Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Urfånigt! Kommer vegoprodukter som jordnötssmör få fortsätta heta det? Kokosmjölk?

Det är kött- och mjölkindustrin som är rädda att fortsätta förlora andelar av marknaden till förmån för vegoprodukter, och det här är ett patetiskt sätt att försöka stoppa det.
Kokosmjölk. Tack, det lyckades jag inte tänka ut förut! :p
Då finns det ju redan växtbaserad mjölk sedan länge som kallas mjölk. Skumt.
Vad är det då som ska regleras egentligen? Är det någon som har läst skrivningarna?
 
Jag har absolut inga problem med att det heter mjölk, korv, burgare osv eftersom det oftast är just "havre-mjölk", "vego-korv" eller "soya-burgare" för att ge några exempel. Tycker det snarare är bra för det visar tydligt att här finns ett vego-alternativ till din vanliga kost. Känns som att det är samma argument som dyker upp från folk som tycker att vegetarianer ska fixa och hitta på egen mat som inte liknar deras motsvarigheter med kött.
1) Det är mer trivsamt för många att äta samma sak som de som äter kött, ex en veggo-burgare på Max tillsammans med sina kompisar.
2) De som vill äta mer veg har möjlighet att lätt utan minsta ansträngning byta ut en eller två ingredienser för att minska sin animaliska konsumtion.
 
Jag har absolut inga problem med att det heter mjölk, korv, burgare osv eftersom det oftast är just "havre-mjölk", "vego-korv" eller "soya-burgare" för att ge några exempel. Tycker det snarare är bra för det visar tydligt att här finns ett vego-alternativ till din vanliga kost. Känns som att det är samma argument som dyker upp från folk som tycker att vegetarianer ska fixa och hitta på egen mat som inte liknar deras motsvarigheter med kött.
1) Det är mer trivsamt för många att äta samma sak som de som äter kött, ex en veggo-burgare på Max tillsammans med sina kompisar.
2) De som vill äta mer veg har möjlighet att lätt utan minsta ansträngning byta ut en eller två ingredienser för att minska sin animaliska konsumtion.

Fast inget av det du räknar upp ändras om orden ändras. En vegoburgare byter inte skepnad bara för att du kallar den för Nisse istället för vegoburgare.
 
1. Varför VILL man att det ska heta "havremjölk" eller "vegosalami"? Jag tänker att det är mycket bättre att inte utgå från normen att maten ska innehålla tex kött. (Att matindustrin vill detta förstår jag)

Det hintar åt mig som konsument att veta hur jag ska använda den. Vegosalami = den försöker efterlikna salami, jag kan använda den på smörgås eller pizza, den kanske är lite starkare än andra pålägg. Hade den hetat vegopålägg hade jag blivit förvånad om den var stark och pepprig som salami, och jag hade kanske inte direkt tänkt på att ha den på pizza.

Och det här VET kött- och mjölkindustrin, och de vill inte underlätta för konsumenter att välja andra produkter än deras egna.
 
Fast inget av det du räknar upp ändras om orden ändras. En vegoburgare byter inte skepnad bara för att du kallar den för Nisse istället för vegoburgare.
Är inte helt säker på om jag förstår vad du menar.. Men jag hänvisade (kanske lite otydligt) till diskussionen kring att konsumenter inte förstår att det är veg om det heter vegokorv eftersom KORV finns i ordet, och då menade jag att det sällan står bara "korv" på förpackningen utan just vegokorv.
 
Ord stör mig sällan och veggoburgare får väl heta veggoburgare tycker jag. Men jag stör mig enormt på MAX Crispy NO-Chicken!! Varför blanda in kyckling i namnet på en vegetarisk burgare?
Jag tycker också att det är ett rätt dåligt namn men skulle tro att det återigen är för att locka köttätare som kanske vill testa att äta växtbaserat, genom att beskriva vad produkten liknar, typ.
1. Varför VILL man att det ska heta "havremjölk" eller "vegosalami"? Jag tänker att det är mycket bättre att inte utgå från normen att maten ska innehålla tex kött. (Att matindustrin vill detta förstår jag)
Därför att normen ÄR att mat ska innehålla kött och mejeriprodukter, och för att få inbitna kött/mejerianvändare att gå ifrån det invanda beteendet behöver man använda sig av välkända termer för att de ska känna sig lockade och förstå vad produkten går ut på.
 
Kokosmjölk. Tack, det lyckades jag inte tänka ut förut! :p
Då finns det ju redan växtbaserad mjölk sedan länge som kallas mjölk. Skumt.
Vad är det då som ska regleras egentligen? Är det någon som har läst skrivningarna?

Vad jag googlade mig till så är det här något som beslutades och infördes för tre år sen? Och att det fanns undantag för "etablerade och traditionella" produkter som jordnötssmör, kokosmjölk och kakaosmör.
 
Fast inget av det du räknar upp ändras om orden ändras. En vegoburgare byter inte skepnad bara för att du kallar den för Nisse istället för vegoburgare.
Nej men det blir svårare för min svärmor att köpa den när hon letar efter en vegetarisk hamburgare åt mig när hon ska bjuda oss på hamburgare och jag är vego. Samma med korv eller file eller vad det nu heter. De hjälper den som är ovan vid att laga vegetariskt att hitta rätt produkt. Nåja hon lär väll få lära sig att köpa runda lång och eller runda platta i stället men det hade ju varit enklare att bara kalla det för korv och biff/burgare.
 
Jag tycker också att det är ett rätt dåligt namn men skulle tro att det återigen är för att locka köttätare som kanske vill testa att äta växtbaserat, genom att beskriva vad produkten liknar, typ.

För mig gör det precis tvärtom. Plantbeef däremot tycker jag är ett tydligt ord som beskriver vad det äroch det köper jag gärna. Det är gott. Medan no-chicken bara beskriver vad det inte är. Det blir fånigt.
 
Vad gäller för kycklingburgare, fiskburgare, kycklingkorv och liknande, ska inte de heller vara okej då? Burgare och korv för mig talar om formatet på maten, sen kan man lägga till en namndel som beskriver innehållet, oavsett om det är kött eller köttfritt.

Jag ser annorlunda på exempelvis salami som är en specifik köttprodukt, det räcker ju inte med att det är ett runt pålägg.

För mig blir det liksom skillnad om man beskriver formatet eller har med själva köttproduktens namn. ”Vegetariska köttbullar” förstår jag inte, medan ”vegobullar” är fullt logiskt.
 
För mig gör det precis tvärtom. Plantbeef däremot tycker jag är ett tydligt ord som beskriver vad det äroch det köper jag gärna. Det är gott. Medan no-chicken bara beskriver vad det inte är. Det blir fånigt.
No chicken tycker jag också är konstigt.
Men Fuskpinnar tycker jag är fyndigt och man förstår direkt hur de kan användas. Eller pinnar är kanske också reserverat för animaliska produkter? :nailbiting: Trots att "pinne" är en växt...
 
Det hintar åt mig som konsument att veta hur jag ska använda den. Vegosalami = den försöker efterlikna salami, jag kan använda den på smörgås eller pizza, den kanske är lite starkare än andra pålägg. Hade den hetat vegopålägg hade jag blivit förvånad om den var stark och pepprig som salami, och jag hade kanske inte direkt tänkt på att ha den på pizza.

Och det här VET kött- och mjölkindustrin, och de vill inte underlätta för konsumenter att välja andra produkter än deras egna.

Därför att normen ÄR att mat ska innehålla kött och mejeriprodukter, och för att få inbitna kött/mejerianvändare att gå ifrån det invanda beteendet behöver man använda sig av välkända termer för att de ska känna sig lockade och förstå vad produkten går ut på.

Jo jag vet att det är så. Men jag skulle ju önska att vegetarisk mat inte var ett "alternativ" till animalisk mat utan bara mat.

Angående vegosalami tänker jag precis tvärtom. Heter det vegosalami är min association "försök att efterlikna salami men antagligen inte lika god". Jag blir mer positivt inställd till produkter som heter något helt annat, fokuserat på vad det är och inte vad det inte är.
 
Vad jag googlade mig till så är det här något som beslutades och infördes för tre år sen? Och att det fanns undantag för "etablerade och traditionella" produkter som jordnötssmör, kokosmjölk och kakaosmör.
Jo så är det säkert. Men det blir ändå fånigt. Kokosmjölk är okej, men inte mandelmjölk. Jordnötssmör okej, men inte nötsmör, trots att det är nästan identiska ord.

Är milkshake okej, även om den görs på gräddglass och inte mjölk?
 
Men vad är den "riktiga innebörden"? Kom kanelbulle eller köttbulle först? Bajskorv eller falukorv?
Intressant, inte visste jag att kanelbullen och bajskorven ska ses som det moralisa och etiska alternativet över köttbulle/falukorven. Men vad folk lägger på tallriken med potatismos eller stuvade makaroner är inte upp till mig.
 
Intressant, inte visste jag att kanelbullen och bajskorven ska ses som det moralisa och etiska alternativet över köttbulle/falukorven. Men vad folk lägger på tallriken med potatismos eller stuvade makaroner är inte upp till mig.
Svara på frågan istället, vilket av orden anser du ha den "riktiga innebörden" och kom först?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp