Body på dagis..

LitenIsa

Trådstartare
Vet att det finns ett par förskolelärare här på buke. vad tycker ni om att barnen har body på sig?

Min lilla skrutt har nästan jämt body då jag tycker det är ett kanonplagg nu i vintertid då det aldrig glipar i ryggen. Men jämt när jag hämtar på dagis så är bodyn uppknäppt eller på sin höjd knäppt med en knapp. Detta är inget världsproblem men jag funderar på om personalen försöker tala om för mig att body är jobbigt utan att säga det till mig;).

Har nästan blivit en liten kul grej här hemma och både jag och min man brukar kolla nästan på en gång om den är knäppt bara för vi tycker det är skoj (låter nog rätt galet).

Men, vad tycker ni om body på dagis? Lite nyfiken.

Kan tillägga att storasyster går på en annan förskola och där var det aldrig något "problem" med body ¨på den tiden hon använde det.

Sv: Body på dagis..

Jag jobbar inte på dagis, men har åsikt i frågan och vill svara ändå.

På mitt dagis knäppte de två knappar i bodyn och det tycker jag är ok om man knäpper de yttre knapparna (ja en eller båda på sidan går väl också bra, men känns lite slarvigt faktiskt). Hade de inte knäppt alls skulle jag absolut be dem göra det.

Självklart förstår jag att det är enklare vid blöjbyten med tröja, men någon måtta får det vara! Body gör ju enorm skillnad för barnet vad gäller värme vid t.ex utevistelse (och även om dagislokalerna är lite svala). Vi har kört body ända tills dottern blev två (bara somrar gick hon med vanlig tröja). Det är ju nästan ännu viktigare med body när det bara är lite kyligt och barnen kanske har vanliga byxor och jacka ute för då blir det glipa rakt in på ryggen!

Nä, säg till tycker jag alltså!

Jag svarar ändå:)

Det är väl bara att fråga om de tycker det är bökigt med body, och i så fall förklara varför ni gillar det.

Visst kan jag ibland känna att dem är bra lata som inte orkar knäppa. Men jag har varit en "besvärlig" mamma ända sen start. Skaffade bla läkarintyg på att hon skulle få sova ute i vagnen då dem tyckte det var såååå jobbigt att hon inte kunde få sova med dem andra barnen inne i ett litet rum med taskig ventilation (hon lider av förkylningsastma). Har även varit på dem flera gånger om maten då hon är ENORMT mjölkallergisk och trots läkarintyg vissa gånger vissat tydliga tecken på att hon fått i sig alternativt fått mjölk på huden (då hon reagerar även på det). Så börjar jag klaga på att dem inte knäpper bodyn så kastar dem nog snart ut mig:angel:.

Kan säga att jag är inte supernöjd med hennes förskola men hon ska bara vara där arpril ut och sen får hon flytta till samma förskola som storasyster är på där det är underbar personal och en kanongrupp på alla sätt och vis.

Men var lite nyfiken på om någon annan stött på patrull när det handlar om bodysar.

Jag svarar ändå:)

Det är väl bara att fråga om de tycker det är bökigt med body, och i så fall förklara varför ni gillar det.

Min man som har lite mer fördomar än mig;) tror att det är den äldre av dem i personalstyrkan som helt enklet inte VET hur man knäpper en body:D.

Om jag väljer att ha body på mitt barn så är det mitt val, och skulle faktiskt bli arg om dagispersonalen sket i att knäppa igen knapparna av lathet.

Nu går inte mina barn på dagis än men ska väl börja nån gång nu i vår.

Sonen kommer ha body på sig varje dag och om personalen väljer att inte knäppa den så är det deras val och alltså får dom själva stå för all förstöring sonen gör och även tvätta hans kläder. Eftersom hans specialitet är att ta handen i blöjan då han gjort nr 2 och kladda av det överallt.

Har läst att många dagis inte gillar body men i vårat fall så får dom helt enkelt finna sig i att han har body på sig vare sig dom gillar det eller inte.

Exakt så känner jag med. Jag kommer INTE sluta sätta på Saga body bara för att dem vägrar knäppa den. Men samtidigt orkar jag inte riva upp himmel och jord för det heller:D.

Undra om de antibody pedagogerna inte använt body på sina egna barn heller...

Varför måste man sätta sig på tvärsen om en sån sak? De har förmodligen fullt upp och om jag kan underlätta deras vardag med att INTE ha body (det är ett uttalat önskemål från vår förskola) och byxblöjor så varför ska jag inte göra det? Jag förstår i ditt fall RIA när din son sliter av sig blöjan om han inte har body MEN de flesta barn har ju inte den problematiken.

Det ÄR skillnad att byta blöja på ett barn och 17 barn och en tidsvinst på låt säga en halv minut blir 9 minuter gånger ett antal blöjbyten på en dag. Jisses...

Tja, när min dotter började så knäppte de inte heller... jag frågade om det var jobbigt med body, och de sa att de hellre hade byxa och tröja, och då bytte jag till byxa och tröja faktiskt :o.
Jag vill gärna underlätta för dem så mycket det går, jag tycker de är underbara och tar hand om min skatt på dagarna, och så viktigt kändes det inte för mig. Så sedan dess är det delat som gäller. Kanske är det lite för att jag är så nöjd i övrigt att det inte kändes så besvärligt att välja andra kläder. Plus att allt som ger dem mer tid till lek och aktiviteter desto bättre.

Det bästa är ju att bara fråga, men då blir det också lite konstigt - typ är det jobbigt med body? Jaha, det tycker ni, men hon kommer ha det ändå. Liksom, skumt samtal :D.

Min dotter sliter av sig blöjor och har sig hemma, men det har aldrig hänt på dagis (peppar peppar :D).

Jag har jobbat en del på förskola och jag har absolut inget emot bodys! De ynka sekunderna det tar att knäppa den vid blöjbyte är inget som stör.

Kan det bero på hur barnet är också? Min dotter kunde orma sig som få och jag hade också svårt att hinna knäppa bodyn... hon skulle ju iväg och LEKA!

För mig är det självklart att försöka underlätta för personalen när det gäller så enkla saker som barnens kläder eller blöjor (nu ingår blöjor på våra förskolor så där har ju personalen ett fritt val).

Ju lättare och snabbare personalen kan fixa blöjbyten och dyl. desto mer tid har de att ägna åt mitt barn.

Jag är förskolelärare, och vi har barn med body´s hos oss.
Jag tycker absolut inte det är jobbigt, jag förstår verkligen varför man som förälder vill använda body på sina barn, det är ju världens bästa uppfinning typ :p
Men jag vet att andra som jobbat hos oss tyckt det var knöligt, likadant med "byxblöjor", för de kräver att man tar av alla byxor på barnet när man byter blöja.
Jag brukar göra det till en mysig stund när man byter blöja eller kläder på barnen, man gör det liksom med omsorg och klär på barnet som man själv skulle vilja kläs, eller hur jag nu ska förklara det..att knäppa en knapp eller tre på en body är ju inte svårt, och tar inte lång tid!

Långt knöligt svar, jag är lite trött så jag skyller på det ;)

nu kanske jag är jobbig.. men det kan väl hända att något annat barn spiller mjölk på ditt barn av misstag?

Eftersom min dotter blir JÄTTESJUK så är det inte okej att något annat barn spiller mjölk på henne. Och OM det skulle hända skulle iallafall JAG uppskatta om dem var så pass ärliga att de talade om det för mig.

Samma sak med bodyn. Är det nu så otroligt jobbigt att hon har body kan dem väl helt enkelt tala om det istället.

Verkar ju vara blandad kompott på svaren här. En del tycker att man ska strunta i body och andra tycker att body är helt okej.

Hur många sek längre tid tar det att knäppa en body?

Jag frågade dom vänner som jobbat/jobbar inom förskoleverksamhet och ingen tyckte att det var så himla knöligt att barn har body.

Bodyn är enligt mig ett jättebra plagg ( speciellt vår, höst & vinter ) och jag kommer använda body på Ella även när hon går på förskola. Just nu har vi inte många vanliga tröjor alls.

På våran förskola bryr dom sig inte vad barnen har på sig.. Men hade dom talat om att dom inte ville att dom skulle ta body på sig hade jag självklart tagit på sonen en tröja istället. Vi har lite hälften hälften med tröjor och bodys.

Body är ju det ultimata plagget så länge barnen inte går själva. Efter det är det ganska likvärdigt tycker jag.

Ang mjölken så skulle jag ta upp det med personalen IGEN, det är ju rent av farligt för henne! Jag skulle skita i om dom blev sura på mig eller inte..

Jag har ständig kontakt med både personal och kokerska angående hennes allergi så glöm den biten av denna tråd;). Det ska ju handla om bodys och inte om mjölk, var bara jag som eldade upp mig lite:D.

Min dotter går själv men jag gillar ändå body nu när det är kallt ute (och inne med för den delen ibalnd). Man vet att det inte är någon tröja som hänger uppe i armvecken under overallen. Hon är bara lite över 1 år så hon snubblar och trillar en del ute nu när det är så mycket snö och om man då hela tiden lyfts upp så hamnar tillslut en tröja uppe i armhålan:D.

Och som sagt var så har personalen inte ens sagt något om att de föredrar tröja istället för body. Inte heller något om vilken sorts blöjor dem föredrar.

Jag är förskollärare och gillar inte bodys personligen, men skulle jag haft en förälder som har det till sitt barn skulle jag självklart "foga" mig i det, precis som jag har fogat mig till de föräldrar som vill att deras barn skulle ha tygblöjor.
En anledning till att inte knäppa kan jag tänka mig och det är om man byter blöjor ute, då prioriterar jag att snabbt få på kläderna ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt... 2 3
Svar
40
· Visningar
9 597
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 607
Senast: Lupin
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå... 2
Svar
35
· Visningar
5 250
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka