Analysens tillförlitlighet

Ingela_S

Trådstartare
Fick för några veckor sedan en analys av bonden som stallägaren köper hösilage av och eftersom h*n bara fått analys på energi och protein så tänkte jag att jag själv kunde komplettera med en analys av mineralinnehållet. Fick provsvaret idag och jag har inte alls fått samma torrsubstans som bonden. Det skiljer tio procentenheter, bonden har 65 % och jag 75,8 %. Hur hanterar jag det vid mitt foderstatsräknande?

Kan jag anta att bondens prov är mer tillförlitligt och helt enkelt ignorera mitt värde på torrsubstans, eller borde jag be om en utförligare analys på mitt prov och få energi och protein på det också? Balarna varierar en del, vissa är jättetorra och andra lite blötare. Jag har kanske bara råkat få med de torrare och bonden de blötare i analysen... :crazy:

Jag har tagit prov från balar efterhand som vi öppnat i stallet. Lagt i frysen tills jag samlat ihop från 7 balar. Kan det påverka torrsubstansen, att provet har legat i frysen i en dryg månad?

Hur bonden har gjort sitt prov vet jag inte. Där är inga hål i de balar som vi har fått, så h*n måste väl nästan ha tagit proven innan de balades, alternativt från balar som någon annan har fått. H*n har iaf inte skickat in till analys förrän nu i slutet på januari.

Min häst har ätit det här hösilaget sedan strax efter jul och han har varken gått upp eller ner i vikt utan är rätt så lagom i hull tycker jag. (Hyfsat nytagen bild) Fast det hade ju varit bra att veta vad det är han får i sig, så jag har nåt att gå efter nästa gång jag ska räkna foderstat. (Detta är första gången jag försöker mig på räknandet. :p )


Så hjälp mig nu... :D Några kloka funderingar från nån som har mer erfarenhet av höanalyser och foderstatsräknande än jag..?
 
Sv: Analysens tillförlitlighet

TS har lätt för att bli olika. Olika balar är olika blöta och provet kan torka på väg i posten. Skulle inte bry mig på det.
Men du kan kolla den själv hemma i ugnen eller micron. Då lär du dig hur ex 50% TS och 70% TS känns. Så får man försöka kompensera det när man fodrar.
// Linda
 
Sv: Analysens tillförlitlighet

Ja, det hade kanske varit bra att kunna uppskatta torrsubstansen själv. Får se om jag vågar mig på att torka i ugnen själv. :p Men du tror inte att det är nåt att bry sig på? Vad skönt, då kan jag börja räkna lite nu då. Tack! :)
 
Sv: Analysens tillförlitlighet

Nu har jag ingen aning om hur "din" bonde gjort sin analys. Men därifrån vi köper vårat foder (hösilage) så gör dom så här.
Just innan de balar hösilaget så går han en diagonal över åkern och samlar ihop provet.
Det ger ett bra snitt på vallen.
Men självklart så skiljer det sig ändå en del från de olika balarna. I TS så är ju de första balarna oftast blötare och sen efter några timmar när de sista balarna är klara så har ju gräset hunnit torka mera. Likaså är ju inte proteín och mineraler exakt, då hade man ju varit tvungen att ta ett prov från varje bal.

Fråga hur bonden tagit provet och tycker du att det låter bra så gå på dennes resultat. Hur som helst så är det ju ett medelvärde man får. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 383
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har alltid stått i stall som tagit analys på sitt hösilage tidigare, och räknat foderstat på det. Dit jag flyttat nu finns det ingen...
Svar
4
· Visningar
670
Senast: Glimris
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 001
Foder & Strö "Min bonde" skickar inte själv på analys, så jag gjorde det. Han hann tyvärr bala och plasta innan jag hann ut så jag plockade ur de...
Svar
1
· Visningar
691
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp