Bukefalos 28 år!

Börja med barmarksdrag

GardenAngel

Trådstartare
Idag när jag kom hem från affären hade det hoppat med en nomesele till Alice! (Vet inte alls hur den kom dit! :D :angel: )

Tanken är att testa barmarksdrag med henne! Och kanske lättare DW (läste att det var okej med nomesele vid lätt DW)

Men kruxet är att Alice inte drar. Alls. Hon vill vara brevid mig.
Jag har provat selen mu och låtit henne dra ett flexikoppel på en handduk ( :D ) bara för att hon ska vänja sig att ha något bakom sig. Men då har ju jag lockat henne till mig. Tanken är ju att jag ska vara bakom henne :p

Så jag behöver tips och idéer! Hur börjar man med drag när hunden inte är en sån som drar? (För det måste ju gå?)
 
Jag har tränat in kommandot "Framåt" när huliganen ska gå framför mig och när vi har börjat dra lite försiktigt så har jag lagt till dra. Så kommandot låter "framåtdra" Så börja träna in något som betyder att hunden ska vara före dig.
 
@Snurrfian Bra tips! Hon kan "gå på" som är mitt sätt att kalla fram henne (skadad från hästvärlden! :D). Man kanske kan lägga till en lätt tyngd när man är ute och går då? Så hon fattar att hon kan "gå på" även fast hon har en tyngd.
 
@Snurrfian Bra tips! Hon kan "gå på" som är mitt sätt att kalla fram henne (skadad från hästvärlden! :D). Man kanske kan lägga till en lätt tyngd när man är ute och går då? Så hon fattar att hon kan "gå på" även fast hon har en tyngd.
Börja med att ha på selen när ni är ute och går och skicka henne framåt, när hon väl förstår vad du menar så är det bara att börja lägga på lite tyngd. :D
 
Idag när jag kom hem från affären hade det hoppat med en nomesele till Alice! (Vet inte alls hur den kom dit! :D :angel: )

Tanken är att testa barmarksdrag med henne! Och kanske lättare DW (läste att det var okej med nomesele vid lätt DW)

Men kruxet är att Alice inte drar. Alls. Hon vill vara brevid mig.
Jag har provat selen mu och låtit henne dra ett flexikoppel på en handduk ( :D ) bara för att hon ska vänja sig att ha något bakom sig. Men då har ju jag lockat henne till mig. Tanken är ju att jag ska vara bakom henne :p

Så jag behöver tips och idéer! Hur börjar man med drag när hunden inte är en sån som drar? (För det måste ju gå?)

Hare. Du lägger ett vant dragekipage före och låter sticka iväg. Det brukar trigga jakten hos de flesta hundar.
 
@Jadzia Känner tyvärr ingen som håller på med drag..

Om hunden har god jaktlust kan man också låta en känd människa jogga före (om det är en liten hund) eller köra cykel (större hund). Är jaktlusten sämre kan personen locka på hunden.

Man kan lära hunden kommandot före men de lär sig sällan dra ordentligt om de inte triggas eller har rejäl kamplust.
 
Tänk på att med nomesele så ska du inte dra något som ligger på marken eftersom selen då tycker ner hundens kors/bak. De är gjorda för en lite högre fästpunkt

Mitt tips är att du kopplar fast dig själv i selen (med en lina med ordentlig flex) och ex sätter mat/leksak/boll/person på lämpligt avstånd från din startpunkt och låter sedan hunden springa fram till denna medan du ger ett lagomt motstånd genom linan. Beröm mycket såklart så fort hon lägger sig framåt i selen :)
 
Jag håller med @Ainon om att man inte ska dra tyngder som ligger på marken med en nomesele. Med nomesele kan du dra t ex en liten skrinda utan extra vikt i. Eller så sätter du fast hunden i midjebälte och går/joggar/springer/cyklar bakom. Låt bästa kompisen springa före, och den behöver inte dra, bara vara framför.

Ska du dra t ex en vattenfylld flaska eller kedja som ligger på marken ska du ha en weightpullsele. Man kan lätt sy en x-sele eller y-sele själv. Man kan titta på bilder och ta mått på sin egen hund, prova är ju inte heller något problem när man syr till den egna hunden. Du behöver spännband, fleece eller liknande, en pinne som är lite bredare än hunden. Har man ingen symaskin så kan man sy för hand. Längden på spännbandet ska vara dubbelt hundens bredd+längd + att man lägger till för steglängden för bakbenen och så ska det gå i en böj bakom träpinnen. Hunden 15+30 cm + steglängd 20 cm = 65 cm x 2= 130 cm + böjen bakom pinnen 30-35 cm = 165 cm spännband. Måtten är cirkamått till min dvärgpinscher. Spännband finns på Biltema o liknande, fleece i tygaffären eller vanlig fleecefilt, pinne o ett par hakar/ringar på byggmarknaden. Det är viktigt att inte selen är för stor så den halkar runt. Om du testar weightpulling så ska hunden dra max 10% av sin vikt de första gångerna, man drar endast på rörligt underlag (ej asfalt o liknande) och aldrig 2 dagar i rad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 090
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Tualma
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 436
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 140
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp