Bukefalos 28 år!

Boende i universitetsstäderna...

I Lund är det jättevanligt med inneboende. Både jag och mina föräldrar har haft inneboende. Men det är inte superbilligt. Pappa tar nog närmare 3000 kr per rum, och då delar alla på badrummet.

Att hyra i 2:a hand är nog att rekommendera, men se upp för ockerhyror. Kanske går det att gå ihop några stycken?
 
Skulle vi vinna något på att ställa oss i bostadskö på de mest aktuella orterna redan nu? Eller gör det varken till eller från på kö-fronten?
Help! Hur gör man?

Jag vet inte hur det är i andra städer men till Lunds största studentbostadsbolag AF bostäder (ca 6000 bostäder) får man inte ställa sig i kö förrän man är antagen till en utbildning. För att nya studenter ska ha någon liten chans att få bostad reserveras vid varje terminsstart ett visst antal bostäder till ”novischer”, alltså nyantagna studenter.

Angående vilken kötid som krävs så läser sonen fjärde terminen i Lund och har fått lägenhet nu till 1/4. Vi bor på pendlingsavstånd så han har väntat på lägenhet. Korridorrum hade han kunnat få betydligt tidigare.
 
När jag pluggade i Uppsala (började 2007) kunde man ställa sig i kö till studentbostäder från det att man var 18 år. Nu finns det olika studentbostäder, vissa via bolag (antar jag det är?) och andra via nationerna. I och med att man numera får vara med i flera nationer så kan det vara bra att kolla upp vilka nationer som har flest bostäder (endast medlemmar i nationen kan söka nationens studentbostäder). Frånsett nationerna vet jag att min syster står/stod i ytterligare en bostadskö för studenter och jag tror hon betalade kanske 220 kr per år för att stå i kön.

Själv bodde jag inneboende första terminen och därefter fick jag ett korridorsrum via nationen (hade då alltså endast stått en termin i nationens bostadskö). Sen så är det ju så att korridorsrum söker man själv iom att det endast är ett rum, dubblett tror jag man kan söka både själv och med någon (två personer bor alltid i en dubblett). En studentlägenhet kan man söka själv men jag tror att man endast får bo själv i ettorna. Osäker vad som gäller för tvåor men åtminstone treor måste man bo två i (min syster, som pluggar i uppsala, flyttade in i en trea med en killkompis i höstas).

Boende är inget jag skulle stressa över idag om jag var du men dock rekommenderar jag att dina barn ställer sig i kö från det att de är 18 år (eller tidigare om det nu går). Att du ställer sig i kö hjälper inte då man inte kan överlåta kötid (att du skulle teckna ett hyreskontrakt men sen inte bo där utan dina barn är inget jag rekommenderar).
Förtydligande gällande nationerna och deras bostäder; man måste vara student på universitetet för att vara medlem och nationernas bostadsköer går efter antal terminer man varit medlem. Det är alltså andra bostadsköer man kan ställa sig i kö från det att man är 18 år utan att vara student på universitetet.
 
Hur omöjligt är det att hitta studentbostäder i universitetsstäderna? Typ Uppsala, Linköping, Göteborg, Lund etc
Med en tonåring på gymnasiet och nästa som slutar 9an i sommar, där båda siktar på att läsa vidare, känns det som ett problem som rusar mot en i hög hastighet.
(deras huvudinriktning är att försöka hamna i samma stad så de kan dela bostad, men hur det blir med det vet ingen...)
Skulle vi vinna något på att ställa oss i bostadskö på de mest aktuella orterna redan nu? Eller gör det varken till eller från på kö-fronten?
Help! Hur gör man?
För de flesta unga studenter som inte bott själv innan brukar studentkorridor vara bäst. Då kommer man in direkt i studentlivet, får kamrater, och den sociala biten löser sig själv. En bra start betyder mycket och att ha bostaden klar redan när man börjar underlättar väsentligt så att ställa sig i kö så snart reglerna medger skulle jag rekommendera.
 
Förtydligande gällande nationerna och deras bostäder; man måste vara student på universitetet för att vara medlem och nationernas bostadsköer går efter antal terminer man varit medlem. Det är alltså andra bostadsköer man kan ställa sig i kö från det att man är 18 år utan att vara student på universitetet.
Detta gäller (tyvärr) inte studentbostäder i Linköping. Där har nyantagna studenter visserligen förtur, men eftersom man kan ställa sig i kö för studentbostad utan att vara antagen till universitetet (från 17 års ålder tror jag), så krävs det ändå poäng motsvarande 1-2 års kötid för att faktiskt få en bostad. Så tipset när det gäller just Linköping är att börja köa så fort som möjligt uti-fall-att.
 
Jag råder er dock att kolla utanför stan.
Ett bra råd! Min dotter fick lägenhet hos privat värd i Norrköping efter bara några dagar. (Finns gratis buss till Linköping, och vissa kurser går i Norrköping). Några år tidigare fick hon lika snabbt lägenhet i Hässleholm, också hos en privat värd. Därifrån kommer man ganska snabbt till Lund t ex, men resorna kostar. När man tröttnat på att pendla har man förhoppningvis kommit längre fram i bostadskön på studieorten eller har hittat någon att dela lägenhet med.

Mitt råd är att anmäla intresse hos privata värdar, de är ofta flexibla vad gäller kötid och godkänner studenter om de har en förälder som borgar för hyran (studielån räknas inte som inkomst).
Som alternativ till studentbostadskö kan man ju ställa sig i den vanliga bostadskön. Det kostar några hundralappar per år, vilket det ju kan vara värt. I Stockholm och Göteborg är kön lång, men korstare om man kan tänka sig att pendla. På andra orter antar jag att man hinner komma en bit i kön om man anmäler sig när man fyller 18 (tror det är gränsen i Stockholm).
 
Ett bra råd! Min dotter fick lägenhet hos privat värd i Norrköping efter bara några dagar. (Finns gratis buss till Linköping, och vissa kurser går i Norrköping). Några år tidigare fick hon lika snabbt lägenhet i Hässleholm, också hos en privat värd. Därifrån kommer man ganska snabbt till Lund t ex, men resorna kostar. När man tröttnat på att pendla har man förhoppningvis kommit längre fram i bostadskön på studieorten eller har hittat någon att dela lägenhet med.

Mitt råd är att anmäla intresse hos privata värdar, de är ofta flexibla vad gäller kötid och godkänner studenter om de har en förälder som borgar för hyran (studielån räknas inte som inkomst).
Som alternativ till studentbostadskö kan man ju ställa sig i den vanliga bostadskön. Det kostar några hundralappar per år, vilket det ju kan vara värt. I Stockholm och Göteborg är kön lång, men korstare om man kan tänka sig att pendla. På andra orter antar jag att man hinner komma en bit i kön om man anmäler sig när man fyller 18 (tror det är gränsen i Stockholm).
Gud skulle aldrig orka pendla från Hässleholm till Lund alltså.
 
Korridorrum tror jag man brukar kunna få tämligen snabbt i Lund. Det brukar mest vara kaos i början av terminen men sen verkar alla ha någonstans att bo sas.

Om de inte ändrat något kan man söka boende på Smålandsnation innan man kommit in på något, men man bör vara rätt vänster om man ska trivas där tror jag ;)
 
Nu skrev du inte att Umeå var av intresse att plugga i ;) men där är det kostnadsfritt att stå i Bostadens bostadskö. De har både studentbostäder och vanliga lägenheter. Många bor i kollektiv i vanliga lägenheter.
 
I Lund är det jättevanligt med inneboende. Både jag och mina föräldrar har haft inneboende. Men det är inte superbilligt. Pappa tar nog närmare 3000 kr per rum, och då delar alla på badrummet.

Låter billigt! Här kostar ett rum som inneboende inte sällan typ 6 000-8 000. Ettor kostar oftast 10 000 + och är svåra att få tag på även i andra hand.
 
Nu skrev du inte att Umeå var av intresse att plugga i ;) men där är det kostnadsfritt att stå i Bostadens bostadskö. De har både studentbostäder och vanliga lägenheter. Många bor i kollektiv i vanliga lägenheter.

Jag har pluggat i Umeå, bodde först med en kompis, sen i kollektiv. Sista åren hade jag en egen lägenhet (som jag hade råd med genom att jobba extra utöver studierna). Kan absolut rekommendera Umeå @ameo ! :)
 
Låter billigt! Här kostar ett rum som inneboende inte sällan typ 6 000-8 000. Ettor kostar oftast 10 000 + och är svåra att få tag på även i andra hand.
Ja är det fint kostar det mer även här. Pappas lägenhet är sunkig och ligger inte centralt (men nära universitetet).
 
Tack för alla svar! Jag läser och funderar...

Jag har pluggat i Umeå, bodde först med en kompis, sen i kollektiv. Sista åren hade jag en egen lägenhet (som jag hade råd med genom att jobba extra utöver studierna). Kan absolut rekommendera Umeå @ameo ! :)
Jag tror att det är Uppsala som lockar mest, det siktas mot SLU... Men mycket kan hända innan de är där...
Umeå är nog tyvärr inte aktuellt oavsett vad som händer - äldsta ungen skulle hellre åka lika långt söderut, då hen är en fryslort och tycker vi har för mycket vinter redan på våra sydliga breddgrader.
 
Min unge pluggar i Linköping och det har inte varit omöjligt för nån av hans kompisar.
Det finns många bra studentbostäder där med vad det verkar rimligt långa köer.

MÅnga som delar större lägenheter också.
 
När min äldsta dotter började plugga på SLU var utbildningsorten Skara till att börja med, där var inga problem att hitta bostad, men sen flyttade utbildningen efter första året till Uppsala och där blev det problem deluxe. Har som för mig att hon var redo att få sova på kyrkbänkar vid terminsstart men fick sen i alla fall bli inneboende hos en kompis. Senare fick hon ett möblerat rum i korridor, men lyckades efter något års köande få en egen studentlägenhet i närheten av SLU.
Yngsta dottern hade lite panik när hon började plugga i Lund, men där lyckades jag via kontakter hitta ett rum mitt i centrala Lund som hon fick hyra. Utan den kontakten jag hade vetisjutton hur det hade gått - trots bra köpoäng. Senare flyttade hon tillsammans med pojkvän in i en bostadsrätt.
 
Gällande Linköping så bor många studenter i Norrköping och åker pendel eller direktbuss till LiU. Det finns även ett campus till LiU i norrköping och här bygger man studentlägenheter på löpande band, tror inte det är någon större kötid till sånt boende här.
 
Tack för alla svar! Jag läser och funderar...


Jag tror att det är Uppsala som lockar mest, det siktas mot SLU... Men mycket kan hända innan de är där...
Umeå är nog tyvärr inte aktuellt oavsett vad som händer - äldsta ungen skulle hellre åka lika långt söderut, då hen är en fryslort och tycker vi har för mycket vinter redan på våra sydliga breddgrader.

Vintern i norr upplevs oftast inte så farlig, värre i söder där det är fuktigt och rått. Min värsta vinter någonsin upplevde jag på Irland... föredrar lätt nordlig vinter med minusgrader framför det! Man ska inte lura sig och gå på temperaturer
 
Vintern i norr upplevs oftast inte så farlig, värre i söder där det är fuktigt och rått. Min värsta vinter någonsin upplevde jag på Irland... föredrar lätt nordlig vinter med minusgrader framför det! Man ska inte lura sig och gå på temperaturer
Bra försök, men jag garanterar att det inte finns i hens tankevärld att flytta 100+ mil norrut till en ort där det i det närmaste är garanterat att vintern är 2 månader längre än den är i Småland. En flytt till Strasbourg vore mycket mer sannolik... Eller Barcelona. Så den diskussionen kan vi hoppa över. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp