Blöta täcken vid torkning???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 309
A

afsana

Våra täcken håller väta till 100% men när vi sedan häger upp dem på tork blir helt plötsligt fodret blött!!!
Någon som vet varför???:confused::devil:
Det är inte så att yttertyget ligger emot fodret eller liknande utan de är fint upphänga över tex en sadelbock.

Sv: Blöta täcken vid torkning???

Många hänger täckerna fel på tork, därav flyttar sig fukten.

Sålänge hästen är i täcket gör hästens kroppsvärme så att vattnet avdunstar (blir vattenånga och stiger uppåt). När du sedan tar av det försvinner värmen som gjort så vattnet förångas och det blir kvar på ytan. Om det sedan får vara så en stund (mer än 10 min) börjar vattenmolekylerna tränga ner mellan trådarna i ytter TYGET. Ytspäningen klarar helt enkelt inte av att hålla ihop vattendropparna så länge.

det brukar hjälpa om du lägger täcket men fodret uppåt. funka för oss.... fukten vandrar igenom täcket... *ler*

Precis, hänger man täcket över något skall det hängas upp och ner, den blöta sidan neråt.

Om täcket håller så bra så låter jag numera täcket sitta på o då torka upp fort av hästens värme.

Precis vad jag misstänkte att det hade något med värmen att göra. Har provat att hänga täcket med fodret upp och det blev inte alls lika blött.

Precis, hänger man täcket över något skall det hängas upp och ner, den blöta sidan neråt.

Du skriver om man hänger det övernågot..... Hur torkar du dina täcken? Något tips förutom de jag redan fått?

Vi hänger de med fodret upp mot taket när de hänger på pinnar som sticker ut från väggen.

Jag brukar torka täcken genom att hänga upp dem i benremsöglorna i krokar i taket så de hänger fritt åt alla håll.

Jag brukar torka täcken genom att hänga upp dem i benremsöglorna i krokar i taket så de hänger fritt åt alla håll.

Jag också fast jag hänger i bogspännena.
Det är smidigast att torka dem i taket fast det kan bli trångt när man har många blöta hästar...

har ni värme där täckena torkar?

jag hänge först täckena över boxdörrarna men det torkar ju inte så bra sen hänger jag dem antingen över en pinne som sitter på väggen eller (vilket jag tycker e rätt smart) över hand tagen på skottkärran som står inne i stallet(långt från hästarna) då särar man på täcket med. skottkärran står alltså upprätt mot taket eller hur man ska säga framåt tippad lixom.

Har man inte uppvärmt torkrum tycker jag att det är bäst att låta täcket ligga kvar på hästen.. Sålänge det int ehar blött igenom såklart..

Även om jag har hängt upp 2 dyngsura täcken i varmt ventilerat rum har de ej torkat till nästa dag. Däremot om det bara är lite fuktigt. Jag brukar byta senare- till pyjamas- om det behövs.

Om hästen är torr under- varför byta täcke- om man inte har ett väldigt varmt stall förstås:grin:

Jag torkar i rumsvärme, endera hängt med bogknäppet knäppt över dörr, eller upphängt utspänt i bogspännena eller svansringarna. Torkar utan problem till nästa dag. Hänger med fodret in när jag hänger över dörr, och med fodret ut från elementet när jag torkar utspänt. Det blir blött/fuktigt i fodret under torktid, men har inte bekymrat mig över det iom att de är torra på morgonen.

Innan torkade jag i ouppvärmt men isolerat utrymme med lågt i tak. Satte krokar i taket, och hängde täckena utspända i bensnöreringarna. Såg till att hänga upp fyra täcken så de hängder i kvadrat, ett täcke per sida, lite omlott vid sidorna. Så ställde jag värmefläkt i mitten strax över golvnivå, som blåste värme uppåt, 'in i' täckeskvadraten. Hade fodret inåt. Torkade utmärkt rakt igenom på 5 - 6 h, men då var alltid max 2 av täckena blöta, och 2 torra hängde bara för att 'stänga till'. Dock synnerligen dyrt sätt (fläkten drog sjukt med ström), men snabbt och enkelt.

Nu har jag uppvärmt utrymme att torka täckena på ja.

Förr hängde jag som du täckena över skotkärran i ett litet och "rått" stall men de var (allt som oftast) torra och fina dagen efter.

jag vill helst inte ha sjöblöta täcken varken i stallet eller i sadelkammaren så jag har flera utetäcken att byta med. hänger dom ute i förrådet, utspända på väggen.

Har man inte uppvärmt torkrum tycker jag att det är bäst att låta täcket ligga kvar på hästen.. Sålänge det int ehar blött igenom såklart..

men jag kan tycka att även om de inte gått igenom så känns det lixom som en kall tyngt på hästens rygg kan det verkligen vara bra? det kyler ju lixom, iaf när jag har regntäcke ofodrat.

Jag har täckesgalgar som jag hänger upp mina täcken i pannrummet på när de skall torka. Jag har aldrig hängt täckena med fodret utåt på dem, men de torkar alldeles utmärkt iaf. Kan det isf bero på galgens konstruktion tro? Eller är det helt enkelt värmen i pannrummet som gör att de torkar så pass fort att fukten inte hinner flytta runt sig i täcket?

*funderar*

Liknande trådar

R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 166
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 394
Senast: fejko
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 042
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser