Böcker, böcker, böcker!

Jag har en vägg med bokhyllor och om jag ville plats för fler i annat rum. Men har insett att många böcker läser jag ju bara en gång och de tar plats Vill dock i stunden kunna välja vad jag läser och om jag inte har tid/lust ta en paus mitt i en bok, så bibliotekslån passar mig dåligt.
Jag har nu läsplatta. De bokserier jag börjat köpa i pocket fortsätter jag i pocket. Och enstaka andra jag vill ha inbundna.
Men alla andra som finns som e-bok har jag nu på plattan. Gillar den mer än jag trodde. Trevlig att läsa på, jag kan välja textstorlek och ta med mig tio böcker på semestern utan problem.
Jag lyssnade mycket på storytel, men det blev för dyrt just nu med alla andra kostnader. Läsa på platta kan jag inte, för efter en dag framför skärm på jobbet så orkar jag inte mer skärm, men barnen har tyckt att läsplatta fungerar toppen.
 
Jag lyssnade mycket på storytel, men det blev för dyrt just nu med alla andra kostnader. Läsa på platta kan jag inte, för efter en dag framför skärm på jobbet så orkar jag inte mer skärm, men barnen har tyckt att läsplatta fungerar toppen.

Jag trodde inte heller jag skulle orka det för jag sitter också framför skärm en hel dag men riktig läsplatta, alltså inte surfplatta, ger inte alls samma upplevelse som att titta på en datorskärm tycker jag. Med respekt för att du naturligtvis kan känna på ett annat sätt :)
 
Jag har väldigt mycket böcker. Jag älskar faktiskt att ha väldigt mycket böcker. Men jag bor litet och jag vet faktiskt inte hur jag ska förvara alla.

Förra året lämnade jag bort fem hela kassar till ett antikvariat, men jag vill inte göra mig av med fler egentligen. Jag hade älskat att ha ett "biblioteksrum", med sköna fåtöljer och väggarna fyllda med böcker, men det lär inte hända så länge jag bor kvar här och jag har inga möjligheter att flytta just nu.

Jag har en källare, men är faktiskt rädd att något galet väder ska få avloppet att braka och vattenfylla källaren.

Är det någon som har smarta idéer på hur böcker kan förvaras, på liten yta?
Antar att du redan har dubbla rader i bokhyllan?

Det händer väl sällan att en hel källare vattenfylls upp till taket? Jag hade nog bara satsat på att ha allting minst tio cm över golvet.
 
Det är också en jättebra idé, men jag har tagit minsta rummet i huset och lämnat de större (men fortfarande pyttesmå) rummen till barnen. Jag får inte in ett nattduksbord där jag sover. Har en 180 säng (för barnen sover gärna hos mig) och golvytan är 205x215, plus en liten yta precis innanför dörren, men den behöver jag för att ta mig fram till sängen! Dock har jag faktiskt klämt in en bokhylla där också :rofl:


Tack för att ni postar! Det kommer nog att komma en idé som jag faktiskt kan modifiera och få in i mitt hus, så sluta inte att posta!
Du kanske kan fästa två rader hyllor runt hela sovrummet över dörrpostens höjd, det är fint.
 
Det är också en jättebra idé, men jag har tagit minsta rummet i huset och lämnat de större (men fortfarande pyttesmå) rummen till barnen. Jag får inte in ett nattduksbord där jag sover. Har en 180 säng (för barnen sover gärna hos mig) och golvytan är 205x215, plus en liten yta precis innanför dörren, men den behöver jag för att ta mig fram till sängen! Dock har jag faktiskt klämt in en bokhylla där också :rofl:


Tack för att ni postar! Det kommer nog att komma en idé som jag faktiskt kan modifiera och få in i mitt hus, så sluta inte att posta!
Jag har staplar med böcker under sängen!
 
Jag lyssnade mycket på storytel, men det blev för dyrt just nu med alla andra kostnader. Läsa på platta kan jag inte, för efter en dag framför skärm på jobbet så orkar jag inte mer skärm, men barnen har tyckt att läsplatta fungerar toppen.


Kanske något sånt här under sängen kan fungera? Just de här lådorna är IKEAs.

songesand-saenglada-set-om-2-vit__0627013_ph149311_s5.jpg
 
Jag har det så på de hyllor det får plats två rader. Och har fyllt en garderob som jag egentligen behöver till annan förvaring. Det är mycket annat som har åkt ut!
Fattar!

Antar att du redan köpt bokhyllor som du kan trycka in massor av hyllplan i. Jag har Ivan lagerhylla från Ikea som jag tryckt in 17 hyllplan i.

Det är svårt att vilja ha fler böcker än ens bostad har utrymme för, jag förstår ditt dilemma!
 
Jag trodde inte heller jag skulle orka det för jag sitter också framför skärm en hel dag men riktig läsplatta, alltså inte surfplatta, ger inte alls samma upplevelse som att titta på en datorskärm tycker jag. Med respekt för att du naturligtvis kan känna på ett annat sätt :)
Jag är nog lite gammal och bakåtsträvande, men jag ogillar nästan allt med teknik och är lika glad varje gång jag får lägga det åt sidan. Det är så skönt att slippa när jobbdagen är över.
 
Fattar!

Antar att du redan köpt bokhyllor som du kan trycka in massor av hyllplan i. Jag har Ivan lagerhylla från Ikea som jag tryckt in 17 hyllplan i.

Det är svårt att vilja ha fler böcker än ens bostad har utrymme för, jag förstår ditt dilemma!
Jag tror att du slår huvudet på spiken lite. Det kanske börjar närma sig att jag faktiskt bara måste acceptera att det är fler böcker som måste ut. Men jag ska klura lite till på det.
 
Jag tror att du slår huvudet på spiken lite. Det kanske börjar närma sig att jag faktiskt bara måste acceptera att det är fler böcker som måste ut. Men jag ska klura lite till på det.
Kan du använda trappan som nån slags bokförvaring? Hur många bokhyllor rör det sig om? Jag har haft 3 billybokhyllor som gick upp till taket på 25kvm - men man behöver kanske tänka utanför boxen lite om det är mycket snedtak.
 
Kan du använda trappan som nån slags bokförvaring? Hur många bokhyllor rör det sig om? Jag har haft 3 billybokhyllor som gick upp till taket på 25kvm - men man behöver kanske tänka utanför boxen lite om det är mycket snedtak.
Jag tycker mig till och med ha sett ngn snubbe som hade en bokhög per trappsteg :) såg faktiskt inte jättekonstigt ut.
 
Jag tror att du slår huvudet på spiken lite. Det kanske börjar närma sig att jag faktiskt bara måste acceptera att det är fler böcker som måste ut. Men jag ska klura lite till på det.
Tänker att du helt enkelt får ta och ha ett helt gäng böcker i källaren, inte de absoluta favvisarna. 10 cm över golvhöjd. Och om det faktiskt blir översvämning över 10 cm högt så blev du helt oförskyllt av med en hel bunt böcker och kan sörja dem med gott samvete :)

(mamma har till och med haft översvämning i sin, med allt som stod på golvet förstört, men kör helt iskallt på just tio cm upp bara :))
 
Tänker att du helt enkelt får ta och ha ett helt gäng böcker i källaren, inte de absoluta favvisarna. 10 cm över golvhöjd. Och om det faktiskt blir översvämning över 10 cm högt så blev du helt oförskyllt av med en hel bunt böcker och kan sörja dem med gott samvete :)

(mamma har till och med haft översvämning i sin, med allt som stod på golvet förstört, men kör helt iskallt på just tio cm upp bara :))
Hahaha! Ja, det är kanske så det får bli faktiskt!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 713
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp