själv om man har massa vinterkläder på sej o sitter i bilen med högsta värme på och så går man ut, de e ju svinkallt. även om man inte har någon värme på i bilen så "gosar" man ju in sin i kläderna och så känns de kallt o gå ut.

Hästen "gosar" inte in sig i kläderna som du gör. Den är en häst. Den har ett helt annat temperatur reglage än du, komfortzonen ligger på någonstans runt 20 graders span. dvs ett täcke som är lagom varmt för hästen funkar även om graderna ändrar sig fem grader hit eller dit.

Jag har svårt att se att hästarna skulle bli varma i ett kallstall- oisolerat.
De kan knappt röra sig o tempen brukar sjunka en hel del nattetid.

Skilj på kallstall och kallstall.

Oisolerat stall med X luftvolym och Y hästar, kan hållas på plus iom att hästarna värmer upp det.

Oisolerat stall med stoor volym och få hästar håller utetemperatur och uteluft dygnet om.

ja ja om man ska vara så petig så har du rätt ja då ska man ju ha samma täcke på om man har 10meter i tak o ingen värme MEN de flesta har väl inte 10meter i sitt stall precis o ingen värme heller utan det blir nog oftast rätt rått och fuktigt/varmt under natten så då menar jag att man kanske vill ha ett tunnare täcke på.

Jag har över 10 meter i takhöjd, över 55 kvm stallyta, oisolerat, självventilation (glespanel) och två hästar. Det är samma temperatur ute och inne. Är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet.

Mina har numera samma täcken. Förr bytte jag, men eftersom jag har hjalp med att ta ut/in när jag jobbar, så är täckesbyten bortrationaliserade, och täcken byta bara om det blivit/ska bli stora tempskillnader, eller täcket är blött.

Hästarna har moderna funktionstäcken som är lätta, andas, teflonbelagda (för att inte bli blöta) osv.

men som sagt alla har inte sina hästar i kyrkor:angel:
låter som en stor lada du gjort stall av?
och tatt bort loftet.

jag tycker det är skönt när det är lite varmare i stallet på vinter.

Skulle du byta täcke varje kväll om hästen gick på lösdrift? Det är det som man närmast kan temperaturjämföra med?

nej men som jag sa så byter man ju täcke på natten till ett tunnare menar du att man skulle byta till ett tunnare på dagen om man hade dem ute eller vadå?

ute är väl skillnad det är ju frisk luft och ingen fukt eller svettig värme, inne med många hästar kan ju bli rätt varmt och fuktigt så blir det ju aldrig på dagen ens med solsken. det är ju mer torr värme.

kl
Så skönt man har det. Jag använder inte täcke.....;)

men om det regnar på förmiddagen och hästen går med täcke ute i hagen som blir blött(inte igenom) och det slutar regna, är det inte synd om hästen om den måste torka täcket ute i hagen då?

visst den rör sig, men på vintern finns det inte mycket och äta, om man inte har fri tillgång.

hur gör man då, tar ledigt från jobb och släpper allt man har och åker och byter täcken??

det funkar inte i praktiken, iaf inte för oss.

våra får inte fri tillgång och vi har inte tillgång till att fodra mer är morgon em och kväll, är vi helt hemska mot våra hästar då?

är det då farligt om de står inne i stallet och äter hö och man inte byter blöta täcken på hästen??

en fundering

Pja regeln borde väl vara att ju snabbare täcket kommer av desto bättre, om det är blött. Jag tycker inte det är ok en hel dag i hagen med ett blött täcke nej. jag ser till att ha täcken som inte läcker först och främst, och har det verkligen ösregnat så det mest täta täcke baxnar framåt eftermiddan ser jag till att det åker av ögona böj vid insläpp/åker ut så tidigt det går och tar av det.
därmed undrar jag om man är där på insläpp/kväll och medvetet låter täcket sitta kvar för att hästen själv ska torka det, hur man tänker då.

dessutom står ju hästen mer still och blir lättare kall i boxen.

Senast ändrad:

För mig är det mycket det att de ska sova i täcket de har nattetid. Jag går inte ut och byter blöta täcken (undantag givetvis för de som läckt igenom, men de åtgärdas eller kastas, så det är engångshändelser) på dagen.

Men just när de kommer in, dels är stilla, och ska ligga i det, då vill jag inte de ska behöva ha blöta täcken/torka dem. Förmänskligande kanske, men där är största motiveringen för mig.

Den andra är när vädret slår om, när det blöta täcket fryser och blir ett stelt pansar. Sådana täcken byter jag både i hage och inne, största risken för att det ska hända är just inne, inför natten. (Kallstall som sagt)

om de e väldigt blött på em/kv då skulle jag verkligen inte låta de vara på. men lite ryggblött då tar jag inte av det iaf, för hon får äta hö så hon blir inte kall ändå.

Liknande trådar

R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 166
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 394
Senast: fejko
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 042
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka