Bör vi ändra på systemet med röda dagar? (utbruten från Skolavslutning i kyrkan, äntligen!)

Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att prioriteringarna krockar. Det kändes mindre kontroversiellt före år 2000.

Men apropå ledigheter, hur gör vi då med ledigheterna i skola och arbetsliv runt religiösa högtider som jul och påsk? Behåller de kristna helgdagarna och kompletterar med ytterligare dagar ur andra religioner? Stryker alla religiösa helgdagar och låter alla arbeta? Lägger en icke konfessionell pool på, säg, fem lediga neutrala dagar per år att bocka av mot valfri religion? Det måste väl ha diskuterats tänker jag, men jag har missat det.
Jag röstar för att vi lägger in allt! Skitkul ju, som i Singapore, där man firar nyår tre gånger per år. :D

Så tycker jag att vi kan lägga in några på hösten istället för att allt ska ligga på våren/sommaren... Värdelöst ju, snarare hösten man behöver lite extra ledigt.
 
Jag skulle nog sura över utebliven Ob om vi tog bort alla röda dagar. Tror också att de skulle bli svårare att få folk att jobba ex. julafton.

Inte för dem som skiter högaktningsfullt i om det är julafton eller 21 december eller 4 januari.

Sedan betyder nödvändigtvis inte valfrihet reglerna för OB ändras exakt samtidigt, även om det är rimligt att också göra det.
 
Jag skulle nog sura över utebliven Ob om vi tog bort alla röda dagar. Tror också att de skulle bli svårare att få folk att jobba ex. julafton.

Ob håller jag med om.
Annars är det ju enkelt för företag att hålla stängt över tex jul och så får folk ta några av sina lediga dagar då.

Tror vi har i vårt avtal att ag har rätt att lägga ut fem av våra dagar där de själva anser att de passar, resten får vi söka ut.
 
Egentligen skulle många tjäna på det 🤔 mindre OB att betala ut. Man behöver inte nödvändigtvis ha många lediga samtidigt och kan fördela bemanningen smidigare.
 
Inte för dem som skiter högaktningsfullt i om det är julafton eller 21 december eller 4 januari.

Sedan betyder nödvändigtvis inte valfrihet reglerna för OB ändras exakt samtidigt, även om det är rimligt att också göra det.
Och det kan såklart variera mellan arbetsplatser men på många är det nog en majoritet som föredrar julafton.


Ob håller jag med om.
Annars är det ju enkelt för företag att hålla stängt över tex jul och så får folk ta några av sina lediga dagar då.

Tror vi har i vårt avtal att ag har rätt att lägga ut fem av våra dagar där de själva anser att de passar, resten får vi söka ut.
Alla företag kan ju inte hålla stängt. Sen innebär det en betald semesterdag då för de som velat jobba?

Vi har i övrigt redan X antal dagar vi får ansöka om att vara lediga. Det är dock inte semester utan då schemaläggs de andra dagar.
 
Och det kan såklart variera mellan arbetsplatser men på många är det nog en majoritet som föredrar julafton.



Alla företag kan ju inte hålla stängt. Sen innebär det en betald semesterdag då för de som velat jobba?

Vi har i övrigt redan X antal dagar vi får ansöka om att vara lediga. Det är dock inte semester utan då schemaläggs de andra dagar.

Fast det blir ju ingen skillnad egentligen.
Det är idag vanligt att företag stänger över jul, de fortsätter att ha stängt som vanligt och folk är lediga.

Vi kör våra tåg som vanligt, vissa är lediga, vissa jobbar.

Tror folk krånglar till det i tanken eftersom nan är så van vid att det ska vara på ett visst vis.
 
Jag gillar idén om valfrihet för röda dagar men ser även problemet med att få verksamhet som skola att fungera när 30 elever ska lägga sin egen ledighet, för mig som lärare skulle valfriheten försvinna helt. 😁 Jag skulle dessutom få svårt att ha en bra undervisning.
 
Jag gillar idén om valfrihet för röda dagar men ser även problemet med att få verksamhet som skola att fungera när 30 elever ska lägga sin egen ledighet, för mig som lärare skulle valfriheten försvinna helt. 😁 Jag skulle dessutom få svårt att ha en bra undervisning.
Fast det skulle väl vara upp till skolan att bestämma hur läsåret ska se ut? Det betyder ju inte att alla människor sätter ledigheten på olika dagar, utan jag tänker att arbetsgivaren själv bestämmer hur det läggs upp.
 
Fast det skulle väl vara upp till skolan att bestämma hur läsåret ska se ut? Det betyder ju inte att alla människor sätter ledigheten på olika dagar, utan jag tänker att arbetsgivaren själv bestämmer hur det läggs upp.
Är det verkligen det? Och ska skolan då fortsätta att gå efter de kristna dagarna, eller de muslimska dagarna, eller gå helt efter eget huvud och få alla föräldrar att rasa om att barnen måste få vara lediga när föräldrarna är det?

Att låta företagen lägga upp det låter som en dålig idé, det skulle innebära att mindre företag som har säsonger skulle göra det omöjligt för arbetaren att ta sina dagar under högsäsong, när de kanske behöver det som mest.
 
Är det verkligen det? Och ska skolan då fortsätta att gå efter de kristna dagarna, eller de muslimska dagarna, eller gå helt efter eget huvud och få alla föräldrar att rasa om att barnen måste få vara lediga när föräldrarna är det?

Att låta företagen lägga upp det låter som en dålig idé, det skulle innebära att mindre företag som har säsonger skulle göra det omöjligt för arbetaren att ta sina dagar under högsäsong, när de kanske behöver det som mest.
Men det är ju bra för företaget att personalen inte tar semester under högsäsong? Det är en självklarhet för mig att företaget ger semester under tid där det inte stör verksamheten.

Föräldrar rasat oavsett. Ledigheten kan läggas upp på ett helt vettigt sätt utan att följa kristna traditioner till punkt och pricka. Längre höstlov, längre sportlov ett litet vinterlov. Då får föräldrarna, precis som nu, försöka fixa ledigt under skolans ledigheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp