BLUP-Hjälp?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Demon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 710

Demon

Trådstartare
Jag har ett Islandssto som fick föl i maj. Jag skulle gärna vilja veta vad båda hästarna har för blup, men jag har ingen anning om hur man får reda på det. Nån som kan hjälp mej med det? :confused:

Både stoet och hingsten måste vara bedömda för att BLUPen på fölet ska räknas, för ex BLUP-hingstar. Då tar man stoets och hingstens BLUP, lägger ihop och delar med 2. Det är fölets BLUP.

Stoets BLUP (om hon är bedömd och du inte har siffrorna) får du väl tag i via SIF.

Annars har ju de flesta hästar ett förväntat BLUP från sina föräldrar (kan ses på Worldfengur), men ett föl kan bara räkna med BLUP från bedömda föräldrar.

Okej då förstår jag.
Då får jag vänta tills mitt sto är bedömt då. Men tack för förklarningen iaf. :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 366
Senast: BornAgain
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 324
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka