Bukefalos 28 år!

Jag vågar ändå inte tro på allt förrän min lägenhet är såld. Den måste gå till en viss gränsbförvatt köpet ska bli av. Den har sjunkit så mycket i värde när alla andra också gjort det. Å andra sidan hade jag kanske inte haft råd att köpa huset om inte allt rasat i pris här.
 
Tack, ja jag får se vad som verkligen behöver fixas när jag bott ett tag men det verkar som dom samlat på allt, kopparkärl, 2 svärd (vart får man tag ett svärd liksom), djurhorn, knivar och allt. Hemma har jag inget på väggarna hänger för jag blir stressad av det men något måste jag nog ha. 73 kvm utan något blir nog lite tråkigt,

Vissa av möblerna vill jag ha, som garderoberna i sovrummet, bordet och stolarna på altanen och det andra vet jag inte.

Men jag får snöskyfflar och yxor och verktyg och 3 gräsklippare och annat för att ta hand om det yttre

Svärd kan man hitta lite varstans men de flesta är - som tur är - inte stridsdugliga utan bara för dekoration. Jag skulle gissa på att de som finns i huset också hör till den kategorin. /mvh medeltidsnörden :angel:

Jag tycker att det blir jättetomt utan något på väggarna men är väldigt petig med motiv på tavlor, är det fel så blir jag också stressad. Om du behåller ett gäng böcker eller skaffar nya så kanske "osynliga" bokhyllor kan vara något? Typ så här: https://www.bluebox.se/Osynlig-Bokhylla (haffade första länken på Google bara, det finns säkert billigare om man orkar leta)

Trevligt att få med lite möbler. Det var något som slog mig när jag flyttade till hus - hur väldigt tomt det blev när man hade bohag anpassat för en lägenhet på över dubbelt så stor yta. :eek: Det blev många turer till Ikea och Jysk det första året.

Superbra att du slipper köpa in det som behövs för att sköta det yttre. Det är sådant som ska följa med ett hus, men det kan variera väldigt mycket vad som finns. En del är snikna och säljer hellre saker vidare än att låta dem följa med huset. :down:
 
Jag vet inte hur jag ska kunna packa ihop mitt hem till lördag för på söndag ska det fotograferas här. Var ska jag ställa allt i lägenheten när förråden redan är fulla? I värsta fall får vi bära plocka runt allt mellan gångerna i dom olika rummen och på visningen får det tillfälligt ställas utanför förråden och sen upp igen. Måste få till plats i ett till förråd för en del av det men jag fattar verkligen inte hur jag ska orka och hinna. Jag skrev till mäklaren att jag nog inte hinner men han sa bara att jag ska ta det lugnt. Men det är inte han som måste gå igenom allt. Jag har jätte, jätte svårt med det här. Det blir för mycket intryck och jag vet inte hur saker hänger ihop och jag fastnar och stänger av. Min autism är orsaken och jag blir så ledsen när jag hela livet fått höra att jag är slarvig och rörig och lat. Men jag försöker ju. Bara med mindre lyckat resultat.
 
Jag vet inte hur jag ska kunna packa ihop mitt hem till lördag för på söndag ska det fotograferas här. Var ska jag ställa allt i lägenheten när förråden redan är fulla? I värsta fall får vi bära plocka runt allt mellan gångerna i dom olika rummen och på visningen får det tillfälligt ställas utanför förråden och sen upp igen. Måste få till plats i ett till förråd för en del av det men jag fattar verkligen inte hur jag ska orka och hinna. Jag skrev till mäklaren att jag nog inte hinner men han sa bara att jag ska ta det lugnt. Men det är inte han som måste gå igenom allt. Jag har jätte, jätte svårt med det här. Det blir för mycket intryck och jag vet inte hur saker hänger ihop och jag fastnar och stänger av. Min autism är orsaken och jag blir så ledsen när jag hela livet fått höra att jag är slarvig och rörig och lat. Men jag försöker ju. Bara med mindre lyckat resultat.
Just fotograferingen går "bra" att flytta runt saker, sedan kanske det finns något förråd i närheten som går att hyra tillfälligt, om du inte hinner rensa bort saker?
 
Svärd kan man hitta lite varstans men de flesta är - som tur är - inte stridsdugliga utan bara för dekoration. Jag skulle gissa på att de som finns i huset också hör till den kategorin. /mvh medeltidsnörden :angel:

Jag tycker att det blir jättetomt utan något på väggarna men är väldigt petig med motiv på tavlor, är det fel så blir jag också stressad. Om du behåller ett gäng böcker eller skaffar nya så kanske "osynliga" bokhyllor kan vara något? Typ så här: https://www.bluebox.se/Osynlig-Bokhylla (haffade första länken på Google bara, det finns säkert billigare om man orkar leta)

Trevligt att få med lite möbler. Det var något som slog mig när jag flyttade till hus - hur väldigt tomt det blev när man hade bohag anpassat för en lägenhet på över dubbelt så stor yta. :eek: Det blev många turer till Ikea och Jysk det första året.

Superbra att du slipper köpa in det som behövs för att sköta det yttre. Det är sådant som ska följa med ett hus, men det kan variera väldigt mycket vad som finns. En del är snikna och säljer hellre saker vidare än att låta dem följa med huset. :down:
Dom har väldigt mycket böcker men jag vill bort med dom. Vill ha mitt. Men det är bokhyllor längs med hela väggen redan. Men idag så skänkte jag faktiskt typ 8 kartonger med böcker till second hand. Och ska skänka ännu lite mer. Har ett gäng böcker på vinden men jag funderar på vad jag ska göra med dom. Jag vill behålla en del av dom men mina föräldrar pushar för att göra mig av med dom. Jag själv vet inte. Får nog kika igenom alla kartonger.

När jag flyttade hit skämdes jag över hur mycket saker jag hade men nu har jag rensat mer osentimentalt. Men en flyttman kommenterade surt hur jag kunde ha så mycket saker och då vågar jag inte ta med allt.
 
Dom har väldigt mycket böcker men jag vill bort med dom. Vill ha mitt. Men det är bokhyllor längs med hela väggen redan. Men idag så jag skänkte faktiskt typ 8 kartonger med böcker till second hand. Och ska skänka ännu lite mer. Har ett gäng böcker på vinden men jag funderar på vad jag ska göra med dom. Jag vill behålla en del av dom men mina föräldrar pushar för att göra mig av med dom. Jag själv vet inte. Får nog kika igenom alla kartonger.

När jag flyttade hit skämdes jag över hur mycket saker jag hade men nu har jag rensat mer osentimentalt. Men en flyttman kommenterade surt hur jag kunde ha så mycket saker och då vågar jag inte ta med allt.
Skit i honom! Han får betalt för att göra sitt jobb, inte för att gnälla på det han gör. När ex och jag flyttade klagades det på att vi hade ett helt bibliotek med flera lexikon, inte vårt problem, vi hade de böcker vi valt att köpa, de fick betalt för att flytta dem.
 
Så du tror inte dom blir sura om vi får fota ett rum i taget?
Beror väl på hur mycket som ska bäras runt på (läs: tar det fem minuter att fixa ett rum är det lugnt, tar det en halvtimme kanske fotografen tycker det är jobbigt).

Jag flyttade runt rätt mycket när jag fick min lägenhet fotograferad.
 
Skit i honom! Han får betalt för att göra sitt jobb, inte för att gnälla på det han gör. När ex och ja g flyttade klagades det på att vi hade ett helt bibliotek med flera lexikon, inte vårt problem, vi hade de böcker vi valt att köpa, de fick betalt för att flytta dem.
Ja och dyrt blev det. Som du säger, det är deras jobb och dom tjänar pengar på mig
 
Jag vågar ändå inte tro på allt förrän min lägenhet är såld. Den måste gå till en viss gränsbförvatt köpet ska bli av. Den har sjunkit så mycket i värde när alla andra också gjort det. Å andra sidan hade jag kanske inte haft råd att köpa huset om inte allt rasat i pris här.

Om du har marginaler med sparpengar så kanske du kan sälja även lite under önskat pris?

Det blir ju en prioritering mellan att ha en buffert när du själv måste kunna åtgärda det som behövs i huset (vilket jag tycker att du absolut bör ha) och att kunna lämna det gamla bakom dig och flytta in i ditt nya hus. Beroende på fin inkomst och utgifter så kan ju bufferten fyllas på lite snabbare under kommande halvåret, om den nu behöver bli lite mindre för att kunna acceptera ett lägre pris för lägenheten.

Utifrån besiktningsresultatet så kan du göra en planering över när förväntade större utgifter kommer. Sedan kan man inte veta när saker och ting kommer att gå sönder, men det går att bedöma om riskerna är större eller mindre och i närtid eller på längre tid. Samt om större underhålls- och renoveringsåtgärder som är förväntade kan skjutas upp.

(Miljoner tycker jag inte man behöver ha i buffert, men runt 100 000 tycker jag är rimligt för att säga något om storleksordningen i alla fall. Men sedan beror det förstås på husets skick, och vilken möjlighet man har att öka sitt lån. Bufferten varierar helt enkelt, och fylls ständigt på - ju mer desto bättre - men minskar också när saker behöver göras. Och att bufferten blir mindre ibland är inget problem som jag ser det, om riskerna vid tidpunkten är rimliga och bufferten kommer att fyllas på igen.)
 
Skit i honom! Han får betalt för att göra sitt jobb, inte för att gnälla på det han gör. När ex och jag flyttade klagades det på att vi hade ett helt bibliotek med flera lexikon, inte vårt problem, vi hade de böcker vi valt att köpa, de fick betalt för att flytta dem.
Samma med min svärfar, han samlar på en viss genre böcker och flyttade 60 kartonger med böcker från Östersund till Kalmar med flyttfirma. Och det var i första vändan..
 
Samma med min svärfar, han samlar på en viss genre böcker och flyttade 60 kartonger med böcker från Östersund till Kalmar med flyttfirma. Och det var i första vändan..
Jösses, det måste verkligen ha blivit dyrt. Men många kartonger kommer det bli. Jag har massor av kläder jag ”måste” ha men ska rensa där med. Porslinet måste jag också rensa ut.Vissa säger att jag har mycket saker men jag anser att jag bor för litet:p
 
Jag bryter ihop här. Jag köper hus och säljer lägenhet. Mäklarna säger Ta det lugnt men nej det är jätte mycket att göra och jag är trött, trött, trött.

Ibland lägger jag mig inte förrän sent på natten. Han förstår inte att jag har autism och när jag säger att jag ska gå igenom gamla papper och rensa så läser jag ALLA sidor vilket innebar att jag i fredags läste runt 1000 sidor, gick igenom alla block jag skrivit genom 10 år med listor på vad jag ätit och hur många kalorier det var, (dom åkte ner i sopsäcken, aldrig mer), jag tittade på alla bilder jag framkallat, tittade i alla korsordstidningar ifall jag skrivit något i dom så jag skulle se om jag skrivit i dom, rensade alla tidningar jag har och behöll bara ett gäng Brukshunden som jag inte läst men som verkar intressanta och fortsatte så med allt i bokhyllorna. Jag fortsatte utan vila i timme efter timme tills migräne smög sig på och när mina föräldrar ringde började jag storgråta och det var riktigt länge sen jag gjorde det.

Känns oöverkomligt det här. Jag ska prata med stylisten idag och be om några dagar till innan fotograferingen. Jag borde få vara med och bestämma väl? Det är ju mitt hem. Jag förstår att dom vill få det sålt som fort som möjligt och det var vill ju jag med men just nu är trycket för högt mot vad jag orkar.
 
Jag bryter ihop här. Jag köper hus och säljer lägenhet. Mäklarna säger Ta det lugnt men nej det är jätte mycket att göra och jag är trött, trött, trött.

Ibland lägger jag mig inte förrän sent på natten. Han förstår inte att jag har autism och när jag säger att jag ska gå igenom gamla papper och rensa så läser jag ALLA sidor vilket innebar att jag i fredags läste runt 1000 sidor, gick igenom alla block jag skrivit genom 10 år med listor på vad jag ätit och hur många kalorier det var, (dom åkte ner i sopsäcken, aldrig mer), jag tittade på alla bilder jag framkallat, tittade i alla korsordstidningar ifall jag skrivit något i dom så jag skulle se om jag skrivit i dom, rensade alla tidningar jag har och behöll bara ett gäng Brukshunden som jag inte läst men som verkar intressanta och fortsatte så med allt i bokhyllorna. Jag fortsatte utan vila i timme efter timme tills migräne smög sig på och när mina föräldrar ringde började jag storgråta och det var riktigt länge sen jag gjorde det.

Känns oöverkomligt det här. Jag ska prata med stylisten idag och be om några dagar till innan fotograferingen. Jag borde få vara med och bestämma väl? Det är ju mitt hem. Jag förstår att dom vill få det sålt som fort som möjligt och det var vill ju jag med men just nu är trycket för högt mot vad jag orkar.
Det är du som bestämmer. Har du glädje av någon hjälp att gå igenom allt eller känner du att du behöver gå igenom det själv?
 
Klart du får bestämma! Säg ifrån bara att det inte funkar och att du vill ha mer tid för att få det bra.
Det känns som att jaginte har något val än att göra som dom bestämmer. Det är racertempo från deras sida. Men jag kan alltså vara med och be#tämma? Hon kommer vid 15
 
Det är du som bestämmer. Har du glädje av någon hjälp att gå igenom allt eller känner du att du behöver gå igenom det själv?
Jag ska be henne göra lite saker som är typ självklara idag men tror jag ska säga ifrån om torsdag ifall att jag bara får lite mer tid för vissa saker kan ju bara jag avgöra
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 606
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp