Bockningar!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare nutte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 3 880
N

nutte

Har nyligen köpt en 4-åring, bara just grundriden. Han har varit lite, lite stressad när jag ridit honom och jag har tänkt att det kanske berott på att han inte kännt mig så väl än. Han har nu lugnat sig när det gäller detta. För några veckor sedan när jag skulle rida honom lite på ridbanan intill dom andra hästarnas hage så tog det hus i h******t, där tänkte han inte gå medans dom andra gick o slappa i hagen. Han tog bara och drog iväg åt det hållet, bockandes som en tok tills jag föll av. Jag insåg sen att det inte hade varit så klokt av mig att rida så nära dom andra, har inte gjort om det......och allt har sedan varit lugnt. Tills i måndags....då han helt hysteriskt bockade av mig när jag precis suttit upp, for som en tok upp o ner, snacka om att jag blev chockad...han har varit såå jätteduktig just när man suttit upp på honom. Jag satt upp igen och samma sak hände..då hade jag även kollat att inget knep eller så....varför gjorde han det igen?! :confused: Nu vet jag verkligen inte om jag vågar upp på honom igen, jag slog mig ordentligt i huvudet osv. Jag har efteråt kollat både sadelgjord och filten under padden för att kolla att det inte suttit nåt där som kunde ha stuckit honom....Hur stor är sannolikheten att han gör om detta??!!

Sv: Bockningar!!

Rätt stor så länge du inte rett ut varför han uppför sig som en vettvilling.

Om du linar honom ett par minuter innan du sitter upp, förändras något då? Gör han det för att han är pigg eller mer i panik?

Detta har bara hänt en enda gång (förutom då på ridbanan) och då var det i panik första gången, andra gången var han helt lugn så snart han fått av mig.....han verkar inte ha ont någonstans, jag har kännt igenom ryggen osv...

Hur var han när han skvätte iväg andra gången? Panik då också?

Hur mycket går han? Hur ofta rider du och hur länge?

Andra gången han bockade av mig så hade han inte panik, jag hade lossat ordentligt på sadelgjorden och kollat att inget knep....han for iväg rakt bortåt, fick av mig och travade tillbaka till kompisarna som stod o väntade på att vi skulle komma iväg :devil: Jag rider inte honom jättemycket, är beroende av ridsällskap så det får bli när dom kan....ungefär 3 dar i veckan :( När jag rider så beror tiden på hur lång tur vi tar, jag rider bara ut honom i skogen, har inte ridit honom i ridhus än.

hur mycket kraftfoder ger du? Kan det bero på överenergi?
Hade ett arabsto som var väldigt lik din häst, hon bockade av mig på samma sätt. Hon hade mycket energi, drog ner mycket på kraftfodern och plockade helt bort havren, bara lite kornkross. Istället fick hon mycket grovfoder.
Det var jobbigt, eftersom man inte visste när bockningarna kom, men jag fick känna efter hur hon kändes och lära mig hur hon var när hon var på bockningshumör. När hon var påväg att bocka fick man liksom trycka ner sig o driva framåt. Få henne på andra tankar. För att bryta av adrenalinflödet lärde jag henne 'One-rein-stop' som var att jag tog henne i ena tygeln så att hon gav efter i halsen, då kunde hon inte pumpa energi och ladda för att bocka. Det blev liksom som en nädbroms som funkade när man behövde ha stopp. Spöet hade jag o kunde lägga till det på bogen om hon bockade.

Kanske inte var mycket till hjälp, men du får fråga om du undrar över nått.

/Sanna

Han får bara en deciliter havre om dagen, 5 dl betfor och 6 dl krafft grund fördelat på två mål om dagen, sen har han fri tillgång på grovfoder. Jag tror ändå inte att det var pga överskottsenergi detta hände....mer som någon form av protest eller att något klämde honom....Det fanns absolut ingen chans att förutse händelsen, utan från att ha stått stilla och låtit mig sitta upp far han alltså iväg helt hysteriskt, jag hade inte hunnit få i foten i stigbygeln på andra sidan ens...Det var inte heller några glädjebockningar utan detta gjorde han för att som Monty Roberts säger "bli av med rovdjuret han hade på ryggen":eek:

Unghäst är alltid unghäst ! Dom hittar på "bus" allt som oftast .

Du får sätta hårt mot hårt och visa att hon/han inte får göra sådär även om han till 99% säkerhet gör om det .

Men herregud , var det en 4 åring sa du ? som får SÅ lite mat ? :o Det var inte mycket . haha , då snackar
vi nog inte om någon överskottsenergi på krafftfoder iaf :)

/ Emelie

Hur mycket mat behöver en 4-åring då?? Han gör ju inte så mycket...och har fri tillgång på grovfoder....Han har inte fått mer kraftfoder förrut..., av säljaren :confused: Men sätta hårt mot hårt är inte så lätt när hästen far iväg innan man knappt kommit i sadeln....hinner ju inte få tag i nåt....o du tror alltså att han kommer att göra om det?? :eek:

har du nån som e van att hästar bockar som sitter kvar. som kan prova han?

gör han samma sak där?

En bonde med hästar i närheten + många andra jag känner hävdar med bestämdhet att hästarna klarar sig bra enbart på grovfodret - om det är bra...
Bort med all havre! Sedan jag tog bort det (även kraft bort) på min bockande häst har det blivit mycket lugnare.
Ser du till att pållen svarar på tygeln innan du sitter upp? Om jag känner motsträvighet då, så jobbar jag från marken en stund, för att känna av, och skapa kommunikation och kontakt utan risk.
Känner jag att det finns för mycket spänningar så longerar eller tömkör jag i stället.
Hoppas att du får till det!

Skulle tro att det är havren som spökar. Min 5 åring blir helt hög i korken av havre och beteer sig som en halvvild galopphäst, tacktar hoppar runt och håller på om hon får havre, även när man leder henne.

nutte skrev:
Har nyligen köpt en 4-åring, bara just grundriden. Han har varit lite, lite stressad när jag ridit honom och jag har tänkt att det kanske berott på att han inte kännt mig så väl än. Han har nu lugnat sig när det gäller detta. För några veckor sedan när jag skulle rida honom lite på ridbanan intill dom andra hästarnas hage så tog det hus i h******t, där tänkte han inte gå medans dom andra gick o slappa i hagen. Han tog bara och drog iväg åt det hållet, bockandes som en tok tills jag föll av. Jag insåg sen att det inte hade varit så klokt av mig att rida så nära dom andra, har inte gjort om det......och allt har sedan varit lugnt. Tills i måndags....då han helt hysteriskt bockade av mig när jag precis suttit upp, for som en tok upp o ner, snacka om att jag blev chockad...han har varit såå jätteduktig just när man suttit upp på honom. Jag satt upp igen och samma sak hände..då hade jag även kollat att inget knep eller så....varför gjorde han det igen?! :confused: Nu vet jag verkligen inte om jag vågar upp på honom igen, jag slog mig ordentligt i huvudet osv. Jag har efteråt kollat både sadelgjord och filten under padden för att kolla att det inte suttit nåt där som kunde ha stuckit honom....Hur stor är sannolikheten att han gör om detta??!!

Hejsan!

Det låter tyvärr (tycker jag) som om din häst håller på att lära sig (och dig) en ful ovana. Tag hjälp av någon när du skall sitta upp. Denna någon håller hästen så att du hinner komma upp och sitta i balans. Låt sedan medhjälparen leda dig lite innan du rider själv. Backa helt enkelt i utvecklingen! Bryt (o)vanan NU!! Och JA han kommer att göra det igen och igen och igen eller han kommer i alla fall att försöka..................

Jag har själv en unghäst som är 3,5 år och har blivit riden sedan juni -05. Vi har problem med galoppen, och främst då höger galopp, och han bockar alltid som protest då jag kräver "rätt" galopp av honom. Oavsett om vi rider i padocken eller ute i naturen. MEN det gäller att inte ge sig utan bita ihop och göra om och igen och igen. Vid bockningen rider jag framåt och försöker alltid rida in på volten om jag är i padocken eller på ett fält. Då är det lättare för mig att kontrollera honom. men framåt är viktigast, så att hästen inte får möjlighet att stanna upp och ladda för att skicka av dig (mig) uppåt.

OM du känner dig osäker och rädd, be om hjälp! Eller lämna bort hästen till någon som kan hjälpa dig.

Lycka till!!

Jag har ju många vänner som är riktigt duktiga ryttare men jag känner inte för att utsätta dom för fara.....:crazy:

Jag var kanske lite ouppmärksam när jag satt upp....minns inte hur allt gick till....kommer inte att sitta upp på han innan jag har någon som kan hjälpa mig att hålla honom....:(

Hej
Spände du sadelgjorden precis innan du satt upp, då kan det vara sadelgjordstvång. Gå alltid några steg efter att du har spänt sadelgjorden. Har de sadelgjordstvång brukar de få helpanik.

Glömde att säga att det blir bättre om man lägger under en mjuk vojlock. Det är nästan omöjligt att sitta kvar eftersom de får total panik, ingen idé att bestraffa heller. Lycka till och ta det försiktigt när du spänner gjorden.

Hejsan!

jag tycker att det enda som hjälper för att bryta bockningar är att böja hästens hals ordentligt. Viktigt är att man är med och böjer precis när hästen ska till att bocka, när de väl satt igång finns det inte mycket jag förmår göra.

Böj halsen på hästen redan när du sitter upp. Ha den böjd och rid hästen på en volt tills du känner att hästen slappnar av i ryggen (man brukar känna otroligt tydligt när hästen vill bocka men inte kan, ryggen är uppe i himlen). Sedan rider du iväg, gärna med lite tempo så hästen tänker ordentligt fram. Ha hästen ställd hela tiden dv s ha den väldigt mjuk och lös för ena tygeln. På unga hästar (i alla fall islandshästar) dyker fenomenet vanligtvis upp i direkt anslutning till uppsittning/stall. När man väl kommit iväg brukar hästen ha kommit på andra tankar och man kan börja rida som vanligt

Kolla naturligtvis att sadeln passar (en bra sadel behöver inte filtar/paddar under sig).

Kan sådant komma så plötsligt?? Han har ju aldrig haft en tendens att ha något emot när jag spänner jorden :crazy: Jag spännde sadeljorden redan inne i stallet :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III