Böcker, böcker, böcker!

nyttnick

Trådstartare
Jag har väldigt mycket böcker. Jag älskar faktiskt att ha väldigt mycket böcker. Men jag bor litet och jag vet faktiskt inte hur jag ska förvara alla.

Förra året lämnade jag bort fem hela kassar till ett antikvariat, men jag vill inte göra mig av med fler egentligen. Jag hade älskat att ha ett "biblioteksrum", med sköna fåtöljer och väggarna fyllda med böcker, men det lär inte hända så länge jag bor kvar här och jag har inga möjligheter att flytta just nu.

Jag har en källare, men är faktiskt rädd att något galet väder ska få avloppet att braka och vattenfylla källaren.

Är det någon som har smarta idéer på hur böcker kan förvaras, på liten yta?
 
Hyllor som går strax under takhöjd? Tycker det kan se trevligare ut än rena bokhyllor, om man inte har plats.
Jag har det där det går. Men hela övervåningen har snedtak = inte möjligt och nedervåningen är en stor del kök med skåp hela vägen upp, hall med trappa och en liten toalett (där jag inte vill ha mina böcker).

Jag har funderat på trapphuset, men jag skulle varken klara av att få upp eller ner böcker där själv. Och jag kommer att vilja läsa flertalet av dem.
 
Jag har det där det går. Men hela övervåningen har snedtak = inte möjligt och nedervåningen är en stor del kök med skåp hela vägen upp, hall med trappa och en liten toalett (där jag inte vill ha mina böcker).

Jag har funderat på trapphuset, men jag skulle varken klara av att få upp eller ner böcker där själv. Och jag kommer att vilja läsa flertalet av dem.
Under snedtaket är det fullt där annars kanske man göra något sånt här?

iu


Det går inte att ha hyllor på något vis under trappan? Om du inte redan har det? Typ liknande det här? Det trista med böcker att de tar mycket plats.

iu
 
Jag har väldigt mycket böcker. Jag älskar faktiskt att ha väldigt mycket böcker. Men jag bor litet och jag vet faktiskt inte hur jag ska förvara alla.

Förra året lämnade jag bort fem hela kassar till ett antikvariat, men jag vill inte göra mig av med fler egentligen. Jag hade älskat att ha ett "biblioteksrum", med sköna fåtöljer och väggarna fyllda med böcker, men det lär inte hända så länge jag bor kvar här och jag har inga möjligheter att flytta just nu.

Jag har en källare, men är faktiskt rädd att något galet väder ska få avloppet att braka och vattenfylla källaren.

Är det någon som har smarta idéer på hur böcker kan förvaras, på liten yta?

Kan du ersätta några mindre möbler med böcker? T.ex. nattduksbordet kan ersättas med en stapel med böcker med en fin bricka på. Och liknande. Sånt kan bli väldigt fint också!
 
Under snedtaket är det fullt där annars kanske man göra något sånt här?

iu


Det går inte att ha hyllor på något vis under trappan? Om du inte redan har det? Typ liknande det här? Det trista med böcker att de tar mycket plats.

iu
Tack för idéer!
Det är fullt under snedtaken och under trappan är det en trappa ner till källaren.

Jag har bara 73 kvm (plus källaren) så det är verkligen inte mycket yta att spela med.
 
Kan du ersätta några mindre möbler med böcker? T.ex. nattduksbordet kan ersättas med en stapel med böcker med en fin bricka på. Och liknande. Sånt kan bli väldigt fint också!
Det är också en jättebra idé, men jag har tagit minsta rummet i huset och lämnat de större (men fortfarande pyttesmå) rummen till barnen. Jag får inte in ett nattduksbord där jag sover. Har en 180 säng (för barnen sover gärna hos mig) och golvytan är 205x215, plus en liten yta precis innanför dörren, men den behöver jag för att ta mig fram till sängen! Dock har jag faktiskt klämt in en bokhylla där också :rofl:


Tack för att ni postar! Det kommer nog att komma en idé som jag faktiskt kan modifiera och få in i mitt hus, så sluta inte att posta!
 
Har du väggar som är stabila att fästa i? Vägghyllor ovanför dörrar. Eller runt hela rummet som en bård längs takkanten.
 
Jag har en vägg med bokhyllor och om jag ville plats för fler i annat rum. Men har insett att många böcker läser jag ju bara en gång och de tar plats Vill dock i stunden kunna välja vad jag läser och om jag inte har tid/lust ta en paus mitt i en bok, så bibliotekslån passar mig dåligt.
Jag har nu läsplatta. De bokserier jag börjat köpa i pocket fortsätter jag i pocket. Och enstaka andra jag vill ha inbundna.
Men alla andra som finns som e-bok har jag nu på plattan. Gillar den mer än jag trodde. Trevlig att läsa på, jag kan välja textstorlek och ta med mig tio böcker på semestern utan problem.
 
Jag håller med @Silver Girl jag har också läsplatta och gillar den verkligen mer än jag trodde. Så smidigt och jag lånar en hel del e-böcker från biblioteket med. Hinner jag inte läsa ut den så är det bara att lämna tillbaka, låna om och ladda ner på nytt. Vissa böcker köper jag dock inbundna fortfarande men pocket köper jag bara numera om jag vill ha med på stranden eller liknande. Vill inte riskera att få in sand eller för mycket väta i den.
 
Jag körde dubbla rader i bokhyllan. Visserligen gör det att alla böcker inte syns, men de fick plats i min bostad.
Jag har det så på de hyllor det får plats två rader. Och har fyllt en garderob som jag egentligen behöver till annan förvaring. Det är mycket annat som har åkt ut!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 710
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp