Bukefalos 28 år!

Börja med kaninhoppning

Ellenkantarell

Trådstartare
Jag har en lejonhuvad dvärgvädurshona som jag skulle vilja sysselsätta lite. Hon är en liten primadonna som helst tvättar tassarna istället för att motionera :p

Så jag tänkte att lite hoppning kanske skulle kunna trigga igång henne. Men jag har ingen som helst erfarenhet av sådan träning, då jag bara har varit intresserad av utställning. Är egentligen inte intresserad av att tävla i hoppning, utan mest att se om lilla Fia skulle kunna tycka att hoppa är lajbans :)

Så är det någon som har något tips på hur man får kaninen att förstå att de ska hoppa? Hur ska träningen läggas upp helt enkelt? :o

Tacksam för svar!
 
Sv: Börja med kaninhoppning

Kul att du vill hoppa med din kanin. De förstår oftast mer än vad man tror! Sätt upp ett hinder men lägg bommen på marken. Ställ kaninen framför och låt den göra lite som den vill. Försök visa att det är framåt och över den ska. När den väl gått över bommen är det beröm som gäller. Sedan höjer man successivt hela tiden. Höj inte för drastiskt, låt kaninen få ett självförtroende istället för att höja massa som den ej klarar av till en början. Första gången behöver du inte höja, då kan bommen vara på marken. Andra gången får du börja på marken igen så den känner igen sig och sedan höja lite till nästa steg. Sedan nästa gång efter det höja ännu ett steg. Ser du att kaninen fattar bra, är duktig och har ett bra självförtroende får du själv känna av om du kan höja ännu ett steg samma träning. Lite att tänka på: Hoppa inte för mycket och för ofta då kaninen kan bli uttråkad, när du sedan kan hoppa högre hinder- hoppa alltid fram, börja lågt, kaninen måste få värma upp på ett bra sätt. Låt den även springa lite innan den hoppar så blir det en ännu bättre uppvärmning. När det går som allt bäst- sluta, sänk då igen så kaninen kan "hoppa av" så har den ett bra minne till nästa gång. Mycket beröm! Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 189
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 967
Senast: Elektron
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp