Bukefalos 28 år!

Bockar i ena varvet

dotzie

Trådstartare
Innan vintervilan hade ponnyn lika lätt för sig i bägge varven. Han gjorde aldrig mer än ett eller två bock/backutsprång på raken, och det var då enbart vid situationer som typ ridpassets första galoppfattning och glädjeskutt efter enstaka hinder. Efter vilan, som varade i lite drygt 1½ månad pga dåligt väglag och frusen ridbana, har han inte varit som han brukar.

De två första ridpassen skedde ute, han var pigg efter vilan men inget utöver det vanliga. När han fick springa av sig lite bockade han ett par gånger men fortsatte i ett friskt tempo och var uppenbarligen glad att få sträcka ut.
----
Därefter skulle vi ta ett lugnt pass på banan, barbacka. Jovisst, pigg men gick fint under uppvärmningen. Galloppen skedde med diverse bock- och backutsprång, snäppet mer i vänstervarv om jag minns korrekt. Jag uppfattade honom som glad och busig.
----
Därefter följde två ridpass på banan där vänstervarv var stört omöjligt i annat än skritt. Minsta ökning resulterade i vansinniga bockserier och backutsparkar där han flera gånger var upp och rörde med benen i staketet.. Han vägrade gå rättställd i vänstervarv och for in i mitten under vilda bockningar. Tydlig ovilja till att byta från höger- till vänstervarv. Högervarv var dock inga problem att varken trava eller gallopera i. För att undersöka saken närmare longerade jag honom – samma sak skedde där. Högervarv, inga problem. Vänstervarv bröt han sig ur illa kvickt med diverse bockningar och sparkar. Enda skillnaden i utrustningsväg (jämfört med innan vilan) var ett bettbyte från tredelat med lösa ringar till ett tvådelat fullcheek.
----
Senaste passet skedde ute i skritt med en annan sadel och det tredelade bettet – inget konstigt hände där.

Jag har ridit honom sedan han blev inriden för ett år sedan, och det har inte varit några problem mer än att han ibland haft lite dålig bjudning på ridbanan. Men att bocka runt på det här viset? Det har jag inte ens sett antydan till förut. :confused: Han har haft flera viloperioder och inga orimliga krav har ställts på honom tycker jag.

Min första tanke är att det inte är normalt att bete sig som han gör. Jag har ingen erfarenhet av problem som detta sedan tidigare, men mina funderingar cirkulerar kring om han har ont/är låst i ryggmuskulaturen? Det har inte funnits spår av hälta, svullnad eller värme.

Finns det några andra teorier till att han beter sig som han gör? Hur går jag vidare härifrån (Massör?)?

Snälla kom med funderingar, råd och förslag för jag vet varken ut eller in. :(
 
Sv: Bockar i ena varvet

När det är så tydlig ovilja till att bara byta varv tror jag att hästen har ont. Min hade en låsning i länden vilket gjorde att hon inte ville gå varken rakt eller vända åt vänster, så tycker absolut att du ska kolla upp det med hjälp utav kiropraktor. Hade heller ingen rörelsestörning på min.
 
Sv: Bockar i ena varvet

Tack för ditt svar! Då är jag kanske inte helt ute och cyklar trots allt. Vad fick du ge för en kiropraktisk behandling och hur många behandlingar krävdes det innan problemet var löst?
 
Sv: Bockar i ena varvet

Hästen blev genomgången, kotan knäcktes tillrätta och hästen fick akupunktur i de berörda musklerna för att hon inte skulle få alltför ont närmsta dagarna. 1 behandling, 700 kr, mycket kompetent person med gott rykte. Väl värt pengarna!
 
Sv: Bockar i ena varvet

Bara en inflikning men även utrustning och ryttarens kroppskondition kan göra att hästen inte följer önskat betende, förutom hästens status.
Kolla att hästen inte har råkat ut för något som ger den stelhet, spänningar, eller ömhet. Hästen kan ha sprattlat runt i hagen och gjort något under dagen, det vet man inte alltid.

Men med en längre vila så kan sadel och ev. annan utrustning därmed ha ändrat passform och därmed irriterar vid ridning, kanske mer i ett varv än ett annat om hästen/ryttaren tidigare varit snedmusklad, eller blivit och utrustningen anpassat/eller ej passar sig efter detta.

Även ryttaren kan ju under denna tid ha ådragit sig problem, ev. själv halkat på isen och dragit sig snett, har spänningar, låsningar?

Listan kan göras lång, det är bara att börja beta av och ibland så finner man lösningen där man minst tänkte att den låg....
 
Senast ändrad:
Sv: Bockar i ena varvet

Du har helt rätt! Sadeln som låg okej innan vilan är numera för smal (och för svängd tycker jag också). Men eftersom beteendet "uppkom" under barbackaturen kanske det kan hänga på mig till viss del också?

Det är nämligen så att jag sommaren 2010 flög av en häst ganska rejält och slog i svanskotan/bäckenet snett från höger sida. Efter konstant smärta i 3 månader gjordes en röntgen, men det konstaterades att "inget är fel för inget är brutet" ungefär.. När jag haft ont i 8 månader trappades smärtan av och gjorde sig bara påmind ibland om jag råkat dratta i någonstans typ. Jag har t.ex. kunnat få ont när hästarna brallat, för då har sitsen på sadeln kunnat slå i svanskotan underifrån. Under barbackaturen brallade han ju en del, kanske att jag fick ont och omedvetet belastade fel för att slippa smärta för egen del, och då orsakade irritation hos hästen? Jag kom också på när jag läste dit svar att jag inte hann mer än hem från stallet den gången förrän jag ramlade och for ut i trappan med dunder och brak - och svanskotan gjorde sedan ont i flera dagar.

Kanske det kan ha att göra med saken också, inte minst vid tanke på att problemet med bockningarna eskalerade? Jag har tidigare funderat på att uppsöka kiropraktor för egen del, kanske så att vi behöver göra det bägge två..

Men hur utgår jag härifrån? Hitta lämpligare sadel och försöka komma till ridning ändå, strunta i ridningen och promenera för hand tills "vi" är kollade eller kanske bara prova att rida barbacka? Kanske rentav strunta i paddocken och se om samma problematik gäller utanför ridbanan?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 347
Senast: klystron
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp