Bör föräldrapenningen justeras? (utbruten från Bukes Valvaka)

Nej vi har betalat skatt (mer än många andra) som bla ska gå till föräldrapenning. Och då är det fullt rimligt att man får 80 % av sin riktiga lön. Eller ska man inte få ta del av skatterelaterade förmåner om man tjänar över en viss summa?
Alla ska få ta del lika mycket. Blir ganska bisarrt om vi ska börja ha egna skattekonton för vi som betalat in mycket sen ska få ut mer? Då försvinner ju hela tanken med skattesystemet?
 
Det är väldigt privilegierat att det för er är en ren ekonomisk prioriteringsfråga.

Sen kan man förhandla med arbetsgivaren eller använda kollektivavtalsförmåner för att förstärka sin föräldrapenning i ganska många branscher.
Går inte på alla ställen. Min arbetsgivare säger tex att de ser till att man får 90 % av sin lön. Men när jag läste på om det så stämde det inte alls. Man får (nästan) 10 % av sin lön i några månader bara. Och är man då över taket så blir det ändå inga 90 %.
 
Fast sambeskattningen utgjorde en ganska extrem fälla för att bli fattigpensionär, så att den är borta är guld värt för oss som samhälle. Åtgärden som är rimligast är att kvinnor helt enkel normativt ska förvärvsarbeta i samma grad som män till samma löner som män.
Det enda det skulle leda till om normen var att kvinnor skulle lönearbeta i exakt samma utsträckning som män eller systemet omöjliggjorde annat trots att de väljer att skaffa ett gäng barn är att ännu fler kvinnor än idag skulle bli utbrända.
 
Nä det har han inte. Har du missat att räntor gått upp? Bensin, mat, el? Har du verkligen missat det? Nu ska vi inte ha barn så det är ett icke problem men när man läser här verkar folk totalt missat att allt har blivit dyyyyyrt.

För övrigt har vi en jättebuffert på många hundra k. Men den är inte för sånt. Den är för om det händer något i framtiden.

Nej det har jag inte missat. Och jag har inte heller missat att du har skrivit om din man höginkomsttagaren som inte har råd att vara föräldraledig långt innan några priser gick upp och räntorna var i princip på noll.

Jag missade inte heller att du bara några inlägg upp i den här tråden skrev att ni precis köpt ett svindyrt hus i en storstad. Det vill säga ni har prioriterat att lägga era pengar på ett dyrt boende. Ni hade kunnat köpt en billigare hus eller en billigare lägenhet för att få mycket mer pengar över och din man hade kunnat vara hemma med era barn istället för att betala husräntor. Jag är helt för att ni ska få välja de dyra husräntorna, jag betalar dyra husräntor själv. Men kom inte och säg att det inte är något som ni själva valt och prioriterat.
 
Nej det har jag inte missat. Och jag har inte heller missat att du har skrivit om din man höginkomsttagaren som inte har råd att vara föräldraledig långt innan några priser gick upp och räntorna var i princip på noll.

Jag missade inte heller att du bara några inlägg upp i den här tråden skrev att ni precis köpt ett svindyrt hus i en storstad. Det vill säga ni har prioriterat att lägga era pengar på ett dyrt boende. Ni hade kunnat köpt en billigare hus eller en billigare lägenhet för att få mycket mer pengar över och din man hade kunnat vara hemma med era barn istället för att betala husräntor. Jag är helt för att ni ska få välja de dyra husräntorna, jag betalar dyra husräntor själv. Men kom inte och säg att det inte är något som ni själva valt och prioriterat.
Vi bodde i hyresrätt (15k/månad, var enda som gick att få tag på) förut så berätta gärna för mig hur vi gynnades av låga räntor?

Hade vi köpt billigare hus (= långt bort) så hade det inneburit dyrare bränslekostnader så det hade kostat oss ännu mer faktiskt.
 
Alla ska få ta del lika mycket. Blir ganska bisarrt om vi ska börja ha egna skattekonton för vi som betalat in mycket sen ska få ut mer? Då försvinner ju hela tanken med skattesystemet?
Ja men dåså. Då tycker vi ju lika.
Haha nä verkligen inte. Då tänker jag att jag vill ha ut en massa pengar retroaktivt. Jag var föräldraledig som 18-åring och fick ut fantastiska 1800 kr/månad. Nu har jag betalat en massa skatt de senaste decennierna. Så jag måste ha en massa pengar på mitt egna skattekonto att få tillbaka
🤷🏻‍♀️
(Ironi…).
 
Det enda det skulle leda till om normen var att kvinnor skulle lönearbeta i exakt samma utsträckning som män trots att de väljer att skaffa ett gäng barn är att ännu fler kvinnor än idag skulle bli utbrända.

Nej, det blir ett cirkelresonemang av guds nåde. Ansvaret för barnen ska delas mellan vårdnadshavarna på ett rimligt sätt och det är inte ett rimligt sätt att just människor med kvinnligt kön ska ta så stor del av ansvaret att de blir utbrända.
 
Haha nä verkligen inte. Då tänker jag att jag vill ha ut en massa pengar retroaktivt. Jag var föräldraledig som 18-åring och fick ut fantastiska 1800 kr/månad. Nu har jag betalat en massa skatt de senaste decennierna. Så jag måste ha en massa pengar på mitt egna skattekonto att få tillbaka
🤷🏻‍♀️
(Ironi…).
Varför skulle man få pengar retroaktivt? Visa gärna var jag skrivit det? Nej just det du hittar på.
 
Då får vi nog höja inkomstskatten kraftigt för att kunna finansiera kalaset.
Finns säkert annat man kan dra in på. Men det kommer aldrig hända. Och som sagt jag ska inte vara föräldraledig en enda dag till i mitt liv = påverkar mig noll.
 
Jag tycker alla borde få 80 % av sin riktiga lön i föräldrapenning, inte bara låginkomsttagare.
Jag tycker jag borde få vara ledig lika länge med 80% av min lön eftersom jag inte har några ungar som kostar pengar och jag har betalat in massor med skatt i alla år jag lönearbetat. Jag är ju trots allt häst-, hus-, hund-, bil- och kattägare och får inga bidrag alls, visst borde jag få tillbaka en massa pengar som jag sparat samhället när jag dessutom aldrig varit långtidssjukskriven? :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp