Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Jag är för fri abort men inte till vilket pris som helst. Ett pris jag anser vara rimligt är en öppen diskussion om gränserna. Om när ett foster räknas som barn. Om vi ska kunna sortera bort ickeperfekta individer oavsett hur litet felet är. Och hur skadad ska ett barn vara för att abort ska vara rimligt . Ska man kunna välja bort ett visst kön?

Allt hänger samman med fri abort.

Fri abort är just fri abort, du har rätt till abort oavsett skäl. Du ska inte ifrågasättas när du söker hjälp för just detta.

Vad du är inne på handlar om vilken typ av fosterdiagnostik vi ska erbjuda och eventuellt när (man kan ju erbjuda allt när gränsen för fri abort är passerad).

Vi kan könsbestämma foster mha ett enkelt blodprov idag (dock inte fritt tillgängligt än vad jag vet). Det kan göras tidigt i graviditeten, innan gränsen för fri abort är nådd. Ska vi förbjuda den typen av prover? Hur ska vi förhindra att testet sker utomlands?

Någonstans måste vi erkänna att vuxna människor kan ta de bästa besluten för sig själva. Självklart given bra information inte bara om enskilda sjukdomar, funktionsnedsättning osv. utan även om vilket stöd samhället ger.
 
Du ifrågasatte om det finns folk som förtränger. Jag påtalar att man vet att det är så. Hela graviditeten är i och för sig extremt.

Nä jag ifrågasatte om det finns en såpass stor grupp kvinnor som förtränger sin graviditet för att sedan göra sen abort att det bör påverka hurvida alla kvinnor ska få ännu svårare att göra sen abort. Din historia är dessutom fortfarande bara vad du tror eller antar om personen.
 
Fri abort är just fri abort, du har rätt till abort oavsett skäl. Du ska inte ifrågasättas när du söker hjälp för just detta.

Vad du är inne på handlar om vilken typ av fosterdiagnostik vi ska erbjuda och eventuellt när (man kan ju erbjuda allt när gränsen för fri abort är passerad).

Vi kan könsbestämma foster mha ett enkelt blodprov idag (dock inte fritt tillgängligt än vad jag vet). Det kan göras tidigt i graviditeten, innan gränsen för fri abort är nådd. Ska vi förbjuda den typen av prover? Hur ska vi förhindra att testet sker utomlands?

Någonstans måste vi erkänna att vuxna människor kan ta de bästa besluten för sig själva. Självklart given bra information inte bara om enskilda sjukdomar, funktionsnedsättning osv. utan även om vilket stöd samhället ger.
Ja de flesta kan ta det bästa beslutet för sig själva, konsten är att ta det totalt bästa beslutet.

Du vill uppenbarligen inte se det större perspektivet.
 
Nä jag ifrågasatte om det finns en såpass stor grupp kvinnor som förtränger sin graviditet för att sedan göra sen abort att det bör påverka hurvida alla kvinnor ska få ännu svårare att göra sen abort. Din historia är dessutom fortfarande bara vad du tror eller antar om personen.
Det var inte hur jag uppfattade det.

Och nej historien är det jag vet. Det är inget rykte, det är fakta.
 
Ja de flesta kan ta det bästa beslutet för sig själva, konsten är att ta det totalt bästa beslutet.

Du vill uppenbarligen inte se det större perspektivet.

Så kvinnor ska försaka sig själva for the greater good?

Är det vad du menar med det större perspektivet?

Att det är en svår etisk diskussion kring fosterdiagnostik och de framsteg som sker förnekar jag inte, men det måste fortfarande vara den gravida personen som avgör vad som är bäst i just den situationen.

Jag tror inte att begränsningar i fosterdiagnostik och inskränkt aborträtt kommer leda till ett mer humant samhälle.
 
Fri abort är just fri abort, du har rätt till abort oavsett skäl. Du ska inte ifrågasättas när du söker hjälp för just detta.

Vad du är inne på handlar om vilken typ av fosterdiagnostik vi ska erbjuda och eventuellt när (man kan ju erbjuda allt när gränsen för fri abort är passerad).

Vi kan könsbestämma foster mha ett enkelt blodprov idag (dock inte fritt tillgängligt än vad jag vet). Det kan göras tidigt i graviditeten, innan gränsen för fri abort är nådd. Ska vi förbjuda den typen av prover? Hur ska vi förhindra att testet sker utomlands?

Någonstans måste vi erkänna att vuxna människor kan ta de bästa besluten för sig själva. Självklart given bra information inte bara om enskilda sjukdomar, funktionsnedsättning osv. utan även om vilket stöd samhället ger.

Indien har nyligen ändrat i sina abortlagar så det inte längre är tillåtet att abortera på grund av fostrets kön.
Det är nog bra, tycker jag.
Så ja, jag tycker nog att den typen av prov som bestämmer fostrets kön och därmed gör det möjligt att välja abort utifrån kön, inte bör tillåtas på marknaden.
Visserligen känns det kanske inte så riskabelt i Sverige där det - så långt jag uppfattat - inte finns några generella åsikter om vilken kön barnet "borde" få men globalt känns det väldigt vanskligt.
 
Det var inte hur jag uppfattade det.

Och nej historien är det jag vet. Det är inget rykte, det är fakta.
Man vet jag känner till några, en kraftigt överviktig som gick nästan tiden ut utan att någon reagerade. Om hon egentligen vetat och bara ignorerat det eller verkligen förträngt det vet jag inte. Hon fick mycket plötsligt barnledigt. Knappast

För mig låter inte detta som en presentation av fakta direkt.
 
Indien har nyligen ändrat i sina abortlagar så det inte längre är tillåtet att abortera på grund av fostrets kön.
Det är nog bra, tycker jag.
Så ja, jag tycker nog att den typen av prov som bestämmer fostrets kön och därmed gör det möjligt att välja abort utifrån kön, inte bör tillåtas på marknaden.
Visserligen känns det kanske inte så riskabelt i Sverige där det - så långt jag uppfattat - inte finns några generella åsikter om vilken kön barnet "borde" få men globalt känns det väldigt vanskligt.

Hur ska du stoppa människor från att könsbestämma utomlands och göra abort i Sverige? Vad tänker vi oss för straffskala? Hur ska brottet uppdagas, ska barnmorskor vara tvungna att fråga om aborten sker pga fostrets kön (redan här inskränks den fria aborten)? Vad hindrar människor att ljuga om frågan ställs?

Blir det inte ett brott som helt enkelt inte går att upptäcka? Det blir på sin höjd en normerande lagstiftning som du själv påpekar knappast behövs i Sverige, vad vi vet.
 
Så kvinnor ska försaka sig själva for the greater good?

Är det vad du menar med det större perspektivet?

Att det är en svår etisk diskussion kring fosterdiagnostik och de framsteg som sker förnekar jag inte, men det måste fortfarande vara den gravida personen som avgör vad som är bäst i just den situationen.

Jag tror inte att begränsningar i fosterdiagnostik och inskränkt aborträtt kommer leda till ett mer humant samhälle.
Nej jag förväntar mig inte att individer ska ta beslut för " The greater good" det är det vi har lagar för.

Och du ser det i fel riktning, ett humant samhälle tar hänsyn till utvecklingen och väger in det i lagarna.
 
Och du ser det i fel riktning, ett humant samhälle tar hänsyn till utvecklingen och väger in det i lagarna.

Det gör vi ju redan. Rådande lagstiftning tar hänsyn till den medicintekniska utvecklingen.

Den stora utmaningen kommer den dag vi har artificiella livmödrar som foster kan placeras i. Då kommer frågan om vems rättigheter det är som väger tyngst ställas på sin spets.
 
Alla bör nog se bortom sig själv och även med lite ödmjukhet. Oavsett om man vill det eller inte handlar det om att väga kvinnas rätt att leva som hon vill kontra fostret/barnets rätt till liv och så en dräglig arbetsmiljö för personalen.

Vill ingen utföra aborten så vad gör man då? Viftar med sin aborträtt? Tvingar någon med hot?

Samhället förändras och synen på liv och då har vi den den vetenskapliga utvecklingen. Att utvärdera och anpassa till tiden man lever i kan säkerställa fortsatt fri abort inom rimliga gränser.

Jag tror en del av antiabortrörelsen handlar om att folk vill ha frihet fritt från ansvar. Det är ändå bara en cellklump som vårdrobotar hanterar. Den attityden får mig att nästan spy och skulle kunna få mig att ansluta trots att jag är för fri abort.

Jag är för fri abort men inte till vilket pris som helst. Ett pris jag anser vara rimligt är en öppen diskussion om gränserna. Om när ett foster räknas som barn. Om vi ska kunna sortera bort ickeperfekta individer oavsett hur litet felet är. Och hur skadad ska ett barn vara för att abort ska vara rimligt . Ska man kunna välja bort ett visst kön?

Allt hänger samman med fri abort.
Fast den attityden känns det som att antiabortrörelsen lite kommit på själva? Det är ju verkligen inte den normala attityden i något samhälle idag.

De har skapat en bekväm och fin halmgubbe som gör en riktigt varm och härlig brasa åt dem. Som de dansar runt.

Antiabortrörelsen är mest kristen, från USA. De har en viss agenda (totalt förbud mot abort och preventivmedel pga att kvinnor inte ska ligga utan att först vara gifta och de ska föda alla barn mannen ger dem och de ska ligga med sin man när han vill det.) men marknadsför en annan agenda (från vecka X) eftersom det är lättare.

Sedan dina olika versioner, helt ärligt, välja bort ett visst kön? En svår fråga, dåligt för ett samhälle på alla sätt och vis med obalans. Ska kvinnan föda barn för samhällets skull även om det betyder att hennes man slår ihjäl henne, eller hennes svärmor eldar upp henne? I vissa av de aktuella länderna är frågan faktiskt, abort pga kön, eller för babyn mindre att äta än syskonen, kortare amning, ingen sjukvård, mamman ihjälslagen, babyn dränkt i en hink, som faktiskt är alternativ folk använder. Då ur ren lidande synvinkel känns det nog att man får börja i änden -attityder till det könet istället. Och se filmen, Det blev en flicka, det gjorde jag, tyvärr (delar av för den är riktigt riktigt hemsk, kvinnan håller fram hinken hon brukar använda).
 
Senast ändrad:
Hur ska du stoppa människor från att könsbestämma utomlands och göra abort i Sverige? Vad tänker vi oss för straffskala? Hur ska brottet uppdagas, ska barnmorskor vara tvungna att fråga om aborten sker pga fostrets kön (redan här inskränks den fria aborten)? Vad hindrar människor att ljuga om frågan ställs?

Blir det inte ett brott som helt enkelt inte går att upptäcka? Det blir på sin höjd en normerande lagstiftning som du själv påpekar knappast behövs i Sverige, vad vi vet.

Nej, det är ju svårt. Med en alltmer globaliserad värld så kommer ett antal frågor som är mycket svåra.
Och jag vill påminna dig om att det var du som tog upp frågan om kön som orsak till abort; inte jag.
 
Nej, det är ju svårt. Med en alltmer globaliserad värld så kommer ett antal frågor som är mycket svåra.
Och jag vill påminna dig om att det var du som tog upp frågan om kön som orsak till abort; inte jag.

Nja, det var @Lobelia som tog upp det och jag spann vidare på det. Hur motbjudande jag själv än tycker det är att abortera ett foster pga ”fel” kön så tycker jag att fri abort ska vara just fri.
 
Det gör vi ju redan. Rådande lagstiftning tar hänsyn till den medicintekniska utvecklingen.

Den stora utmaningen kommer den dag vi har artificiella livmödrar som foster kan placeras i. Då kommer frågan om vems rättigheter det är som väger tyngst ställas på sin spets.
Gör den verkligen det, de var bra förutse 1974 om de lyckats ta hänsyn till dagens medicin tekniska utvecklingen.
 
Alla bör nog se bortom sig själv och även med lite ödmjukhet. Oavsett om man vill det eller inte handlar det om att väga kvinnas rätt att leva som hon vill kontra fostret/barnets rätt till liv och så en dräglig arbetsmiljö för personalen.

Vill ingen utföra aborten så vad gör man då? Viftar med sin aborträtt? Tvingar någon med hot?

Samhället förändras och synen på liv och då har vi den den vetenskapliga utvecklingen. Att utvärdera och anpassa till tiden man lever i kan säkerställa fortsatt fri abort inom rimliga gränser.

Jag tror en del av antiabortrörelsen handlar om att folk vill ha frihet fritt från ansvar. Det är ändå bara en cellklump som vårdrobotar hanterar. Den attityden får mig att nästan spy och skulle kunna få mig att ansluta trots att jag är för fri abort.

Jag är för fri abort men inte till vilket pris som helst. Ett pris jag anser vara rimligt är en öppen diskussion om gränserna. Om när ett foster räknas som barn. Om vi ska kunna sortera bort ickeperfekta individer oavsett hur litet felet är. Och hur skadad ska ett barn vara för att abort ska vara rimligt . Ska man kunna välja bort ett visst kön?

Allt hänger samman med fri abort.
Fast alla de där diskussionerna har vi ju redan haft. Den lagstiftning vi har har föregåtts av en utförlig diskussion om just det där. Du får det att låta som att dagens lagstiftning är höftad på en slump, utan att nån har funderat på vilka defekter som ska vara tillräcklig orsak för abort, t ex. Så är det ju inte.

När det gäller defekter, t ex, så sker sena aborter pga defekter som upptäckts vid ultraljudet v 18. Det är ju därför alla får göra ultraljud då, så att foster som har så allvarliga skador att de inte kan leva kan aborteras i tid. Det handlar inte om att man gör abort för att barnet kommer bli harmynt eller har fel kön, utan om att fostret kommer självdö, och man besparar mamman att gå tiden ut med ett foster som man vet kommer dö senast vid födseln, förmodligen tidigare.
 
Gör den verkligen det, de var bra förutse 1974 om de lyckats ta hänsyn till dagens medicin tekniska utvecklingen.

Bedömningen görs ju idag, anpassad till dagens medicintekniska utveckling. Det som bedömdes som en obotlig missbildning 1974 är det kanske inte idag, men lagstiftningen som säger att obotliga och svåra missbildningar är skäl för sen abort håller ju än idag.
 
Man vet jag känner till några, en kraftigt överviktig som gick nästan tiden ut utan att någon reagerade. Om hon egentligen vetat och bara ignorerat det eller verkligen förträngt det vet jag inte. Hon fick mycket plötsligt barnledigt. Knappast
Det var inte hur jag uppfattade det.
Och nej historien är det jag vet. Det är inget rykte, det är fakta.
Det är den fakta jag känner till. Menar du att jag ljuger?
Du känner till några som förträngt att de var gravida, fast du tror att det är lögn och att iaf den med kraftig övervikt ljög, tror du. Det är alltså inte fakta utan ett antagande från din sida. Att någon som är gravid och sedan får barnledig är ju knappast någon världsnyhet, det är inte heller något otroligt oavsett om hon ljög eller inte visste.
 
Indien har nyligen ändrat i sina abortlagar så det inte längre är tillåtet att abortera på grund av fostrets kön.
Det är nog bra, tycker jag.
Så ja, jag tycker nog att den typen av prov som bestämmer fostrets kön och därmed gör det möjligt att välja abort utifrån kön, inte bör tillåtas på marknaden.
Visserligen känns det kanske inte så riskabelt i Sverige där det - så långt jag uppfattat - inte finns några generella åsikter om vilken kön barnet "borde" få men globalt känns det väldigt vanskligt.
Jag förstår faktiskt inte. Vi har en genomdiskuterad och genomtänkt lagstiftning i Sverige, som är beprövad, och vi vet fungerar bra i den svenska kontexten. Vad är problemet?

Det känns som att man gör ett problem av något som inte är ett problem, med hjälp av fiktiva sena aborter på grunder som inte finns i praktiken. Absolut, om det vore så att vi hade en lagstiftning där vi aborterar friska foster till lämpliga föräldrar så sent i graviditeten att man måste handgripligen ha ihjäl livsdugliga barn som föds fram, och sen inte hade en diskussion om etiken i detta, då skulle vi ha ett problem. Men det är ju inte så, inte ens nära.
 
Gör den verkligen det, de var bra förutse 1974 om de lyckats ta hänsyn till dagens medicin tekniska utvecklingen.

Ja, den tar hänsyn till den medicintekniska utvecklingen då ingen absolut gräns utöver v. 18 anges och vi är ju inte i närheten av att kunna rädda foster så unga. Det är sedan Socialstyrelsens experter som sätter praxis för gamla foster vi får abortera och de tar ju absolut hänsyn till den medicintekniska utvecklingen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp