Bönder!! Se hit!

Nafayette

Trådstartare
Någon här som är grovfoderproducent??
Vi har egna vallar för hö och hösilage och tar årligen in ca 150 ton hö och ca 300 hösilagrundbalar.

Nu har vi börjat diskutera inköp av strängvändare / strängluftare.

Någon som har erfarenhet?
Man får ytterligare ett arbetsmoment i skörden men den skall kompensera kvalitet och säkerhet att verkligen kunna snabba upp foderintaget.

Ni som har en sådan... hur bra är den?

AM
 
Det beror ju på hur mycket pengar ni har ;). En strängluftare blir ju bara användbar i storbalsproduktionen då man vill lufta strängen. Den maskinen lyter ju bara uppsträngen och lägger tillbaka den igen utan att vända på den. Har man sen en matta baktill så har du då möjlighet att flytta strängen i sidled, vilket jag tycker är ett måste. Dessa maskiner är ju ganska nya och jag ser en viss risk med att mattan som är av plast kanske inte håller så länge. Risken är ju att UV-ljuset från solen gör att mattan spricker. Ska du ha en sån maskin så ska trumman vara stor för då gör den bäst arbete. Se till att maskinen inte jobbar för nära marken för då är risken stor att den "suger upp" jordpartiklar som du sen får in i ensilaget. Här får man anpassa fart och varvtal

En strängläggare kan du ju använda både för storbalar, hö och halm. Här vill jag se en strängläggare som är utrustad med boggihjul och sen ska den vara semibogserad, för då går den lungnast på fältet. Du ska även kunna ändra strängens storlek efter behov. Tycker att Kroone är ett bra alternativ. Även här är finns risk för att vispa in jord i strängarna. Här krävs det stor noggrannhet då man ställer in maskinerna så att dom jobbar på rätt sätt

Jag tycker mig se att strängar som är körda med en strängluftare, där blir storbalarna bättre än från strängar som är körda med en strängvändare, beroende på att strängvändaren "trycker ihop" strängen och då fylls inte balpressens kammare som den ska. Detta får man sen försöka kompensera så gott det går då man kör balpressen
 
Vi har räknat ut att förra årets katastrofskörd har kostat
50000 kronor.
Och då räknar jag inte med jobbet :-(

En sådan maskin bör ju då tjäna in sina pengar om vi får fler sådana år.

Inte kul att elda upp höet.

AM
 

Liknande trådar

A
Anläggning I år var första året med det "egna höet". :crazy: Eller rättare sagt, marken är vår men arrendator brukar den, vi får hö som...
Svar
14
· Visningar
2 860
Senast: anni0001
·
Hästmänniskan Vad ska jag göra? Är det någon som är haj på det där med civilrätt som kan hjälpa mig? Jag är villig att gå med på en kompromiss...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MARKIZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp