Boendekostnad

Hur mycket av din inkomst lägger du på boendekostnader?


  • Antal omröstningsdeltagare
    163
@grodan21
Om man har bostadstillägg, ska man räkna det som inkomst? Det baseras ju på hyran och ens övriga inkomster. Högre hyra = högre bostadstillägg.
Vet inte om jag kan räkna ut hur många procent jag lägger, el och elöverföringsavgift varierar ju beroende på förbrukningen (större förbrukning vintertid).
 
Känner att procent av inkomst blir lite luddigt.
Jag jobbar 50%, har 50% sjukersättning plus en sjukpension från jobbet. Får ut mellan 18000-20000/ månad.
Kostnad i snitt per månad för mitt hus ligger runt 4500 kr.
Skulle något gå sönder höjs kostnaden just då men har sparkonto som ska täcka sånt.
 
Inser att jag inte riktigt har koll på vår boendekostnad 😅 Men vi för varje månad över 3650 var till ett gemensamt konto därifrån alla löpande kostnader som el, sophämtning, försäkring osv dras, samt om vi gör något större inköp till hemmet. Vi har inga lån på huset.
Summan jag sätter över till "huskontot" motsvarar typ 7.5% av min bruttolön.

Sedan lägger jag mycket pengar på diverse trädgårdsrelaterade saker, men det lär väl räknas som nöje.
 
I vanliga fall med löpande kostnader drygt 30%, men då är en del självvald extra amortering, efter skatt.
I år lite dyrare då huset ska målas och solpaneler installeras.
 
Just nu cirka 30%
Då är extra amortering inräknad.

Ska vi lägga till alla renoveringar som görs blir det betydligt mycket mer.
 
16% av bruttolönen om vi räknar alla pengar ut, dvs inklusive amortering och ränta. 9,5 % om vi tar bort amorteringen. Om man räknar på mest optimistiska sätt dvs räknar med bostadens uppskattade värdeökning om vi sålde idag har vi däremot gått plus 32% av månadsinkomsten för varje månad vi har ägt bostaden, efter att hyra, ränta och amortering är avräknat. Men ja, det är ju inget man kan räkna med ska fortsätta :p
 
11% av bruttoinkomsten
18% av nettoinkomsten

Detta är utan el då vi bytt från pelletspanna till luft/ vatten och inte har riktigt koll på vad den nya elförbrukningen blir per år än.
 
Jag ligger runt 20% räknat på avgift (inkl el, vatten, teve och bredband), lån (inkl amortering) och försäkring. Även om det är smidigt att "allt" ingår i avgiften så blir det också svårt att själv styra sina kostnader. Jag har tex ingen teve och betalar därför för något jag aldrig använder.

Jag väljer att bo lite dyrare då jag tillbringar mycket tid hemma och har ett visst intresse i det hela.
 
Med de härliga elpriserna som varit det senaste, ligger min boendekostnad på ca 35-40% av min lön efter skatt.
Bor ensam i en villa på landet, som jag hyr.
 
Räknade och min boendekostnad ligger på ca 30 % av min månatliga inkomst. Då har jag räknat lån, el, värme, sotning, renhållning, fiber och försäkring.

Låter inte mycket men då tillkommer bränsle till bilen, kostnader för hunden och digital prenumeration av dagstidning. Och mat.
Total nettoinkomst ca 11500. Jag är sjukskriven för njursvikt. En ganska stor omställning från att ha fått ut runt 24' förut.
 
I runda slängar läggs just nu 20% av hushållets inkomst efter skatt på räntor, amortering, sophämtning, el, fiber och försäkring. Bor på gård.

Just nu renoverar vi mycket så det går en del pengar där också.
 
Jag tjänar på mitt vanliga arbete runt £1000 i månaden efter skatt. Boendekostanden med hyra, counciltax, gas och el landar på ~£700 give or take lite beroende på. Det är med arbete fem dagar i veckan. Nu jobbar jag extra på mina lediga dagar sedan en tid tillbaka så det ser lite bättre ut, men jag hoppas ju att jag inte ska behöva arbeta sju dagar i veckan hela livet. :arghh: 😅
 
Lägger ungefär 8% av min inkomst på boende, om man min betalar halva. Nu tjänar jag nästan dubbelt så mycket så jag betalar också lite mer. Flyttar snart till hus som kommer bli, låt oss säga, rätt mycket dyrare. Vill nog inte ens räkna på det… Men MINST det dubbla, och det är förutsatt att inte räntan sticker iväg (vilket den ju kommer att göra). Har räknat med ränta, amortering, avgift, el och försäkring i min kalkyl.
 
Med hyra, el och färsäkring cirka 18% före skatt och 24-25% efter skatt.
Singel i förorten.
Det var billigare att vara sambo i bostadsrätt även med amortering...
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 497
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
  • Omröstning
Kropp & Själ Börjar känna mig ensam om att inte ha gjort någon skönhetsoperation eller gjort någon form av injektioner. Närmar mig fyrtio och börjar...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
21 479
Senast: VLMF
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp