Smart lösning för hösilage?

kamomillo

Trådstartare
Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har.
Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i hagen med fri tillgång, men minst möjligt spill?
Har ni några kluriga lösningar?
Nät? Hur funkar det med klättrande skodda hästar?
Olika tak, utan vassa kanter! Hur ska man tänka där?
Färdiga lösningar/ egna uppfunna lösningar, ge mej tips och ideer!!!!
Gärna bilder om det är möjligt.

Tack på förhand!

* Jenny *
 
Jag har en höhäck från Kellfri och ett småmaskigt hönät över balen sedan 7 år tillbaka. Spillet är nästan lika med noll så jag är väldigt nöjd.
Jag har under denna tid köpt ett nytt nät.

Jag har innan haft en balring i plast, tills en väldigt kall dag när det var väldigt lite hö kvar och min häst tippade bort ringen som kanske vägde 20-25 kg. Sen vet jag inte riktigt vad som hände men ringen tålde inte att tjänstgöra som fotboll i -25 grader.
Man kan lugnt säga att den gick sönder i molekyler :cautious:

IMG_0976.jpeg
 
Nu har jag småbalshösilage men jag är väldigt nöjd med våra Hay Savers. Använder inte gallret inuti men kanten gör en del skillnad. Framförallt så vet man att hästarna alltid har fräscht grovfoder. Har dem inne i en ligghall utan strö och det är enkelt att ta ut det småttigaste på botten och kratta undan spillet som blivit mellan varje bal. Har också två småmaskiga nät vid andra ligghallen under tak och där blir ju verkligen inget spill alls.
 
Passar på att fråga er som har erfarenhet av både höhäck a' la aluminium och tak och tex en grön balkupa. Vilken är bäst?

Behöver man tänka på något särskilt?

Jag står beredd att köpa något då jag gärna ser att hästarna får fri tillgång under dagen, men också för att minimera behovet av att göra höpåsar till dess att jorden går under.

För att inte tala om frukost-, lunch- och eftermiddagsfodringarna.
 
jag har både och. Foderlösning i varsin lösdriftsanläggning.

Balkupan kan hanteras och flyttas runt manuellt när marken blir upptrampad runt foderplatsen till ett nytt ställe, så att hästarna inte ska brhöva gå i leran. Balkupan är relativt billig i inköp. Har begränsat med ätplatser men tycks hålla bra och fungerar bra för hästarna. Man måste ställa en lastpall (eller liknande) i botten av kupan för att hålla fodret från marken.

Stor foderhäck med tak (vi har en med stående rör) är svår att flytta på även om det går på vintern - står den direkt på gräsytan fryser den helt enkelt fast. De fungerar bäst om det finns en uppgrusad (hårdgjord) foderplats att ställa den på. Har fler ätplatser än balkupan och uppskattas också av hästarna.

Bägge lösningarna genererar ett visst (måttligt) spill som behöver rensas bort. Jämfört med helt öppen foderring så är spillet minimalt.

I praktiken så rensar jag jag spill runt foderplatsen varje gång vi byter till ny storbal, fram tills att det fryser fast.

Jag använder inte småmaskigt hönät alls.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 347
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 520
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp