T

TurboDevil

Har funderat nu ett tag på att köpa ett var "gympaskor" till min barfota häst. Har läst lite och funderar nu starkt på ett par boaboots. Nu undrar jag om de är bra och fungerar och håller för vad de är till för?Var köper man dem?och vad kostar det?Berätta gärna om era egna erfarenheter med boaboots=)
 
Sv: Boaboots

Jag har precis köpt fyra stycken. De kom me dposten idag och jag premiärred dem på ömfotade valacken.

Han behövde ingen 'invänjning' och verkade inte bry sig om dem, och vid red en halvtimmas tur i skritt, trav och galopp, båd epå mjuk grusväg, hård grusväg, med stoora stenar och mindre, vasst grus. Samt i lera och genom en vattenpöl. Och avslutade med gräsunderlag följt av stenig stig full med rötter. Fungerade fint överallt, han slog i 'sko' (boots) lite i det tunga underlaget men då började han nog bli trött, och de väger en del de där gympaskorna.

Men hästen gick från öm, öm, öm till att utan restriktioner kunna ridas i alla gångarter, steget verkade inte förändras vad jag kunde se/känna, trots att de är lite för stora i bak och 'glappar' (som gummistövlar ungefär). Hade gaiters runt om med, och inga skav alls, lite ruggad päls men inga skav.

Kom in lite lera ffa i tån, genom de borrade broddhålen (de finns inte där om man inte gör det själv) men mindre än jag trodde, vet dock inte hur det blir under värsta lerperioden.

Lätta att sätta på och ännu lättare att ta av, jag hade lite problem att få gaitersen att hamna rakt bara men det är nog nybörjarklantighet.

Jag kan inte vara nöjdare, däremot är jag en ning konfunderad ang punkttryck av broddarna men det får vänta tills vintern eftersom jag skruvat ur dem nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
572
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Freazer
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
509
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp