Bockar vid uppsittning

Sv: Bockar vid uppsittning

sadeltvång som de andra säger. Min häst har lättare sadeltvång men jag spänner alltid gjorden långsamt och leder honom i ca 10 min före jag sitter upp (det tar alltså minst 10 min att spänna gjorden helt) och så gäller det att ha en gjord som hästen gillar (det får man prova sig fram till)
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Tror också att det är sadeltvång.
Se till att ha en gjord med resår på båda sidorna. Eric le Tixerant kan nog vara värd att titta närmare på.
Min häst har haft och har vissa dagar lättare sadeltvång. Han spänner sig, drar in baken och spänner upp ryggen liksom och då ser jag till att jag inte sätter mig alls utan står i sadeln den första biten, 10-20 m kanske, sen brukar han slappna av.
Spänner alltid gjorden försiktigt, drar liksom lugnt i stropparna så det inte blir nått ryck utan spännena får mer glida på plats.
Ta hjälp av nån som är mer erfaren ryttare och som kanske har vana av sadeltvång så ska du se att du löser det här! :)
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Ser att du fått många svar som anser att det är sadeltvång. Tänk bara på att sadeltvång kan utredas på klinik och kan bero på ryggproblem eller spänningar orsakade av snedbelastningar pga smärta etc
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Om säljaren är så seriös som du upplever så är mitt råd att du begär att köpet går tillbaka. Att som första häst få en med sadeltvång det är inte att rekommendera eftersom skaderisken för dig som en relativt orutinerad ryttare är mkt stor.

Jag hoppas för din skull att du kan få köpet hävt och att du istället fortsätter att söka efter en mer okomplicerad häst som skulle passa dig bättre och ge dig ett ROLIGT "hästliv".
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Sadeltvånget har ju uppstått hos köparen, varför i hela friden skulle säljaren ta tillbaka hästen?
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Tänker på en häst som köptes in till ridskolan jag jobbade på förut. Världens snällaste men första gången jag satt upp så fullkomligt exploderade den.
Det visade sig efter mycket om och men att den i princip hade sammanväxta kotor från nacke till svansrot.
När vi försökte få tag på tjejen som hade sålt hästen var hon helt omöjlig att få tag på. Ägaren innan henne fick vi dock tag på och han berättade att han hade sålt hästen som sällskapshäst för inga pengar alls.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Därför att det förmodligen inte har uppstått hos köparen... MEN var någonstans läser du att jag skriver att säljaren SKA ta tillbaka hästen? Jag säger att om säljaren är så seriös som köparen tror att hon/han är så är det all idé att begära att köpet går tillbaka. Om säljaren sen går med på detta det vet ingen förrän frågan är ställd.

I mina ögon tar man tillbaka en häst om någon kommer så kort tid efter och redan har så allvarliga problem. Om inte annat så för hästens skull. Det är en seriös och ansvarstagande säljare i mina ögon alltså.

Sen tycker jag att du kan ta och tagga ner din otrevliga ton, reglerna här på forumet att "uppföra sig" gäller väl även dig?
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Min uppfattning är att sadeltvånget uppstått hos köparen. Och sadeltvång kan uppstå plötsligt, det räcker att som i TS fall ha bytt pad och sadelgjord.

Om du tänker dig in i säljarens sits, och hästen har alltså inte haft sadeltvång hos säljaren, tycker du då att det är rimligt att erbjuda sig att ta tillbaka en häst som fått problem p g a köparens utrustning?
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Tack för alla era svar!
Då är det sadeltvång jag kan misstänka alltså...

Känns just kul. Då har jag förstört en häst för livet.
Fy f*n, jag ångrar att jag gav mig in på det här över huvud taget, vandrande pinnar kanske är ett djur lagom för mig!

Hej!
Har du kontakt med en massör/kiropraktor/equiterapeut eller sådan typ av person? Du kan be personen att känna igenom och kolla reflexer och triggerpunkter (om du inte kan göra det själv förstås). Jag skulle kolla om han höjer ryggen vid tryck på reflexpunkterna. De finns bra beskrivna på flera sidor (som man inte få länka till).
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Som säljare hade jag haft svårt att låta en häst vara kvar hos köpare om det redan är sådana problem som hos er(förutsatt att man nu inte sålt som problemhäst). Så testa prata med säljare om att låta köpet gå tillbaks. Det är väl förmodligen inget de vill. Nu kan ju ev värdeminskning skett om hästen förr inte uppfört sig så och det ev nu är ett befäst problem.
Men testa iaf.

Hur besiktigades hästen? Röntgades den med?

Det låter ju likt sadeltvång. Det finns isf övningar man kan göra avsuttet med hästen för att försöka släcka ut panik-reaktionen som kommer då de känner nerv-smärtan/krampen eller vad det nu än är för känsla. Det kan funka. Men inte alltid. Det beror på hur svår sadeltvången är och en del andra faktorer.

Om hästen är frisk och du bestämmer dig för att jobba vidare med detta skulle jag kontakta en problemlösare. Någon som har lång erfarenhet och vana av liknande problem. Ofta kan man med ett tränat öga se på hästen innan man sitter upp om risk finns för anfall. Det finns aldrig garantier med hästar. Men ofta, om än inte alltid, kan man se det. Då sitter man inte upp, utan övar vidare från marken. De flesta av oss är inte sadelfasta nog att garanterat alltid sitta kvar på en häst i ren panik som verkligen vill ha av ryttaren. Det är en för stor risk att bara hoppa upp hur som helst, när som helst.

Även jag kan rekommendera en Eric le Tixerand-gjord. Den har jag haft på en hel del sadeltvångs-hästar och även en del andra. Och den har i alla fallen hjälpt, även om den inte löst problemen.
Var jäkligt noga med passande sadel på en sån häst!
Och se till att hålla den varm, rasta av innan uppsittning utöver tipsen om att dra gjorden sakta, leda lite etc.
Men framför allt kontakta en riktigt duktig problemlösare för att få övningar att utföra avsuttet för att lära din häst släcka ut sina triggers.
Och ev kanske du behöver få upp ditt självförtroende och byta ut dina minnesbilder från sista ridturen med. Sitta och spänna sig på en sån häst kan leda till anfall.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Jag har inte varit ett dugg otrevlig, så jag bortser helt från din tillrättavisning.

Jag tycker inte det har ett dugg med seriositet att göra. Varför skulle säljaren ta tillbaka en defekt häst, där det är köparen som skapat problemet? Som att sälja en bil och ta tillbaka den krockad. Vem gör det?

Att hävda att säljaren är oseriös för att denne inte tar tillbaka när köparen "haft sönder"/försämrat varan är ett ett rätt taskigt trick för att spela på säljarens ev. känslor för hästen. Köparen får ta ansvar för vad som hänt. Trist att det inträffat, mest för hästens skull.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Känns just kul. Då har jag förstört en häst för livet.
Fy f*n, jag ångrar att jag gav mig in på det här över huvud taget, vandrande pinnar kanske är ett djur lagom för mig!

Nej! Bara det att du frågar efter hjälp och inser att nåt är fel och att hästen inte bara är "dum" och fånar sig är ju svinbra! :) Det kommer gå jättebra, nu har du lärt dig av ditt första misstag ;) Upp med hakan! :bump:
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Det är ju bara TRAMS att påstå att en ny ryttare bara på några dagar kan orsaka att hästen utvecklar ett såpass allvarligt sadeltvång! Så pass länge har jag sysslat med hästar, unga som gamla, att jag vet att detta är helt befängt.

Hur kan man ge någon skulden på detta sätt?:mad:

Säljaren har varit medveten om detta skulle jag tro.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Och jag har helt motsatt erfarenhet, efter att ha hållt på med hästar m e m hela livet.

På en känslig häst räcker det med en utlösande faktor, sedan sitter sadeltvånget där. Jag vet, för jag har upplevt det.

Handlar väl inte om att skuldbelägga, vill du "lägga skuld" kan du få ägna dig åt det men du är i så fall den enda i den här tråden.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Jag hade ridit min häst i 1,5 år innan jag köpte henne. Hade henne i 2 månader, allt gick bra. En dag fick hon panik när jag satte foten i stigbygeln. Försökte igen, samma sak hände. Gav mig på det dagen efter , bara jag sträckte mig efter stigbygeln va hon 2 meter upp i luften. Insåg att det var pga pälsfällning (april månad). Lät henne stå tills pälsen var fälld. Super snäll att hoppa upp på sen. Hända samma sak helt plötsligt framåt hösten. Den gången pga pälssättning. Efter den gången fick hon sadeltvång.
Tränade bort detta genom att hon fick godis så fort jag gjorde nåt med sadeln!
Klappa på ryggen - godis
Sadla - godis
Spänna gjorden - godis
Dra ner stigbygeln - godis
Ja du förstår
Efter ett par gånger så stod hon blixt still, och väntade snällt på godis efter alla moment.
En del hästar är helt enkelt extremt känsliga. Får de ont EN gång kan det sitta i huuur länge som helst..
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Och jag har helt motsatt erfarenhet, efter att ha hållt på med hästar m e m hela livet.

På en känslig häst räcker det med en utlösande faktor, sedan sitter sadeltvånget där. Jag vet, för jag har upplevt det.

Handlar väl inte om att skuldbelägga, vill du "lägga skuld" kan du få ägna dig åt det men du är i så fall den enda i den här tråden.
Helt sant.:bow:
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Mitt tips för att lindra sadeltvång, som min också har!

Min kunde knappt få sadeln på ryggen i början, han kröp ihop och flög undan, detta gör han fortfarande, om jag kommer med ett nytt schabrak som han inte känner igen, tömkörningsgjord eller om någon annan än jag ska sadla...

Jag började med att skapa en "ritual" som jag utförde varje gång jag skulle hoppa upp. Dra ner stiglädret på vänster sida, klia i pannan på honom, dra ner höger stigläder, klia i pannan igen... Sedan hoppade jag upp, från marken. Pall var inte att tänka på! Hua då var han ju livrädd för pallen också! Hoppade upp mjukt och försiktigt...
Efter flera månaders tjat med samma grej började han slappna av mer och mer och jag kunder börja ställa fram en pall i närheten av uppsittningsplatsen utan att använda den...

2 år senare, kan jag hoppa upp både från pall och från marken. Jag kan bli uppkastad av annan människa utan att han rör en min.

Han är fortfarande tveksam till andra saker i sadelläget än sin egen sadel! och Speciellt om någon annan ska lägga på den =P
Med tanke på att han kunde kasta sig iväg i uppsittningsmomentet som din gör (Han bockade dock aldrig) så är detta ett stort framsteg.
Jag använder endast sadelgjord med platta, för att tryckfördela så mycket det går...

Min är ett praktexempel på en känslig häst. En gång obehagligt på kroppen, Alltid obehagligt! Så man måste alltid jobba med lösgörande, både på marken och i ridningen, även mycket massage och stretsching för att släppa på spänningar...
 
Senast ändrad:
Sv: Bockar vid uppsittning

Tror inte du behöver bekymrar dig för att du har orsakat detta. Vi har också en häst med lite sadeltvång och det yttrar sig bara om han är något spänd som tex när han kom på ny tävlingsplats så blir det liksom en sak för mycket.
Tycker att du ska försöka hitta övningar genom tömkörning och eller från marken där du och din häst får lära känna varandra och väntar med ridningen tills ni båda känner er lugna och säkra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 212
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 629
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp