Börja med NH, hur gör jag?

S

Sheltien

Jo, idag fick jag hem en häst som jag ska ha i ett halvår, hinner ju inte uträtta stordåd på så kort tid men jag som är van vid hästar som följer mig som en hund, som jag aldrig behöver ha grimma på och som står där jag ställer den vill få lite "fason" på ynglingen jag fick hem idag. Han är väldigt framfusig och "påig". Vist backar han då man lyfter handen och så men lika fort som den är nere så är han på samma ställe som innan.

Nu vill jag ha lite tips på hur jag kan träna på bästa sätt, jag har tränat andra hästar lite amatörnässigt sådär men det har ju uppenbarligen gått bra, men samtidigt har de hästarna haft det "i sig" så att säga. Mulle är aningen mer självständig och är inte så beroende av en ledare som många hästar är. Märks både i hagen och hantering, han tar reda på sig själv utan att vaa dominant.

Tips tack!
 
Du verkar ju kunna det :)
Kan du inte förtsätta göra som du brukar, och prova dig lite fram?
NH bygger mycket på suntförnuft...och man kan ju göra underverk på ett halvår....jag håller på dig! :)

Sam
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 362
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp