Bockningar % caprioler???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Mariah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 112
M

Mariah

kanske fel ställe att lägga denna tråd på men iallafall.har ni något7några råd för hur jag som ryttare ska kunna hålla mig kvar i sadeln på en häst som bockar och gör "caprioler" vid uteritt.Alltid gör han detta och har tydligen gjort så i flera år.måste ju sitta kvar så han lär sig.Råd tack!

Sv: Bockningar % caprioler???

Jag brukar sätta ett stigläder runt halsen på hästen när jag rider ut på unghästar. Sadel med lite större stöd är ju bra och gärna med mocca i sitsen.

Lycka till med din vilding ;)

Hejsan. Jag har förbygel på min vilding som man kan hålla i när det är som värst. Köpte oxå en riktig hoppsadel med ordentliga stöd.
På min polle hjälper det att man rider mycket framåt (inte mesar med han), aktiverar han hela tiden så han inte "får tid" till att hitta på massa bus. Testa Rid serpentiner och skänkelvikning, ställ åt höger och vänster osv. hela tiden när du rider så han får lite annat att tänka på.
Så fort han bockar så tänk framåt och fortsätt med dina övningar som om inget hänt!!
Lycka till Hoppas att han lugnar sig...

Ja fy, visst är det otäckt! Min skrutta har alltid gjort så. Hon liksom matar in rumpan under sig och tar fart och hoppar framåt, uppåt. Och man hinner räkna 1,2,3,4,5 innan hon liksom tar mark igen! Gör hon sen ett likadant skutt till på raken så har man ju inte en chans att sitta kvar!

Min häst gör det när hon blir het och jag tycker att det går för fort och håller i. Då hoppar hon upp för att få sticka iväg. Men hon gör det oftast bara om hon hamnar på efterkälken eller om hon blir rädd för något när vi är ute själva och hon vill hem snabbt.

Men vad man ska göra åt det kan jag tyvärr inte svara på, min häst är 14 år nu och har gjort så ända sen hon blev inriden... Så jag läser denna tråd med stort intresse ifall det kommer några bra svar!

Lååånga stigläder :D Det har hållit mig kvar mången gång även om man ibland känt att det inte suttit ivägen med klister

Ibland när min häst börjar göra caprioler så brukar det kännas ungefär som om jag har glömt att ta på mig säkerhetsbältet :crazy: Precis som att: Hmmm, det var nåt jag skulle ha gjort, men vad var det nu igen - man saknar liksom nåt.... frågan är bara vad!

Morsan skrev:
Lååånga stigläder :D Det har hållit mig kvar mången gång även om man ibland känt att det inte suttit ivägen med klister

Då måste jag säga tvärt om... Korta stigläder har räddat mig många gånger. Så jag har kunna stå upp utan att få alla stötar i ryggen...
Smaken är som baken... Hi hi:D

Morsan skrev:

jag måste bara säga att långa stigbyglar är det sämsta du kan ha, du får inget stöd alls och får sämre balans ... Och stigläderna är bar ai vägen, du tappar de mkt lättare...

Däremot kan du som har problem ha en "bockring" , alltså stigläder eller en gammal martingal på halsen som extra hjälp att hålla sig kvar,. MEN, du som ryttare ska inte bara sitta och åka med när hästen gör så. Då låter du den fortsätta och den kommer göra så alltid. Du ska driva den framåt och inte mesa med den, du ska visa vem som bestämmer.. man ska aldrig ge sig ! Lycka till :rofl:

ng rem runt halsen på hästen att hugga tag i
mer effektiv ridning så hästen inte hinner *skoja till* det

Jag håller med, det är så himla accepterat att bocka och fara är något sorts naturligt hästtillstånd.

bockning ser ja lite som livsglädje , trinny en häst ja känner ligger varmt om hjärtat i sina unga dar och fortfarnade bockar han , vilket hans ägare anser bara är livsglädje , men när man vaerkligen röt till då skärpte han sig men rid barbacka så lär du dig tillsut att sitta kvar
de gjorde hon iaf .. :angel: problemet var att om man drev på han ( vissa hästar orkar inte springa fort & bocka samtidigt ) men han gjorde det tydligen ahhaha

Hästar ska inte hålla på och bocke och sådär när man rider ut! Visst kanske någon gånng IBLAND, men inte varje gång :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka