Bukefalos 28 år!

Boende i universitetsstäderna...

Yngsta dottern hade lite panik när hon började plugga i Lund, men där lyckades jag via kontakter hitta ett rum mitt i centrala Lund som hon fick hyra. Utan den kontakten jag hade vetisjutton hur det hade gått - trots bra köpoäng. Senare flyttade hon tillsammans med pojkvän in i en bostadsrätt.
Det är väl så man gör. Först ställer barnet sig i kö så fort det kan. Sen dammsuger man som förälder släkt, vänner och släktens vänner på ett rum där man kan vara inneboende första tiden. Ett Facebook-utrop för att nå väldigt avlägsna bekanta är ju inte helt ovanliga på sensommaren, när antagningsbeskeden har kommit.
 
Precis, förutom det så ska tågen också gå i tid och tidtabellen stämma med ditt schema 🤓
Alltså, jag kunde inte låta bli att kolla.
Det är ca 80 avgångar/dag på den sträckan, så det vore väl attan om man inte kan hitta ett tåg som stämmer ganska bra med schemat...
27302
 
Alltså, jag kunde inte låta bli att kolla.
Det är ca 80 avgångar/dag på den sträckan, så det vore väl attan om man inte kan hitta ett tåg som stämmer ganska bra med schemat...
Visa bifogad fil 27302
Det tråkiga kommer väl framförallt när det gäller det sociala. Det är betydligt svårare att hänga med på spontana saker om bara resan tar över en timme att ta sig hem för att byta om och kanske äta något.
 
Väldigt intressant tråd! Dottern (19 i juni) tänker jobba ett år, sen ett år i Australien (work and travel) och sen Lund. Hon har pengar på fondsparkontot som vi föräldrar sparat på åt henne, så det kommer att räcka till en insatslägenhet i Lund om 2 år (kontantinsatsen....). Men korridorboende vore säkerligen både roligare och smartare! Så jag följer denna tråd med stort intresse! Hur långt från universitetet ligger studentkorridorerna?
 
Väldigt intressant tråd! Dottern (19 i juni) tänker jobba ett år, sen ett år i Australien (work and travel) och sen Lund. Hon har pengar på fondsparkontot som vi föräldrar sparat på åt henne, så det kommer att räcka till en insatslägenhet i Lund om 2 år (kontantinsatsen....). Men korridorboende vore säkerligen både roligare och smartare! Så jag följer denna tråd med stort intresse! Hur långt från universitetet ligger studentkorridorerna?
Allt i Lund är på cykelavstånd(säger jag som cyklade till häst i Flyinge som student i Lund). Universitetet ligger på olika ställen liksom korridorerna, vad vill hon läsa?
 
Väldigt intressant tråd! Dottern (19 i juni) tänker jobba ett år, sen ett år i Australien (work and travel) och sen Lund. Hon har pengar på fondsparkontot som vi föräldrar sparat på åt henne, så det kommer att räcka till en insatslägenhet i Lund om 2 år (kontantinsatsen....). Men korridorboende vore säkerligen både roligare och smartare! Så jag följer denna tråd med stort intresse! Hur långt från universitetet ligger studentkorridorerna?
Inom 1000 meter på ett ungefär.
 
Väldigt intressant tråd! Dottern (19 i juni) tänker jobba ett år, sen ett år i Australien (work and travel) och sen Lund. Hon har pengar på fondsparkontot som vi föräldrar sparat på åt henne, så det kommer att räcka till en insatslägenhet i Lund om 2 år (kontantinsatsen....). Men korridorboende vore säkerligen både roligare och smartare! Så jag följer denna tråd med stort intresse! Hur långt från universitetet ligger studentkorridorerna?
Jag skulle säga mycket roligare och mycket smartare. Jag vet flera studenter vars föräldrar köpt en lägenhet som funderat på att hoppa av studierna efter första terminen för att det inte alls varit kul att bo själv.
 
Ett tips om man är mer studie- än festinriktad är Michael Hansens kollegium med högre andel skötsamma studenter (beror på att MHK prioriterat de med höga betyg) och lite lägre hyra. Delphi på norra fäladen räknas som något sämre och det har åtminstone innan varit lite slumkaraktär över området men många trivs där också, mest teknologer. Parentesen är ett av de bästa och med centralt läge och sedan finns det ett gäng nya områden som jag inte vet så jättemycket om. Sparta ligger bra till men betongkomplexet känns bara deprimerande varenda gång jag varit där, det är nog det enda korridorboendet jag själv helt valt bort. Fyrklöverhusen där man har sin egen kokvrå, alltså inga korridorsrum, är hemska tycker jag men jag tror de håller på att rivas(?).

Sen finns det också Studentskegården som hyr ut enbart till kvinnliga studenter och ligger väldigt bra till.
 
Senast ändrad:
Ett tips om man är mer studie- än festinriktad är Michael Hansens kollegium med högre andel skötsamma studenter (beror på att MHK prioriterat de med höga betyg) och lite lägre hyra. Delphi på norra fäladen räknas som något sämre och det har åtminstone innan varit lite slumkaraktär över området men många trivs där också, mest teknologer. Parentesen är ett av de bästa och med centralt läge och sedan finns det ett gäng nya områden som jag inte vet så jättemycket om. Sparta ligger bra till men betongkomplexet känns bara deprimerande varenda gång jag varit där, det är nog det enda korridorboendet jag själv helt valt bort. Fyrklöverhusen där man har sin egen kokvrå, alltså inga korridorsrum, är hemska tycker jag men jag tror de håller på att rivas(?).

Sen finns det också Studenskegården som hyr ut enbart till kvinnliga studenter och ligger väldigt bra till.

Och jag älskade min 1,5 i Fyrklövern. Men jag misstänker att du syftar på de absolut minsta 1 orna där man kunde laga mat sittandes på toaletten. Min var i det större formatet och hade fullt dugligt kök (fullstor spis/ugn och kyl/frys) och rejält badrum.

Men, som du säger, de håller på att rivas. Det ska byggas höghus för att rymma fler studenter, vilket ju är helt rimligt.
 
Och jag älskade min 1,5 i Fyrklövern. Men jag misstänker att du syftar på de absolut minsta 1 orna där man kunde laga mat sittandes på toaletten. Min var i det större formatet och hade fullt dugligt kök (fullstor spis/ugn och kyl/frys) och rejält badrum.

Men, som du säger, de håller på att rivas. Det ska byggas höghus för att rymma fler studenter, vilket ju är helt rimligt.
Precis dem jag tänkte på. Sen tror jag det beror lite på hur man är som person, en del gillar dem andra inte, och så är det förstås med studentkorridorer också.
 
Ett tips om man är mer studie- än festinriktad är Michael Hansens kollegium med högre andel skötsamma studenter (beror på att MHK prioriterat de med höga betyg) och lite lägre hyra. Delphi på norra fäladen räknas som något sämre och det har åtminstone innan varit lite slumkaraktär över området men många trivs där också, mest teknologer. Parentesen är ett av de bästa och med centralt läge och sedan finns det ett gäng nya områden som jag inte vet så jättemycket om. Sparta ligger bra till men betongkomplexet känns bara deprimerande varenda gång jag varit där, det är nog det enda korridorboendet jag själv helt valt bort. Fyrklöverhusen där man har sin egen kokvrå, alltså inga korridorsrum, är hemska tycker jag men jag tror de håller på att rivas(?).

Sen finns det också Studentskegården som hyr ut enbart till kvinnliga studenter och ligger väldigt bra till.
Och jag älskade min 1,5 i Fyrklövern. Men jag misstänker att du syftar på de absolut minsta 1 orna där man kunde laga mat sittandes på toaletten. Min var i det större formatet och hade fullt dugligt kök (fullstor spis/ugn och kyl/frys) och rejält badrum.

Men, som du säger, de håller på att rivas. Det ska byggas höghus för att rymma fler studenter, vilket ju är helt rimligt.
I Vilken del av landet finns detta?
 
Alltså, jag kunde inte låta bli att kolla.
Det är ca 80 avgångar/dag på den sträckan, så det vore väl attan om man inte kan hitta ett tåg som stämmer ganska bra med schemat...
Visa bifogad fil 27302
Jag pendlar typ den sträckan dagligen (bor söder om Hässleholm, jobbar i Malmö). Det är sällan några problem. Skåningar är generellt sätt väldigt bortskämda med att ha nära till allt. Jag vet folk som tyckt att jag haft långt till stallet när jag haft 7 km dit t.ex.
 
Väldigt intressant tråd! Dottern (19 i juni) tänker jobba ett år, sen ett år i Australien (work and travel) och sen Lund. Hon har pengar på fondsparkontot som vi föräldrar sparat på åt henne, så det kommer att räcka till en insatslägenhet i Lund om 2 år (kontantinsatsen....). Men korridorboende vore säkerligen både roligare och smartare! Så jag följer denna tråd med stort intresse! Hur långt från universitetet ligger studentkorridorerna?
Nu pluggade jag i uppsala och inte Lund men jag hade superkul i min korridor :). Nu hade jag en korridor där alla faktiskt städade efter sig själva i köket vilket såklart bidrog till att det var trevligt i korridoren men vi hade helt enkelt kul tillsammans samtidigt som man hade umgänget med de man pluggade med. Bodde tre år i korridor.

Jag har inte koll på Lund men rekommenderar att din dotter kollar upp om hon inte redan nu kan ställa sig i bostadskö till studentbostäder (korridorsrum, etta, delad tvåa osv). Om man kan detta kanske redan framgår av tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp