Bockar efter hinder?

K

KiiiWiii

Hejsan hoppsan alla kloka bukefalos människor!
Jag skull vilja ha hjälp med en sak här. jo det är så att när jag hoppar min medryttarponny så kan han börja bocka efter hindret. än så länge har jag suttit kvar men det är bara en tidsfråga.... han bockar inte alltid. han är 9 år gammal och hoppar med fin teknik. ibland får han mycket svårt att bedöma avstånd och hoppar med stooora språng och det är framför allt efter dessa hopp han har börjat bocka, men även efter det att hindret har varit med lite höjd (runt 70-80cm). på lektionen i lördags bockade han enormt mycket efter ett hinder då språnget blev för stort testade då att sänka hindret och komma på igen. då bedömde han mycket bättre och språnget blev perfekt men då bockade han när jag försökte svänga mot nästa? det känns inte som några glädjesprång utan syftet känns nästan mer som att bli av med mig? :/ detta är mycket jobbigt då hans sadel kanar extremt långt fram och jag måste hoppa av för att sadla om!
kan jag göra något åt detta eller är det något som han bara kommer växa ifrån?
 
Sv: Bockar efter hinder?

1. Kolla upp hästen, helst på klinik
2. Byt sadel och kolla övrig utrustning
3. Ta hjälp av tränare
 
Sv: Bockar efter hinder?

låter som att det är sadeln som ligger fel och orsakar hästen obehag i landningen, åker den fram så är bara det ett stort tecken på att sadeln inte passar hästen.

1. Kolla upp hästen, helst på klinikta med sadel och visa gärna uppsuttet
2. Byt sadel och kolla övrig utrustning
3. Ta hjälp av tränare

min häst rusade efter hinder + vägrade 8 av10 gånger, blev halt och kollades upp på klinik, när hon var igång igen så var rusningarna värre. kollade över min ridning, inget hjälpte. tills jag köpte ny sadel och hade en massör som ordnade upp alla låsningar som gamla sadeln orsakat. och nu rusar hon aldrig efter hindret, vägringarna nu beror bara på min ridning men det jobbar jag stenhårt på ^_^. så i mitt fall var det: dålig sadel -> massvis med låsningar-> häst fick ont-> rusade efter hinder-> vägrade hoppa-> bockade vid uppsittning till slut. en sadel som ligger fel är döden för en häst rygg.
 
Sv: Bockar efter hinder?

Jag tycker också att du ska byta sadel. Åker den fram passar den ju inte och ger säkert obehag vid landningen. Det är väl egentligen det första man borde tänka på? Ta hjälp av någon som kan och hitta en sadel som verkligen passar hästen.
Tycker också du (med equiterapeut/fysioterapeut/massör) ska kolla om han har ont nåntstans och få han behandlad.
 
Sv: Bockar efter hinder?

som alla andra säger, BYT SADEL. Om du inte äger ponnyn så är det ägaren som skall se till att utrustningen passar. Annars kanske du kan börja använda svanskappa eller glidpadd? Men helst kolla upp sadeln först! Om problemet kvar står så pröva skänkla på efter hindret, så han får en liten chock! Han förväntar väl sig att du skall sitta och hålla in och klamra dig fast, men om du trycker till honom så har han annat att tänka på :)
 
Sv: Bockar efter hinder?

Det verkar som att jag ska byta sadel! Jag ska prata med min ridlärare om detta med sadeln för vi har diskuterat svanskappa förut men inte gjort slag i saken! Han verkar inte ha ont då han endast bockar vid vissa tillfällen i hoppningen och aldrig annars, eller har jag fel med det?:crazy:

Men ska definitiv kolla detta med sadeln! kanske skulle testa barbacka någon gång? xD hihi!!
 
Sv: Bockar efter hinder?

hihih jag tror han hade blivit otroligt förvånad om han upptäckt att jag drev på istället för att förtvivlat förökte stanna honom och hålla mig kvar! :D
 
Sv: Bockar efter hinder?

Det verkar som att jag ska byta sadel! Jag ska prata med min ridlärare om detta med sadeln för vi har diskuterat svanskappa förut men inte gjort slag i saken! Han verkar inte ha ont då han endast bockar vid vissa tillfällen i hoppningen och aldrig annars, eller har jag fel med det?:crazy:

Men ska definitiv kolla detta med sadeln! kanske skulle testa barbacka någon gång? xD hihi!!

En svanskappa kommer inte att göra så att sadeln passar hästen, den kommer snarare orsaka obehag på ytterligare ett ställe bara...

Ont kan han visst ha, antingen gör det bara ont vid speciella språng, eller så gör det extra ont vid de speciella sprången.
Med tanke på att han bockar i relation till obalanserade språng så undrar jag dessutom om det kan vara så att DU och din balans kan vara orsaken till bockningarna? Om du kommer ur balans när han hoppar obalanserat så kanske det blir extra obehagligt och så vill han bli av med dig.

Men skippa svanskappan, snälla... :(
 
Sv: Bockar efter hinder?

Min gissning är också att det är sadeln som spökar... Har varit med om liknande, häst som bockar eller sparkar bakut direkt efter hindret visar ett direkt missnöje över det den har på ryggen - antingen sätter sig ryttaren med en duns osmidigt i sadeln, eller så klämmer sadeln någonstans vilket gör att hästen får ont i ryggen - det visar den dig genom att bocka/sparka.
 
Sv: Bockar efter hinder?

En svanskappa kommer inte att göra så att sadeln passar hästen, den kommer snarare orsaka obehag på ytterligare ett ställe bara...

Ont kan han visst ha, antingen gör det bara ont vid speciella språng, eller så gör det extra ont vid de speciella sprången.
Med tanke på att han bockar i relation till obalanserade språng så undrar jag dessutom om det kan vara så att DU och din balans kan vara orsaken till bockningarna? Om du kommer ur balans när han hoppar obalanserat så kanske det blir extra obehagligt och så vill han bli av med dig.

Men skippa svanskappan, snälla... :(

Det känns dock inte som om jag är så i obalans då jag har lärt mig att han kan hoppa av tidiare. men skulle kunna vara en godtagbar teori...
Får testa hoppa honom tillsammans med min ridlärare så får jag se vad hon säger men ska verkligen argumentera mot en ny sadel!
 
Sv: Bockar efter hinder?

Sällar mig till skaran som tror sadeln kan spöka. Antingen om den inte passar, eller eftersom det verkar mest vara i landningarna som den bockar att bommen är skev. Om så är fallet får du en skruvande rörelse i landningen vilket blir obehagligt om inte t.o.m smärtsamt.
 
Sv: Bockar efter hinder?

Säger som alla andra: kolla sadeln! Kolla även ryggen på hästen. Om det inte löser sig efter det så får du göra precis som jag tränar min kompis ponny: driv ordentligt efter hindren! Fortsätter han får du kicka till han så han blir lite fokuserad, men om det nu inte slutar efter det så får du gå på med skänklar och spö!:) lycka till!!
 
Sv: Bockar efter hinder?

Säger som alla andra: kolla sadeln! Kolla även ryggen på hästen. Om det inte löser sig efter det så får du göra precis som jag tränar min kompis ponny: driv ordentligt efter hindren! Fortsätter han får du kicka till han så han blir lite fokuserad, men om det nu inte slutar efter det så får du gå på med skänklar och spö!:) lycka till!!

Ska checka detta med sadeln. eller ännu bättre BE min ridlärare kolla på det hon som faktiskt vet något om sadlar!
Får testa hoppa honom snart igen och ska även kolla nu nästa vecka då min kompis hopapr honom och se vad som händer :) men tack för ditt råd!
 
Sv: Bockar efter hinder?

Om det nu inte är sadeln, så skulle det kunna vara så att han blir lite förbannad över att ha behövt ta i extra, eftersom du säger att det ofta blir så efter stora språng. Om det är samma häst som sparkas i boxen, så låter det ju som en rätt skarp individ, och de kan göra så. Eller att han blir förbannad för att du hamnar i obalans när det blir stora språng (behöver inte betyda att det gör ont, bara att han blir irriterad).
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Hejsan! Jag är ny här på bukefalos, så vet inte riktigt om jag gör det här rätt, men det återstår väl att se...:) Ok, så jag brukar...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: IzeUnicorn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp