Det kan det göra ja. Därför bockhov är kassationsorsak för hingstar i bl a halvblodsaveln.

Det kan dock komma av andra orsaker än arv med, men det finsn en viss ärftlighet/man kan inte utesluta ärftlighet.
 
men det kan rättas till m rätt hovvård samt en duktig hovslagare
 
Inte nödvändigtvis... Även om man tar tag i det direkt när det uppkommer så kan det krävas operation.

Och ibland hjälper tyvärr inte ens operation, men många hästar kan fungera på en lägre nivå trots bockhov.

Men det är ett helsike för hästägarna att stå med föl med bockhov t ex. Stretcha, promenade, specialbeslag. Och hjälper inte det så operation med speciell konvalescens, och hästen kanske inte blir återställd iaf.
 
jag har en ponny som har haft bockhov sen han föddes och hade det när jag köpte han(1åring) ett år efter det så var han helt återställd med genom en skicklighovslagare, och verkning var 6:e vecka
 
Alla exteriöra avvikelser kan ju rent teoretiskt gå i arv. Jag hade aldrig avlat på en häst med bockhov i alla fall. Även om inte 1:a generationen kanske får det, så vet man ju inte vad som händer sedan i 2:a och 3:e o.s.v.
 

Liknande trådar

Hästvård Har nån erfarenhet av operation av bockhov, pris och konvalecens?
Svar
2
· Visningar
648
Senast: Ajda
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: snorp
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Piaff
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp