Bukefalos 28 år!

Bo i lägenhet och ha utekatt

_Maria_

Trådstartare
Hej!
En fundering. Finns det någon av er här som bor i lägenhet och har katt som utekatt och inte bor på första våningen?
Hur funkar detta?
 
Hade en granne som hade det. Katten gick ut under dagen och matte ropade in katten på kvällen och det verkade funka bra. Även en på jobbet som hade det och hade en snarlik lösning. Tror att det är en stor fördel om katten kommer när man kallar på den alternativt att man har en såndär gps så man kan hämta den när det är dags att gå in.
 
Hej!
En fundering. Finns det någon av er här som bor i lägenhet och har katt som utekatt och inte bor på första våningen?
Hur funkar detta?
Dålig idé skulle jag säga. Dels för att det brukar bo många i närheten när man bor så (större risk att katten råkar ut för nån elak människa, samt att det redan brukar finnas många lösa katter i sånna områden och då ökar risken för slagsmål), dessutom stor risk att katten blir insläppt i trapphuset när du inte vet om det (och då blir det himla tråkigt för både katt, dig och grannar om den gör sina behov där). Tänk även på vad katten ställer till med utomhus (bajsar i barnens sandlådor, gräver i rabatter m.m.). Dessutom har den ju inte tillgång till bra mat och fräscht vatten ute, vilket åtminstone jag tycker är viktigt att mina katter har.
Sen är jag emot utekatter i tätbebyggda/vältrafikerade områden över huvud taget. Det är en onödig risk för djuret att släppa ut det vind för våg.

Jag är uppvuxen med innekatter i lägenhet (huskatter, varken min mamma eller jag har haft raskatter) och det har inte gått någon nöd på dom, snarare har dom haft fina liv med bra omvårdnad och kattanpassad innemiljö. Pappa har alltid haft utekatter (bor på gård mitt ute i skogen med privat väg, dvs bara trafik till/från gården), dom däremot har inte alltid haft det så bra (skador, sår, blivit påkörda, kallt om vintern, dödade av vilda djur, försvunnit o.s.v.).
Bor man på landet kan jag förstå om man behöver katten som musjägare i/runt hus och ekonomibyggnader, men inne i stan har man inte det behovet.
 
Håller med Bison.

Vi hade en katt som ibland fick gå promenader ute själv när jag var liten. Då bodde vi i lägenhet, men det var i ett otroligt lugnt område med mycket grönska överallt. Dock flyttade det efter ett tag dit fler och fler som hade hundar och då valde vi att istället ta ut katten på koppelpromenader.

Nu bor jag i lägenhet med hund och det finns flertalet katter häromkring som går ute. Då och då hör jag kattbråk. Katterna är då och då millimeter från att bli attackerade av hundar. Ibland försöker katter attackera hundar (en vän till mig har flera gånger fått fly från katter som gömt sig under bilar och kastat sig fram när hon gått förbi med sina hundar). Senast för en halvtimme sedan såg jag en katt precis vid en bilväg och dessutom river katterna fåglar, bajsar på lekplatserna osv.

Kort sagt skulle jag själv aldrig ha utekatt om jag inte bodde på landet. Ärligt talat förstår jag inte hur man vågar släppa ut katt i bostadsområden. Själv skulle jag gärna ha en egen katt, men har bestämt mig för att vänta tills jag bor i lägenhet med balkong som kan bli "kattrastgård" eller i villa där jag kan bygga kattrastgård.

Tillägg: det sitter alltid(!) uppe lappar som efterlyser bortsprungna katter ute. Alltid. Det är absolut minst en lapp per anslagstavla hela tiden här. Ofta sitter det lappar även på träd, lyktstolpar m.m. och det är alltid olika katter som blir efterlysta. Kan vara värt att ha i åtanke...
 
Här bor det en som har utekatt trots att hyresvärden har regler emot det, tycker bara synd om den när den sitter och trycker i någon buske när det spöregnar då det inte finns många ställen att söka skydd på här och ibland får vara ute hela nätterna då matten är mer borta än hemma numera.

Hon har fått varningar från hyresvärden men det är inget hon bryr sig i tydligen och precis utanför området går det en väg som är väldigt trafikerad med 30 och 50 kmh sträckor även om många knappt ens håller 50, en gång var katten nära på att bli påkörd och det övergår mitt förstånd hur man vågar ha sin katt ute i ett bostadsområde.

Jag har min balkong innätad och där kan min katt vara hur mycket hon vill när det är fint väder och sen får hon även komma ut på koppelpromenader när vädret tillåter det, hon är hur nöjd som helst ändå.
 
Mina grannar har det. För kattens del funkar det väl bra (bortsett från den "lilla" detaljen väg utanför osv) men vet flera grannar som är irriterade på katten då han smiter in i trapphuset (numera sitter det alltid en lapp när han är ute om att INTE släppa in honom, men då får man istället problem att ta sig in själv om han vill in ;)), har smitit in i lägenheter osv. Han sitter ibland och väntar utanför men verkar ha bra rutiner på när han är ute och inte= han vet när han blir insläppt. I alla fall såvitt jag har sett.


I vår gamla lägenhet hände det mer än en gång att sambon fick rädda instängd katt från förråd och garage (inte våra katter alltså, skulle inte våga ha de ute själva).
 
På bottenvåningen i mitt hus bodde en liten fin honkatt. Ägarna hade altandörren mot innergården på glänt och men katten ville inte gå den vägen. Man mötte henne ofta på framsidan, alltså på gatan, och fick släppa in henne genom porten, ringa på hos ägarna och hoppas att de var hemma.

Så jag tror inte att man kan räkna med att katten köper ens teoretiska lösning för in- och utsläpp.

Dessutom: förr eller senare kommer en utekatt i flerbostadshus att bli tvungen att pinka i trappan och då riskerar både ägaren och katten stora problem.
 
Jag har, de började gå ut när jag bodde på första våningen men nu går de helt enkelt och ställer sig vid ytterdörren och jamar och slår på ringklockan (!) när de vill ut. Så släpper vi ut dem genom porten.

Sen håller vi koll genom köksfönstret, det är mycket rutin, de går ut 17 och kommer in 22 tex. De sätter sig på en plätt mitt emot huset och tittar på köksfönstret. När de ser oss i fönstret springer de till porten så möts vi där när vi kommer ned och släpper in dem. Har bott så i fyra år nu utan en enda klagomål. Nån gång har det hänt att de smitit in med en granne, då hör vi de jama utanför dörren så har vi öppnat.

Aldrig en pink i trapphuset eftersom de inte vistas där. Vi släpper ut dem när vi är hemma.
 
Kan hålla med om det där med bilvägar och elaka människor. Det beror ju lite på hur katten i fråga är också. Många katter är ju duktiga på att hålla undan från bilar, rör sig bara i närområde så man kan ha koll osv.

Vi har ju en katt som i många år bodde och rörde sig i Huddinge C (!!) och klarade sig fint med trafikvett osv. Vi valde dock att inte släppa ut henne i Solna då jag var rädd för elaka människor. Då katten var van vid att vara ute såg man ju att hon inte gillade livet som innekatt. Hade vi bott i ett mindre, mer naturnära område hade jag absolut släppt ut henne. Nu bor vi i kedjehusområde med mycket katter i omgivningen och det är inget att diskutera. Kattan gick ut redan efter en sådär 4 dagar. Ut på framsidan, runt huset, in altanvägen. Samma veva gång på gång under dagen, dag ut och dag in. Funkar hur bra som helst. En äventyrlig katt som vi inte varit lika säkra på kanske vi hade varit mer försiktiga med men ut hade den nog fått gå oavsett. Tänker lite som med min fångponny. De måste ju få vara katt/häst/whatever också. I alla fall när de visar att de inte vill bo i sandpaddock eller inne i lägenhet utan möjlighet att gå ut.

Är det en katt som redan är i TS ägo och att området tillåter så tror jag att TS kan avgöra vad som är vettigt.
 
Kan hålla med om det där med bilvägar och elaka människor. Det beror ju lite på hur katten i fråga är också. Många katter är ju duktiga på att hålla undan från bilar, rör sig bara i närområde så man kan ha koll osv.

Vi har ju en katt som i många år bodde och rörde sig i Huddinge C (!!) och klarade sig fint med trafikvett osv. Vi valde dock att inte släppa ut henne i Solna då jag var rädd för elaka människor. Då katten var van vid att vara ute såg man ju att hon inte gillade livet som innekatt. Hade vi bott i ett mindre, mer naturnära område hade jag absolut släppt ut henne. Nu bor vi i kedjehusområde med mycket katter i omgivningen och det är inget att diskutera. Kattan gick ut redan efter en sådär 4 dagar. Ut på framsidan, runt huset, in altanvägen. Samma veva gång på gång under dagen, dag ut och dag in. Funkar hur bra som helst. En äventyrlig katt som vi inte varit lika säkra på kanske vi hade varit mer försiktiga med men ut hade den nog fått gå oavsett. Tänker lite som med min fångponny. De måste ju få vara katt/häst/whatever också. I alla fall när de visar att de inte vill bo i sandpaddock eller inne i lägenhet utan möjlighet att gå ut.

Är det en katt som redan är i TS ägo och att området tillåter så tror jag att TS kan avgöra vad som är vettigt.

Men grannarna har ingen rätt att avgöra vad dom tycker är vettigt då eller?
 
  • Gilla
Reactions: Sol
MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.
 
MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.

Nej, det tror jag inte att jag är. Men jag tycker absolut det är ovett att släppa ut en katt i tätbebyggt område. Om inte ALLA grannar som kan tänkas drabbas har godkänt det.
Jag vill inte ha katter lösa i mitt område, jag har katt själv och vill inte ha katter som går och revirmarkerar mot min uteplats eller bajsar i buskarna bredvid.
 
Senast ändrad:
MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.
Jag har grannar med lösgående katter. En av dom smiter regelbundet in hos mig, och slåss med mina katter. Så numera har jag ett galler i hallen så den inte kommer in så långt. Samma katt stjäl gärna kött från grillen. Detta har ägaren till katten givetvis ingen aning om, för jag vet att hon inte kommer hålla sina katter inne bara för att jag påpekar detta, men det stör mig lik förbannat. Samma katt smiter gladeligen ner i källaren nästan varje gång man ska ner dit, senast jag bar upp den satte den klorna i ansiktet på mig så blodet rann, så nästa gång får den förmodligen stanna där nere eftersom det inte går att fösa upp den med benen. Det finns redan kattkiss där nere efter att en annan katt smitit in och blivit instängd.
Jag har katter som sitter utanför min dörr/fönster och jamar om kvällarna/nätterna och när det regnar, för dom vill komma in någonstans och blir uppenbarligen inte insläppta där dom bor. Men jag varken kan eller vill släppa in okända katter.
Vill man verkligen göra så mot sina grannar? Bara för att en person och dennes katt kanske trivs med en lösning innebär det inte att alla andra är lika nöjda. Man kan ge katten en stimulerande miljö inomhus och låta den gå ut i sele/rastgård. Man skulle ju aldrig släppa ut sin häst/hund vind för våg, så varför katten?
 
MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.

Fast när katten väl har vant sig vid utelivet är det lite för sent med klagomål. Som kattägare är det väl bättre att kolla av läget innan man släpper ut katten? Det är ju katten som far illa om någon granne i efterhand lägger fram klagomål och ägaren tar sitt ansvar dvs. låter bli att släppa katten lös.

Bättre att vara proaktiv. För allas skull.
 
Först,visst funkar det.

Men hur smart/bra det är, är mer det du borde fråga. Tycker det är ansvarlöst att ha utekatt då man bor i lgh.
Då vi var lgh-bor och hade katt valde vi innekatt,nätad balkong och katt ikoppel-det går jättebra! Men med tanke på vad som händer katter som är ute på egen tass+respektlös mot de som valt att inte ha/allergisk/rädd för katter.
Sen tycker jag att lösspringande katter i stan är en anledning till katters låg status.min fasta åsikt.
Så dåligt förslag och KATTEN mår inte sämre som innekatt. /en som varit kattägare hela livet och både haft inne och utekatt. Raskatter och bondisar.
 
Jag förstod trådstarten som att katten redan finns då jag inte ser någon annan anledning till att ha utekatt i lägenhet som inte ligger på markplan (eller öht) och naturligtvis får man ju underlätta för grannsämjan oavsett vad det gäller (annars hade jag aldrig klippt gräset t.ex). Är det en katt från helvetet som smiter in hos grannar och förpestar tillvaron för andra så är det kanske inte lämpligt att den går ute.

Sen om det hade blivit gräl pga vår katt hade jag valt att flytta om det inte gick att lösa, men det är jag. Det är ju tyvärr så att sådana gräl kan hålla på så jäkla länge även om störmomentet är borta och det är inte värt den energin.

Bor på "kattgata" och visst är grannens katter överallt men så länge de inte gör något dumt är det ju saksamma kan jag tycka.
 
Måste få instämma i att det är bra jävla dumt att släppa ut en katt i bostadsområden av hänsyn till grannarna. Bor man så dåligt till så håller man katten inomhus eller avstår från att ha katt alls imo.
Växte själv upp med innekatt, kastrerad som sig bör. Tyvärr levde han inte länge då grannars utekatter revirmarkerade på vår altan vilket fick min katt att börja pissa i våra skor i tid och otid. Situationen blev ohållbar och katten avlivades. Tack för den liksom.
 
Där jag bodde förut var det väldigt många katter som gick ute, trots att dom bodde i lägenhet. Aldrig i hela mitt liv att mina katter skulle få gå ut efter att vad jag sett och upplevt. Först och främst var det väldigt få (om ens någon) som kunde gå och komma som den ville, delvis det var väldigt ofta katterna satt och jamade utanför porten utan att få komma in. Sen var det väldigt ofta bråk katterna emellan, en katt blev ofta iväg körd ifrån porten där den bodde av en annan katt. Sist men absolut inte minst var barnen förjävliga mot katterna ibland. Ärligt talat mådde jag ganska dåligt för jag var så rädd att hitta en misshandlad katt på gården. För att inte tala om alla hundar som folk inte hade någon koll på.

Alltså, nä, tycker det är otroligt oansvarigt att släppa ut sina djur på det där sättet, om man nu är så lat att man inte orkar aktivera sina katter på annat sätt så ska man nog inte skaffa katt öht. Håller för övrigt med @marshall om att katter som går ute bidrar till katternas låga status. Är man inte rädd om sina djur? Förutom alla risker katten utsätts för så förstör katter rätt mycket, bajsar i sandlådor och rabatter, orsakar klösmärken på bilar etc.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
185
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: ufot
·
Övr. Djur Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé. Nu bor vi i lägenhet och...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 432
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp