Bukefalos 28 år!

Böjning vid hand..

the_connemara

Trådstartare
Kom aldrig riktig underfun med vad ni eg tyckte och nu hade det suttit fint med ett svar då jag har samma "problem" med nästa lilla häst ;)

Denna lilla tösen kan böja sig (inte korrekt utan hon svarar bara på tygeltagen) stillastående men oftast är hon så okoncentrerad och tittar eg på annat, böjer bara haslen och inte i nacken. "hjälper" man då till lite med en hand på nosryggen och en hand bakom ganaschen så fattar hon bättre och blir mer koncentrerad på vad man vill med henne och har tom lyckts börja skritta med bibehållen böjning några steg (har precis börjat påverka henen lite i skritten, innan har vi bara svängt omkring.)

Alltså, först böjer jag hals/nacke lite gran mha hand på nosryggen o så sedan, när hon slappnar av så ber jag henne ibland sänka nacken lite (vill gärna ha det upp i det blå) genom att flytta handen bakom ganaschen till nacken. Detta förstår hon g lätt nu. Då sänker ohn nacken med bibehållen böjning och jag kan slytta hadnen från nosryggen till tygeln (släpper trycken på nacken direkt) och ibland skrittar hon igång lugnt m lite böjning och verkar söka sig lite nedåt (framåt oxå, det verkar inte vara några problem änsålänge;) ).

Men, på denna beskrivningen så låter det kanske som att jag väl mkt vill påverka huvud/hals? Men jag har helt neklt fått uppfattningen (av hennea och min förra) att när de har ett "bra" ut gångsläge (lugn och avslappnad böjer halsen o nacken lite gran samt inte håller huvudet för högt) så skrittar de igång i samma form och det är då lättare att påverka dem än om man börjar utan att ha "gjort ngt". Dvs huvudet i vädret, koll på allt annat och rakt som en pinne. Då har jag bara fått motstånd och stress när jag försökt böja lite mha tygeln (ännu inte kommit på hur jag ska introducera spöe/skänkelhjälper eftersom jag inte fått en klart uppfattning om HUR de ska inverka och användas...).

Så, vad säger ni? Är det helt fel att göra som jag beskrev? Formen ska ju komma bakifrån men här är det ju eg inte tal om form utan att hästen ska slappna av för att börja länga sin överlinje och jobba med rygg/bakben...

:confused:
 
Precis som du själv säger så gäller det här att få hästen att slappna av och att koncentrera sig. Du har hittat ett sätt som du kan ta hjälp av. Jag tycker också att det är lättast att göra så med hästar som har hundra saker i huvudet.

Jag gör även så när jag stretchar Aminettes främre del av nacken, men då böjer jag den så mycket jag kan och ända bak till bogen (sidan av den).
Jag kan även lägga handen bakom ganaschen när vi jobbar för att uppmuntra henne att böja lite mer där. Där är det just nu svårast för henne att böja.

Så jag tycker att det är helt okej att göra så. Sen när man kommer längre så har hästarna förstått det såpass att man inte behöver göra det. Mer än kanske någon enstaka gång för att korrigera något.
 
Om man böjjer bara en del, tex halsen så kan man lära halsen göra rätt men bakbenen gör fortfarande samma fel. Därför är det otroligt viktigt att alltid jobba på en jämn böjning genom hela kroppen, aldrig rikta in sig på bara halsen som så vanligt är.
Så visst kan man träna hals och nackböjning ifall man tycker det är kul, men det är milimetrar man böjjer, knappt synligt för ögat, och inga centimeter eller decimter.
 
Fast just för koncentrationens skull så blir det en annan femma. Får man koncentrationen, oavsett hur man får det, så hjälper det otroligt mycket. Sen får man titta på om det är något annat som är fel när man väl börjar jobba med dem.
 
:D Jag är alltid lika klantig å att uttrycka mig verkar det som.

I detta fallet så handlade det ju mer, som jag fattade det, om att få hästen att koncentrera sig inte att jobba korrekt.
Alltså att man står still och ber om böjning för att få lite mer koncentration från en liten icke koncentrerad unghäst.

Sen så höll jag med dig om att det gör knappast något om man bara stirrar sig blind på böjningen i nacken när man senare börjar jobba dem. T.ex. jag vet varför min häst har svårt att ställa sig bakom ganascherna och under tiden vi kommer tillrätta med det problemet så måste jag stretcha henne där för att hjälpa henne. Men jag stretchar/masserar även de andra delarna som ställer till det för henne.

På en häst som är helt okej i kroppen så är ju helt enkelt en dålig böjning i t.ex. halsen in indikation på att det inte stämmer någon annanstans. Och då får man hitta vart det är fel och korrigera det där för att få det rätt hela vägen fram till huvudet.
 
Jo det är ju det jag är rädd för, att hon ska lära sig fuska.. Men det jag ser är att hon blir lugnare och mer påverkbar än om man försöker böja enbart mha innertygeln i skritt. Då blir hon bara stressad och förstår inte vad som menas och vill inte lyssna längre.

Hur gör du när du ska lära unghästar tygelhjälper och succesivt böjning?
 
Just i detta fallet så handlade det som Spider märkte om att få koncentration för att kunna göra NÅGOT öht ;)

Men jag är osäker på hur jag eg ska göra.. Om hon slappnar sv och såöker sig nedåt (framåt) i en svag böjning då får hon ju såklart beröm (utan att bibehålla böjningen med ;) ) men hur ska man utveckla detta till att hon böjer genom hela kroppen och inte flyter ut med bakdelen. Hn har himla lätt för det och därför håller vi oss ut med väggen än så länge ;) Tips?
 
Om hon gör som hon ska när du ber henne om det, låt henne ta ett steg eller två framåt.

Jag tror att hon hittar böjningen genom kroppen eftersom hon inte är riden något innan, eller kommer jag ihåg fel. Det är faktiskt jätte intressant att peta lite på unghästar som ingen ridit än. Man kan be dem böja vart som helst och det kommer att gå genom hela kroppen på dem. Man kan be dem böja genom att böja halsen, "peta" dom i magen, peta på rumpan, peta på ett bakben o.s.v.

Om hon flyter iväg så ta och fundera lite på om du kanske inte har böjt henne för mycket. Överböjning (i mina ögon) används för att korrigera, men en unghäst behöver sällan korrigeras på det sättet.

Om det inte hjälper; testa med lite olika kroppsplaceringar.
Har upptäckt nu när det börjat släppa i kroppen för Ami att hon faller ut på volten istället för att trängas som hon gjorde förr, men det var lätt korrigerat. Jag fick bara ändra min riktning (mer framåt).

Det är ju kul att Ami börjar visa sånt också så man kan få lära sig lite av henne vad det gäller sånt. Hoppas att det kommer mer och mer sånt ju bättre hon blir i kroppen.


Men som sagt testa att gå på en rätt stor volt och se om det blir någon skillnad. Både i hur du är vrid och vart du är i jämförelse med henne. En unghäst i stallet ville alltid trängas. Så jag fick prova att jobba med honom och upptäckte snart att han fick man placera sig längre fram.
 
Tack för svaret;)

Just det att hon faller utåt beror nog mer på ren "lydnad" eller vad man ska säga.. Har ett ställe där jag kan gå på volt med henne (de ställen jag hade till mni förra pålla ligger så jäkla långt bort, den lilla skulle bli trött bara av att gå dit och hem ;)) och det är i grannens paddock. Där har iv varit två gånger och vill inte gärna återvända :crazy: Är hemsk rent ut sagt, antingen så skriker ohn till grannens hästar och vill gå till dem ller så vill hon bara hem, hem, hem. Dvs halva volten går hon bara utåt och andra halva trängs hon. Att bara vara snäll gör att hon tillslut struntar totalt i mig och blir man arg så börjar hon bråka. Testade förra gången att bara gå runt lääänge och svänga men hon blir bara mer stressad och lyssnar sämre och sämre. Vill inte att detta ska bli befäst, dvs att hon börjar tycka illa om att gå på bana, så jag låter bli då jag inte har kontroll på situationen. Ute i skogen är hon mkt mer koncentrerad.

Håller med om att unghästar (af inte hon som är helt grön) inte behöver korrigeras.

Testar hela tiden hur jag ska placera mig. Hon följer mig lätt ute nu när vi går i serpetiner över vägen (förutsatt att hon inte stressar upp sig, då kan vi bara öva halt-igångsättning utan att frambenen börjar flyga ;) ), vänder från mig när jag vänder överkroppen mot henne och kommer med mig när jag vrider överkroppen från henne.

Just nu ligger det lite på is (tar studenten om ngn vecka och har massor att göra) oc senast så blev hon "galen" av att jag öht lade handen på nosryggen på henne :crazy: så vi får nog ta om det hela ;) Ännu inte helt accepterat att noågon vill att hon ska göra annat än springa :(

Skönt at höra att Ami blir bättre och bättre!! Hoppas det fortsätter så! :)
 
Vad händer om du går dit (där ni har problem) ber henne böja sig en gång och vart håll ger henne en godis och går hem?

Sen kan man jobba på vägen dit och hem, men bara så att hon bara får gå in göra pytte lite och få beröm för att sedan öka på det.

Jag vet när jag hade unghäst så var det SÅ skönt att få sitta upp och greja med Aminette som jag redan var inkörd med. :p
 
*harkel* Brukar inte gå att göra ens det :crazy: Men funderade på att gå förbi (har ngn runda som går förbi där) och gå in ett varv och sedan fortsätta ut i skogen när vi börjar promenera igen, inte tid just nu.

Mmm.. Vill ha tillbaka min lilla Fia som förstod och ville lite granna ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 439
Senast: Fiador
·
Ridning Rider en kallblodstravare som jag börjar få in en bra trav på, men jag har det problemet att ibland böjer hon in nacken alldeles för...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: supersonic
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: susanne
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp