Böld på ögonlocket

Energi

Trådstartare
Min mormor har fått en gigantisk böld på ena ögonlocket. Den täcker hela ögat så hon ser inget, sen är hon väldigt svullen även under ögat.

På VC kunde de inte säga vad det berodde på men hon fick penicillin och en bakteriedödande ögonsalva. Dessutom fick hon tid till ögonläkare i veckan.

Nu sprack bölden och det rinner hela tiden. Jag tänker att vi kan tvätta med koksaltlösning men att hon kanske borde ringa till någon, typ vc eller 1177, men det vägrar hon.

Hon har en hel del sjukdomar och väldigt dåligt immunförsvar. Kan vi avvakta till läkartiden eller ska jag tjata iväg henne till vc innan dess?
 
Känns som det kanske inte är så nyttigt om det kommer var i ögat? Det är ju känsligt. Du kan ju ringa 1177 å hennes vägnar och be om råd.
 
Jag skulle tro att det räcker med att fortsätta med penicillin och bakteriedödande salva, samt att tvätta av ögat varsamt med bomullstuss, varmt vatten och tvål, eller koksaltlösning, och gå till ögonläkaren nu i veckan när hon har den avtalade tiden. Såvida hon inte har 1. feber 2.nytillkommen smärta. 3.nytillkomna synförändringar relaterat till bölden (bortsett från synbortfallet du beskriver) - i så fall ska man söka hjälp snarare.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 105
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Insjunknade förra veckan, var på VC i torsdags och läkaren gav kåvepenin mot halsfluss. Var mycket sämre i lördags, halsen igensvullen...
2
Svar
29
· Visningar
18 780
Senast: kryddelydd
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp