Bukefalos 28 år!

Börja avla när hästen är 20?

B

BigLadyZola

Detta är bara en ren fundering!

Kan man börja avla på en häst när den är 20?
Vilka risker kan det innebära?

Är inte så insatt i avel, så det är ren nyfikenhet! (:
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Först så blir ju frågan om det handlar om ett sto eller hingst?
Om det är en hingst så händer ju inte så mycket mer än man att får reda på om den är fertil eller ej.
Ett sto har klart passerat bäst före datum för avel i den här åldern om hon inte varit i avel. Det innebär att när stoet passerat 16 år så har åldersförändringarna i livmodern börjat och dessa gör bl a det blir svårare att få stoet dräktigt och om blir dräktig ökar riskerna för att hon kastar eller får ett dött/klent föl.
Det kan gå hur bar som helst men vill man chansa med ett så gammalt sto i avel bör man vara med en stor plånbok som tåler en del utlägg med riska att man ändå står utan föl i värsta fall utan stoet för det är ju inte riskfritt med dräktigheter och fölningar. Med högre ålder hos stoet så ökar också riskerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Okej, ja det var ston som jag syftade på!

Men nu har jag en liten motfråga, hade en häst i mitt förra stall (sto), som var 23år, och hon hade fått sitt sista föl vid 22års ålder, dock hade hon gått som avelshäst innan, och hade levererat 11 föl allt som allt.

Nu är frågan, är det lika riskfyllt att ta föl på en 22årig som har levt som avelshäst de senaste 13åren, som har fått massor av föl än en 22årig häst som ska få sitt första?
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Nu är frågan, är det lika riskfyllt att ta föl på en 22årig som har levt som avelshäst de senaste 13åren, som har fått massor av föl än en 22årig häst som ska få sitt första?

Det är mindre risker för ett sto som fått många föl än för ett som får sitt första i så hög ålder som 22. Största risken är nog att den inte blir dräktig.
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Och ännu större risk är det att den inte kommer att mjölka nåt. Den förmågan avtar redan i 15-årsåldern på ston som aldrig digivigt.
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Våran inackordering betäckte sitt sto förra året då 20 år gammal (travare). hade en problem fri dräktighet och fölade 1 vecka sent i år en super fin liten hingst. De va stoet första föl. Hon har juver som en hel ko å fölis e rund å go å så även hon så de e inga problem för henne i alla fall =)

Ägaren hade ute vet flera ggr förra året för å kolla stoet så allt såg ok ut å all hon skulle klara allt.. å allt va lugnt enligt vet men man kan ju aldrig garantera nått.. hon tog sej på första försöket..

Som sagt att de gick bra för detta stoet behöver ju ej betyda att de gör de för alla men man ska aldrig säga aldrig. =)
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Gör ett inlägg om några månader, så får vi se hur hon mjölkar då.
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Ja vi får la se men änn så länge går de bra =) å om några mån börjar ju fölis äta mer än mammas mjölk med.. så de e nog ingen fara =)
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Intressant!
Visste inte att mjölkförmågan eller vad man nu ska kalla den, redan kan avta vid 15års ålder!

Men kan det bli så att hästar som vi människor kommer förr eller senare i klimakteriet?
Jag menar, om en 20årigt sto brunstar så kan den väl bli dräktig för det?

Mitt sto är 19 och hon brunstar fortfarande (dock hade jag inte tänkt ta föl på henne, men vet andra som börjat avla på hästar som är mellan 17-20 där av intresset att veta mer) (:
 
Sv: Börja avla när hästen är 20?

Ston kan brunsta även om de inte har några ägg. För jag äggproduktionen och förmågan att bli dräktig avtar med stigande ålder. Men brunsta kan stoet göra ändå och ibland nästan alltid d v s cyklerna blir förändrade av hormonförändringarna
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 066
Senast: grodan21
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 819
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 426
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp