Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Jag har aldrig haft behovet att göra en vegansk korvstroganoff utan gör hellre en linsgryta i så fall. Jag är nog inte nostalgisk på det sättet gällande mat.

Och jag är kritisk till mycket processade produkter både med eller utan kött, så det är verkligen inte bara vegoalternativen. Jag tycker det är en enormt tråkig utveckling på många plan. Absolut äter jag också processad mat, men försöker laga så mycket mat jag orkar från grunden. Men det får bli en annan tråd.

Nej men jag tänker att det kan fylla ett syfte för andra. Om andra är nostalgiska i sitt ätande, och dessutom kan kombinera det med ett mer miljövänligt alternativ så ser jag ingen anledning att invända. Jag tycker att det är jättetrevligt om jag kan få så juliga smaker som möjligt på julbordet, i stället för att laga en palak paneer just den dagen, utan att det behöver innebära en slaktfest. Din invändning är alltså att du inte har behovet, men jag tänker att om andra har det behovet och det går att fylla på ett miljövänligare sätt än att alltid äta kött så är väl det bingo på alla fronter. Själv gillar jag inte lösviktsgodis men liksom, smaken är som baken.

Sedan kan jag hålla med om processad mat och att det kan få heta vegobullar i stället för vegoköttbullar.
 
Som förälder till mjölkprotein allergiker tycker jag att det är bra om just mjölk faktiskt bara är just mjölk, är så less på att behöva förklara att havremjölk inte innehåller mjölk. 🙄 Men de flesta har redan bytt till havredryck så det är bra!

När det gäller korv osv så behöver vi titta över vår egen vattenpöl och inse att det är större problem på andra språk. Jag tror inte att de vegetariska alternativen kommer sluta sälja om de får andra namn än -korv och -burgare, de är här för att stanna oavsett namn.
 
Alltså jag är bara ironisk! Varför är det förädling när kött blir korv, men inte när det är soyaprotein liksom? Varför inte bara äta kokt potatis som den är, varför behöver ni mosa den? För mig blir argumentationen lite samma.

Fast det menar jag inte. Det vore lika tokigt att lansera animaliska vegobullar som att lansera veganska köttbullar. Det är ordet kött som blir direkt missvisande, inte ordet bulle eller korv.

Livsmedelsförädling är finfint oavsett råvaror.

Det borde dessutom inte locka gruppen av veganer och vegetarianer att hela tiden få skrivet på näsan att det som bäst handlar om ett alternativ till kött, inte en produkt på egna meriter.
 
Fast det menar jag inte. Det vore lika tokigt att lansera animaliska vegobullar som att lansera veganska köttbullar. Det är ordet kött som blir direkt missvisande, inte ordet bulle eller korv.

Livsmedelsförädling är finfint oavsett råvaror.

Det borde dessutom inte locka gruppen av veganer och vegetarianer att hela tiden få skrivet på näsan att det som bäst handlar om ett alternativ till kött, inte en produkt på egna meriter.
Fast det var lite det här jag ville åt med mitt första inlägg, det händer ju typ ALDRIG att det står bara "korv" på en förpackning med vego-korv utan just vego/veg/veggie eller whatever. Kanske det är skillnad på den vegetariska motsvarigheten till köttbullar, det håller jag med om. Men samtidigt, vem bryr sig egentligen. Det skadar ingen.
 
Fast det var lite det här jag ville åt med mitt första inlägg, det händer ju typ ALDRIG att det står bara "korv" på en förpackning med vego-korv utan just vego/veg/veggie eller whatever. Kanske det är skillnad på den vegetariska motsvarigheten till köttbullar, det håller jag med om. Men samtidigt, vem bryr sig egentligen. Det skadar ingen.

Det är förvirrande. Inte ordet korv då som är en form och inte en råvara, men ordet kött. Gillar inte förvirrande namn på livsmedel, vilket i vissa sammanhang kan innebära livsfara eller bedrägeri.
 
Jag tror också att mina produkter ”fläsksojakorv” och ”leversojafärs” skulle kunna väcka ilska hos de vegetarianer som köper dem i tro att de inte innehöll animalier.

Min aversion handlar i första hand om korrekt konsumentupplysning.
 
Nä mjöd är sällan gott 😂 Eller så är det för att jag har blivit bjuden på hemmagjorda varianter av mjöd, även av öl men öl har varit drickbart! ;)
Förlåt för lite OT men det är sån skillnad på mjöd och mjöd!! Var på en provning för några helger sedan, av 12 sorter var kanske 1-2 drickbara ^^ det finns allt ifrån sånt som smakar riktigt tort vin, något som kan liknas vid glögg, en tredje som är som punsch, och allt där emellan :)
 
För övrigt får denna diskussion mig att tänka på företaget som här om året skapade någon slags produkt som skulle vara "grönare" (minns inte orden alls nu som de använde i marknadsföringen) men jag var helt övertygad om att det skulle vara veg-vänligt.. Och så visade det sig att det var MINDRE kött och utfyllnad av grönsaker, inte helt utan. DÄR kan man snacka om förädande reklam/formuleringar.
 
För övrigt får denna diskussion mig att tänka på företaget som här om året skapade någon slags produkt som skulle vara "grönare" (minns inte orden alls nu som de använde i marknadsföringen) men jag var helt övertygad om att det skulle vara veg-vänligt.. Och så visade det sig att det var MINDRE kött och utfyllnad av grönsaker, inte helt utan. DÄR kan man snacka om förädande reklam/formuleringar.
"Korv-ish " extremt märklig produkt!
 
Cred Myra Åhbeck Öhrman:
"Att köttlobbyn är argare på sojakorv än de är på billig korv som grill-eller lunchkorv där en majoritet av innehållet inte är kött, får mig bara att vilja bli slaktbilsbrännande vegan av obstinata skäl."
:o :D
 
För mig är det skillnad på när man blandar olika råvaror och mekaniskt bearbetar produkten och när man snarare separerar/processar ut delar ur en råvara på ett sätt som närmast är kemiskt-industriellt.

Att göra en burgare på sojabönor är jämförbart med att göra mos av potatis. Matlagning-ish, även om det kan vara väldigt storskaligt och mekaniserat.
Att göra sojaprotein av sojabönor inte jämförbart. I mina ögon är det att processa fram en ny råvara.
Vad blir slutsatsen här? Jag menar i relation till ämnet? Vad ska kallas vad?

Man kan använda mer eller mindre kemiskt industriella processer oavsett råvaror. Vissa så kallade köttprodukter (som innehåller äkta kött) är hårt processade, andra inte, så gäller även vegetariska alternativ även om vegetariskt "kött" och sojaprodukter ofta är värre.

I självaverket är matlagning en form av kemi även när vi lagar mat i hemmaköket.
 
Cred Myra Åhbeck Öhrman:
"Att köttlobbyn är argare på sojakorv än de är på billig korv som grill-eller lunchkorv där en majoritet av innehållet inte är kött, får mig bara att vilja bli slaktbilsbrännande vegan av obstinata skäl."
:o :D
Det har ju varit otroligt mycket kritik mot de korvarna. Jag har aldrig fattat det, tycker man att de är goda och inte bryr sig om näringsvärde eller så så spelar det väl ingen roll? Kött och potatis i ett.

Nej, jag föredrar inte dem men jag har aldrig fattat varför folk kan vara så upprörda över dem.
 
Cred Myra Åhbeck Öhrman:
"Att köttlobbyn är argare på sojakorv än de är på billig korv som grill-eller lunchkorv där en majoritet av innehållet inte är kött, får mig bara att vilja bli slaktbilsbrännande vegan av obstinata skäl."
:o :D

Jag gillar alla produkterna. Jag tycker till exempel chicken nuggets är nära höjden av klimatsmart mat där hela kycklingdelar mals ned som ingen skulle ha köpt som livsmedel annars, liksom mycket korv där bara liten del är kött, resten annat som också är bra om vi äter upp istället för att slänga. Billigt och klimatsmart att tillverka, mättande, betraktas som gott av många. Ibland kan näringsvärdet vara tveksamt, men det blir mest ett problem om vissa bara äter den sortens mat.
 
Nej men jag tänker att det kan fylla ett syfte för andra. Om andra är nostalgiska i sitt ätande, och dessutom kan kombinera det med ett mer miljövänligt alternativ så ser jag ingen anledning att invända. Jag tycker att det är jättetrevligt om jag kan få så juliga smaker som möjligt på julbordet, i stället för att laga en palak paneer just den dagen, utan att det behöver innebära en slaktfest. Din invändning är alltså att du inte har behovet, men jag tänker att om andra har det behovet och det går att fylla på ett miljövänligare sätt än att alltid äta kött så är väl det bingo på alla fronter. Själv gillar jag inte lösviktsgodis men liksom, smaken är som baken.

Sedan kan jag hålla med om processad mat och att det kan få heta vegobullar i stället för vegoköttbullar.
Fast köttimitationer/ersättning är inte per default bättre för miljön än kött, inte ens alla vegetabilier är bättre ur miljösynpunkt. Det beror på framställning/uppfödning (eller vilt) och transporter.
 
Rätt otrevligt att antyda att jag och min abekanta är så ”dumma” att vi tar fel. Det är inte det de handlar om. Blir rätt trist diskussion om man ska fördumma den andra sidan. Jag tror att det finns andra sätt att nå konsumenten med informationen utan att det behöver heta vegansk julskinka.
Jag skulle tro att antydan beror på att det är det här som är argumentet för att förbjuda orden för vegoprodukter. Vegokorv får inte innehålla ordet korv för att det är förvirrande för konsumenterna, de riskerar att ta fel, hävdar de som driver den här frågan. Så det är det det handlar om, och det antyds att konsumenter i allmänhet är så dumma. (Källa: P1 morgon imorse nånstans mellan 7-730, debatt mellan Jytte Guteland och en representant för nån svensk köttorganisation - även köttrepresentanten tyckte att det var ett överdrivet förslag)
Men det är ju ett svepskäl, det handlar om att man är rädd för konkurrensen. Jag kan inte förstå att EU-parlamentet lägger tid på detta, det borde vara en ickefråga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp