Rida ut på spänd häst

Problematisk

Trådstartare
Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i lugn och ro lärt känna. Vi har tagit det lugnt och hållit oss i paddocken och ridhuset för att lära känna varandra innan vi ger oss ut, eftersom det är väldigt mycket av allt möjligt runt stallet.

Nu har jag nyligen börjat rida ut lite mer ordentligt på henne, och har kommit till ett problem. Hon är verkligen supersnäll, går förbi alla möjliga lantbruksdjur, traktorer, lastbilar, grävmaskiner osv. MEN, hon är hela tiden så spänd. Hon vill hela tiden gå med huvudet spänt rakt upp. Jag försöker att plocka mjukt i henne för att få henne att slappna av lite i nacken och halsen och kunna skritta mer avslappnat, men 9 gånger av 10 händer inget annat än att hon istället krullar ihop halsen och är lika spänd ändå.
Hur ska jag komma runt det här? Jag vill ju kunna rida ut på avslappnande turer då både hon och jag kan ha kul, och inte bara rida en superspänd häst med sänkt rygg och kort steg.

I paddocken är hon väldigt fin och mjuk, lätt att rida igenom och få henne avslappnad och att arbeta i en trevlig form. Men när vi kommer ut försvinner allt.
Hon är som sagt inte speciellt tittig, går förbi allt vi stött på, men är "bara" spänd. Har ni några förslag på hur jag ska göra? Jag tänker såklart att jag ska fortsätta rida ut mycket så hon blir mer och mer van med det, men hur ska jag rida henne på bästa sätt?
 
Hur går det med sällskap? Att rida bakom en snäll häst kanske kan ge henne lite rutin och kunna spänna av som man sedan kan ta med till turerna själva.
Min blir spänd i skritt. Om jag travar är det lättare att lägga ner henne och kunna rida avspänt. Växla med lite öppna, skänkelvikning, övergångar. Sätta huvudet i jobb. Galoppen kan vara svårare så är hon spänd galopperar vi inte så mycket utan fokuserar på avspändhet i trav.
 
Om hästen går fram så snällt som det låter så prova en period att inte "plocka" i henne alls utan släpp handen och ha henne bara på sätet . Nöj dig med att hon i skritt kan kliva på utan att takta/spänna till som första steg.

Du kan behöva ta ner aspirationen att rida i högre gångarter ute där hon spänner till ett tag , men det brukar vara värt det och löna sig i längden.
 
Låt henne gå på lång tygel och titta som hon vill i några veckor. Allt är nytt och vissa hästar blir otroligt spända mentalt om man försöker "ta bort" den möjligheten. När de fått kolla sig runt ett tag brukar det släppa.

Tänk dig att hon är som en unghäst som aldrig ridits ut förr och agera utefter det en period.
 
Håller med mackan och Alexandra _W.
Låt henne gå på lång tygel, försök tänka på att slappna av själv och andas djupa andetag... (vet att det är allt annat än enkelt :p)
Skritta fram ute inför varje ridpass kanske?
 
Min dam på 16 år har fortfarande dagar då hon kan vara otroligt spänd från första steget och resten av ridturen.

Vi skrittar alltid fram ute på långa tyglar. När hon är som värst med huvudet rakt upp och ett rejält schwung i steget (för allt är roligt att titta på) är det bara att fortsätta rida på utan att plocka i henne. Struntar i vart huvudet är utan får med baken så släpper hon efter ett tag.

Brukar också kunna rulla på i galopp för att få bort det värsta när hon är laddad och tycker allt är roligt utom matte som sitter på ryggen.

Fortsätt rid framåt och fokusera på att få hästen med dig stället för att plocka. Låt huvudet vara där hästen vill ha det och bara jobba vidare. Brukar släppa efter ett litet tag.

Alla är individer och får du henne lugn och avslappnad på banan kommer det komma i skogen snart med.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
936
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
629
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp