Sv: Bockbent?

*lånar knapp istället för att bygga ny tråd*
Det undrar jag med... Kan det finnas medfött, vad kan orsaka det, och hur påverkar det hästen (bortsett från hållbarhet, ökad risk för förslitningar etc som väl är rätt självklart..?)???
 
Sv: Bockbent?

Det anses vara en kronisk förlöpande kontraktur i böjsenorna, men kan även uppkomma av skelettstörningar...vid skelettstörningar brukar bockhov utvecklas på båda framfötterna.
 
Sv: Bockbent?

Hästen jag sett var en äldre herre, som av allt att döma inte hade haft detta som ung. Han hade inte heller (såvitt ett otränat öga kunde se) bockhov. Då handlar det alltså enbart om senor och muskulatur? Är det då inte längre möjligt att påverka tillståndet?
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
669
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 642
Senast: Fiorano
·
Hästvård Som rubriken lyder; någon som har förtjockat gaffelband utan andra skador på gaffelbandet? Vad innebär det att det är förtjockat...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: HannaZ
·
Hästvård Om hästen skadar en sena eller ett ligament, hur snabbt uppkommer värme och svullnad? Samma om man har en skada på en sena och hästen...
Svar
4
· Visningar
552
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp