pitbull_lisen
Trådstartare
Jag har en fyraårig quartervalack. (blev kastrerad för bara ett år sen) Han har varit riden ett halvår ungefär men tyvär inte så mycket på bana eftersom jag inte har någon. Han är oftast snäll ute och vi gör skänkelvikningar, flyttar fram och bakdel mm.
Problemet är egentligen galoppen, han ska bara lattja och börja busa (eller bråka?)
speciellt om man råkar vara på en ridbana, han kan ta grusskvätt, eller nå¨gon fånig liten tunna mm som en förevändning att dra iväg och "bli rädd" och försöka slänga av mig (jag kan tillägga att jag har flygit av fyra gånger redan, när han lekt den värsta rodeohäst för det är inga små bockar han gör precis....) Ibland börjar bockandet också med att jag ställer krav och han käftar emot bettet och blir arg... Jag tränar mycket följsamhet för bettet har marktränat honom sen han var ett år mm... Vad ska man göra?? Har någon bra träningstips som vart med om liknande saker? Hur ofta brukar ni rida era hästar på en vecka och ungefär hur länge varje pass? Jag rider nu ca. 3-4 dagar i veckan (när vädret tillåter) Och brukar vara ute mellen en halvtimme och en och en halv timme. Snälla hjälp förvirrade mig någon
Eller har någon någon bra hemsida med tips på eller något?? Maila< den till mig isf. på djur_lisa@hotmail.com