Bukefalos 28 år!

Bockande dressyrhäst

Ninnie

Trådstartare
Jag har en ponny sex år i år som jag har ägt i snart ett år.
I början testade han en held el och jag tyckte det var ok eftersom vi var nya för varandra.

Problemet är nu att han aldrig slutar med det !!

Han är numera helt ok att rida ut på och är pigg och glad och bara allmänt unghästlycklig med ett litet krumsprång här och där ;)

Problemet är att han så fort jag rider på banan med honom eller ställer minsta krav på honom så bockar han.
Han kan gå som en klocka i en kvart så får han för sig att bocka.
Han kan bocka med en gång och han kan gå helt ok nästa gång.

Jag rider var vecka för tränare och även hon rider igenom honom. Även då bockar han.
Jag försöker driva framåt när han börjar bocka men även då kan han fortsätta.....

Nu har jag börjat att bli orolig att han ska börja bocka på dressyrtävlingarna, hur roligt är det :(

Kan tilläggas att han är kollad rygg, sadel osv.

ger snart upp då jag känner att vi inte kommer någonstans tillsammans :cry:
 
Sv: Bockande dressyrhäst

  • kolla sadeln igen!
  • och jag skulle longera den i 5-10 min innan ridning.
  • rid framåt
 
Sv: Bockande dressyrhäst

När din tränare rider, blir det bättre eller lika som när du rider? Du kan ju också kolla med andra duktiga ryttare (gärna den tuffa sorten) om inte dom kan rida honom en lektion, så år ni se om det blir någon skillnad och om dom har en annan lösning åt dig.

Om sadel och rygg och allt är OK (om det var ett tag sedan kolla igen!) är han bara fånig och du behöver sätta klackarna i honom. Tolerera inte trams utan banka på och rid framåt som bara den.
 
Sv: Bockande dressyrhäst

När min tränare rider så försöker han någon gång men lägger av ganska snabbt och går som en klocka. Så jag tror faktiskt att han fånar sig.
Har faktiskt haft en väldigt tuff och duktig ryttare som har ridit honom och han protesterade utav bara den !!

Jag känner att jhag har kommit in i en ond cirkel med honom och nästan förväntar mig att han ska bocka.

Kan tilläggas att jag är både kort till växten och väger väldigt lite.....
 
Sv: Bockande dressyrhäst

Bra ponnystorlek m.a.o. ; )

De flesta som är 'maskiga' av sig brukar bli rätt upprörda när det sitter upp någon som skruvar åt tumskruvarna.. men även om det blir vildare än vanligt så brukar det gå över väldigt mycket sen med. Men men, vad gör din tränare som inte du gör? (eller tvärtom, vad gör hon som du inte gör?)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 526
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
999
Senast: mamman
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp