Bönder och analyser...

A

aspartam

Fick precis veta att höet jag gett till mitt fångsto (och som jag tidigare på bukefalos bett om hjälp att räkna foderstat till);

1. Är fjolårshö. :(
2. Inte har någon analys. Den »analys» jag fick av bonden var en han gissat sig till. *morrar argt* :devil:

Så vad gör jag nu? Hon kommer att äta fjolårshö någon månad till, sedan kommer hon att få årets hö... Skall jag ta analys eller hoppas att bonden ger mig en korrekt?

Skall hon ha något magmedel vid övergången? Ge gärna tips på något billigt... Funkar fil?

Hur vanligt är det egentligen att höbönder gör analys?

Detta händer dessutom fyrtio mil ifrån mig, då min ögonsten bor hos mina föräldrar. :cry:

Tack alla för inlägg och funderingar.

mvh en ledsen Ellinor E. Karlström :bump:
 
Att det är fjolårshö gör faktiskt ingenting. Det enda som sjunker är vitaminerna, och det går att köpa ADE-vitamin och blanda i fodret. Men annars är det ingen nackdel med fjolårshö.

En gissad analys är däremot inte så bra =/ Ska du ge nytt hö om en månad så analysera det höet och strunta i det här. Men har du tänkt fortsätta med det här så är det ju bäst att ta analys.

Du ska göra en försiktig övergång när du byter hö, helst blanda det i mnst 2 veckor (dvs blanda nya och gamla höet). Du kan gärna ge någon magtarmbalans med under den tiden, alltid bra att ta det säkra för det osäkra med fånghästar.

Det fanns ett billigt, men det har de tagit bort *suckar tungt*

Krafft har Mag-Tarmbalans som kostar typ 200 kr för en burk som räcker i 14 dagar. Bör dock blandas med t ex betfor då det smackar och luktar päckel enligt de flesta hästar =/

Filmjölk kan du ge, men det handlar om en LITER per dag du behöver ge. och hästarna brukar inte vara så pigga på att äta en liter fil per dag :crazy:

Samma sak med människoproviva osv, det krävs så stora mängder så det blir både dyrt och bökigt. A-fil är inte det billigaste direkt tyvärr..
 
Enligt uträkningar får hon MJ och smb.rp täckt oavsett vad det blir för näringsvärde på höet vid analys... Törs jag lita på det?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Eh, nu fattar jag inte hur du menar? :confused:

Oavsett analysvärde? Men 10 kg hö (t ex) med 10 MJ och 100 SRP (extremt exempel jag vet, men lätt att räkna med) ger ju 100 MJ och 1000 SRP, dvs antagligen massssor mer än hon behöver.

8 MJ och 15 SRP ger 80 MJ och 150 SRP, dvs alldeles för lite SRP och en helt vansinnigt kvot mellan SRP/MJ.

Så sådär kan man ju inte resonera?

Så nej, du kan inte chansa och ge oanalyserat, då har du INGEN aning om någonting ang balanser, kvoter och om behoven är täckta!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nu i vinter köpt hö för första gången till min lilla raggsocka. Innan har vi stått i stall där hö ingår. Jag har ringt runt till...
Svar
16
· Visningar
1 918
Senast: Malin123
·
Foder & Strö Fick för några veckor sedan en analys av bonden som stallägaren köper hösilage av och eftersom h*n bara fått analys på energi och...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: aramis
·
M
Foder & Strö Jag skulle vilja höra hur ni gör med analys om ni ger ensilage?? Vi köper av en bonde och har ingen aning om balarna kommer från olika...
Svar
6
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp