Börja om från början...

acj

Trådstartare
Ja, precis vad jag ska försöka göra med mitt sexåriga sto. Fick hem henne för bara cirka 5 veckor sedan och vi startade med en hälta som visade sig vara en hovböld. Har precis flyttat till en liten gård och skaffade sexåringen dels som sällskap till mitt andra sto som jag haft i 1½ år och som det funkar utmärkt med, dels självklart för att jag tyckte hon verkade vara en trevlig individ att ha att göra med. Nu tillhör jag inte dem som haft häst i hela mitt liv (mogen vuxen vid det här laget) men tror mig om att ha rätt skapligt med sunt förnuft och ödmjukhet nog att ta till mig vad andra kan ge för råd.

Den här sötingen har testat mig en del men inte över min förmåga tycker jag. Men... så hände det som inte bör hända. Min man och jag skulle rida tillsammans, han är nybörjare så jag gjorde iordning båda hästarna, hjälpte honom ut och upp på ryggen på min "gamla" häst, gick in för att hämta sexåringen som på de få minutrarna (vi var dessutom precis utanför dörren och hon såg oss hela tiden) hunnit bli hysterisk rädd för att bli lämnad kvar, tog ut henne, skulle spänna sadelgjorden och då reste hon sig så att jag fick hovarna i ryggen. Som tur var inget allvarligt - bara lite blåmärken - men självklart blev jag lite skärrad. Nå, vi kom upp och iväg och det var lite spänt men gick skapligt på vår lilla lugna skrittrunda.

Idag bestämde jag mig för att vänta med ridningen och istället fortsätta med mer promenader, markarbete osv. Gick en liten sväng med henne på en liten väg i närheten där vi bor men hon lyssnade nästan inte alls på mig utan bara drog åt sitt håll. Bättre på hemvägen dock och väl hemma gick vi på vår ännu inte färdigställda ridbana (ej ridbar men man kan gå där) och där jobbade vi med följsamheten. Funkade mycket bra, hon lyssnade och följde kanonbra, stannade när jag stannade mm. Så min plan nu är att hålla mig på banan och i närheten av den tills jag känner att hon (och jag) är mogna för att gå iväg längre bort.

Tjejen är van att gå med sin mamma i en flock på flera hästar och hos mig har hon bara en kompis så att hon blir mer eller mindre panikslagen över att vara ensam kan man förstå och förhoppningsvis jobba bort så småningom. Går redan bättre men vi har förstås en bit kvar.

Om hästen är lämplig för mig som inte är mer hästvan kan man diskutera, likaså varför jag köpte henne osv men nu är hon hos mig och jag är absolut villig att ge henne och mig en ärlig chans - fem veckor är för kort tid att ge upp på tycker jag. Så nu vill jag har råd - vad ska jag hitta på att göra med henne så hon tycker det är roligt att vara med mig. Självklart mycket beröm när hon gör rätt osv men vi kan ju inte bara gå omkring på ridbanan och leka "Följa John". Leta godis? Sparka boll? Lite prasslande presenningar osv (fast inte riktigt än tror jag, lite mer tillit först)?
Har tänkt att tömköra så småningom men även det känns lite för tidigt.

Tacksam för tips och goda råd om enkla basövningar som vi kan göra ute- Kan tillägga att det i övrigt inte är några hanteringsproblem. Hon älskar att bli borstad och hanterad, kommer fram när man ropar på henne osv så detta är ett ensam ute-/inneproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: Börja om från början...

Kul ;) jag har en sexårig kille som står som sällskap till vår andra häst och denna kille har blivit inriden ( påstås det ), men han rids inte längre pga galenskaper från hans sida. för 2 månader sen tog jag över honom och tänkte att visst kan denna lilla busing ( nordsvensk ) bli en trevlig ridhäst hihi. Jag har börjat lösträna honom i en lite rund hage jag byggt och då har vi tränat på join up, som har gått jätte bra, han går även nu att leda utan några problem och nästa vecka tänkte jag prova att rida honom.

Innan blev mina hästar me galna om jag delade på dem, men jag ställde den ena i boxen medan jag tränade den andra i ca 60min om dagen och nu funkar det mycke bättre. så om din unga tjej blir panikslagen av att vara själv så hade nog jag bara fortsatt att utsätta henne för det tills hon märker att det inte är nån fara.

Du säger att hon har varit hos dig i fem veckor, jag hade tänkt att ge min lilla busing ett år av träning varje dag ( menar inte bara ridning utan social träning ) och skulle det inte efter de bli någon förbättring så skulle jag kanske låta bli att försöka få han till ridhäst. men jag tror inte att nåt är omöjligt, min häst har redan blivit lugnare, och det är just detta lugnet vi jobbar med, han blir nämligen helt blockerad av stress när man tex, går ut i skogen med han på ett nytt ställe. ( eee allt lät visst lite flummigt ;)

men träning mys, träning mys, träning mys, så gör jag ;) läser även mycket böcker från bla monty roberts som jag ser som en stjärna när det kommer till hästhantering ;)
 
Sv: Börja om från början...

Jag är inte ensam då förstår jag... (Trodde jag inte heller iofs ;).)

Inbillar mig att jag med tålamod och med tidens hjälp ska få till en bra kontakt där inte stressen tar överhand. Självklart är fem veckor alldeles för kort tid men just därför vill jag också ta tag i det här nu så att det inte blir värre än nödvändigt. Gör precis som du säger Lisa, låter henne stå själv en stund då och då när jag rider min andra häst och det går faktiskt sakta men säkert bättre så tror inte det är någon omöjlighet att få ordning på problemet. Däremot vill jag ju inte bli nedsprungen eller få en häst som reser sig över mig igen om jag kan slippa. Det är inte säkert man har samma tur om det skulle hända igen. Min tjej blir precis som du skriver om din nordsvensk totalt blockerad av stress i okända miljöer om så bara en bit från gården och det är inte särskilt roligt.

Så jag ska göra som du skriver - träna och mysa i lagom blandning. Har läst lite artiklar om/av Monty Roberts, likaså har jag läst diverse böcker, bl a Perry Wood och fått en hel del tankeställare. Dock vågar jag mig inte på någon join up med denna tös - känner inte att jag behärskar det. Testade det däremot på min andra häst i väldigt liten variant - hon strulade vid intag och ville inte komma till mig när det var dags att gå in. Detta var precis när vi var nya här och varken jag eller hästarna hade fått till några vardagsrutiner. Jagade henne då runt i hagen enligt Montys idé och det räckte med ett tillfälle, efter det har det inte varit något mer strul. :)

Men tar fortfarande gärna emot tips på vad jag kan hitta på i närheten av stallet/på ridbanan när kreativiteten tryter. (Lägga ut pinnar/bommar och gå över/runt i olika varianter, bara öva ren följsamhet, gå på/mellan presenningar o liknande är vad jag kommer på just nu.)
 
Sv: Börja om från början...

Förresten, vad tycker ni är bäst att använda för det här ändamålet - grimma eller träns? (Har funderat på repgrimma men är inte van att använda det så är lite osäker.)
 
Sv: Börja om från början...

Har också en 6-åring av mycket speciell karaktär !! Lite impulsiv o naiv som jag är så köpte jag en häst från Tyskland, "inriden av proffs, grundutbildad, hoppad, skulle tränas att hoppa bana innan transport till Sverige", detta för min brorsdotters skull som rider lite clear rounder än så länge. Detta var 1,5 år sedan... Ny häst har köpts in till min brorsdotter kan jag säga ! Men vi har behållt o kämpat vidare med den mycket sociala o glada haflingern, han är fortfarande såå "valpig" i huvudet, o har perioder av olika slg kan man säga. Just nu är han RÄDD för saker, han har varit ascool innan, rider nästan uteslutande i skog o mark o det har gått hur bra som helst ! Däremot har han lekt mycket rodeohäst, bockat, slagit bakut o burit sej åt. ( han är undersökt ordentligt på atg-klinik). Han har testat oss svettiga o gör fortfarande. Men till råden då... Jag har varit noga med det vardagliga framförallt. Ensamridningen har tränats på samma korta runda där man inte hamnar för långt från stallet o är tillbaka på en kvart. Lämnad ensam i box med en tuss hö hellre än ensam i hage där skaderisken blir för stor. 5 veckor... jag kan fortfarande efter dessa 1,5 år tänka att jag tagit mej vatten över huvudet, men fy farao vad vi skrattar åt den här token ibland. Men man vill ju som du säger inte riskera att inte klara ut situationer. Du ska absolut om du tycker om denna lilla damen fortsätta att öva, sunt förnuft kommer man långt med. O ge dej själv beröm när det har gått bra.
 
Sv: Börja om från början...

Fem veckor är självklart inte på långa vägar nog för att veta om det kommer att funka eller ej. Beundrar dig som orkat hålla på 1½ år men som du skriver så är det värt det om man tycker om hästen. När jag läser ditt inlägg förstår jag att jag egentligen inte har några stora problem med min tjej. Det här att hon reste sig måste ha varit en ren panikgrej som hon gjorde när hon inte kom loss från mig.

Har i alla fall dels pratat med förra ägaren och fått mer info om vad hästen är van vid osv, dels bestämt mig för att verkligen ta det lugnt och ge henne chansen att börja lita på mig.

I måndags gick vi en liten promenad på cirka en kvart på en liten väg i närheten och det gick inte alls. Hon bara snurrade och stressade upp sig=lyssnade inte alls på mig så när vi kom hem igen tog jag mig en ny funderare och konstaterade att vi ska börja ÄNNU mer från början.

Igår var vi på vår lilla ridbana en stund med träns och lååångt grimskaft (måste skaffa en longerlina...) och bara gick runt (markarbete alltså, satt inte på henne). Hade lagt ut diverse störar i olika former som vi gick runt/över/i sicksack mm. Hon följde kanonbra och lyssnade hela tiden på vad jag ville. Sedan gick vi en liten bit på vår infartsväg, hon fick stanna/vända på kommando mm. Lite mer nervöst från hennes sida men efter sisådär fjärde gången gick det bättre. Gick några meter längre för varje vända. Avslutade med en liten joggingtur till ridbanan. Hon fick hela tiden massor med beröm när hon gjorde rätt och det känns som om det var rätt metod att köra.

Sedan fick hon stå ensam en stund medan jag red min andra häst en liten stund. Gick också bra.

Tar in henne i boxen med lite mat och f n också grankvistar fästa i boxgallret på ena sidan så hon har lite att plocka med när hon ska vara ensam. Vill inte ha henne själv i hagen än.

På kvällen var det mysstund i vanlig ordning och det gillar hon ju. Känns mao rätt OK så fortsätter att jobba på så här.
 
Sv: Börja om från början...

Tror du har en bra känsla för hur du ska gå framåt o i vilken takt. Det är ju alltid bra om man har kontakt med förra ägare o kan jämföra beteendet från tidigare, där har ju vi ingen som helst hjälp, utan har fått prova oss fram. Det jag känner nu, när vi är inne på år nr.2 är att det är nu det börjar ! Jag har skrivit dagbok från dag 1 o kan nu jämföra för varje årstid. Kunde exempelvis lista ut att han förmodligen blir pälsöm under hösten vid päls sättningen, ( har lösdrift o vill att de sätter päls ), för exakt samma beteende dök upp; sur vid sadling o minst ett par bockserier på varje ridtur !! Nu har det lugnat ner sej o han har hållt sej på backen ganska bra senaste veckorna... " Mys stund i vanlig ordning " , det är det jag menar med det vardagliga, att inte göra så "stora" saker för ofta o för fort utan vanliga trygga saker. Lycka till !
 
Sv: Börja om från början...

Hej,
Jag tror helt klart att du är på rätt väg. Hur många mil jag gick med min första häst törs jag knappt tänka på men det var värt det. Fem veckor är kort tid om omställningen varit stor. Tid och tålamod...
 
Sv: Börja om från början...

Tack för support alla (lisa, elgur och nasseman)! Helt klart är att det gäller att ladda med tid och tålamod som ni skriver. Super att ni här på Buke finns så att man inte deppar ihop och ger upp! Och fem veckor är kort tid, samtidigt kan det vara bra när man som jag inte tycker att man kan så mycket tar tag i problem i tid och inte låter det gå för långt.
:bow::bow::bow:
 
Sv: Börja om från början...

Man ska inte göra saker man inte känner sig säker med men, det finns nackdelar med att begränsa sitt umgänge med hästen oxå eftersom du hela tiden måste motarbeta sina tidigare begränsningar. Därför tar jag unghästar rakt ut i skogen direkt, alla gångarter (så gott som så klart, men bra mkt tidigare än de flesta, ja avstår helst helt från ridbana ex). Det blir inte mer dramatiskt än så och inget blir "speciellt" eller stressande.

Så fundera ordentligt innan du gör det till en vana med ridbanan, små promenader och ingen ridning. Dessutom blir iaf min extremt väluppfostrade blivande 5-åring alltid betydligt stökigare/räddare/mer okoncentrerad när han inte rids ordentligt, även en aspekt att lägga in.

Har du tränarhjälp? Vad var problemen med att bara gå ut o gå?
 
Sv: Börja om från början...

Har faktiskt funderat lite på det du nämner också. Att jag inte får bli så osäker så att jag inte vågar sådant jag inte är absolut säker på och får såklart försöka passa mig för det. Men känner nog ändå att det kan vara bra att jag först och främst vet att jag kan få hästen fokuserad på mig när hon är lugn och trygg. Funkar det så vågar man ta ytterligare steg efter hand också. Tänkte att jag skulle försöka få lite sällskap framöver så jag kan rida henne då. Har iofs ridit henne ett par små skritturer (har också fått ta det lite försiktigt med tanke på att hon fick hovbölden, över nu som tur är dock) på egen hand och det har ju funkat även om det har varit en rejält stressad häst jag haft under mig.

Vi är som sagt väldigt nyinflyttade och jag känner inte så många ännu och har heller inte hunnit kolla efter tränare än. Har tyvärr också en ekonomisk aspekt där iom att jag blev oväntat deltidsarbetslös strax efter flytten men så fort jag har koll på läget - ekonomiskt och socialt - ska jag se mig om efter tränare.

Problemet när vi är ute och går är att hon blir hiskeligt nervös och bara springer=struntar i mig. Har testat med grimma med långt grimskaft alt träns med tyglar och det gör inte någon större skillnad. Eftersom jag håller i änden på grimskaft/tyglar resulterar det i att hon springer i cirklar runt mig alt försöker dra iväg åt sidorna utan att bry sig om att jag "hänger" där. Detta ser jag inte minsta tecken av när vi är i en miljö där hon är trygg utan där är hon tvärtom superlyhörd och totalt uppmärksam på mig.

Nervös? Annat? Ja, jag vet faktiskt inte säkert men behagligt att promenera med henne då är det inte.
 
Sv: Börja om från början...

Problemet när vi är ute och går är att hon blir hiskeligt nervös och bara springer=struntar i mig. Har testat med grimma med långt grimskaft alt träns med tyglar och det gör inte någon större skillnad. Eftersom jag håller i änden på grimskaft/tyglar resulterar det i att hon springer i cirklar runt mig alt försöker dra iväg åt sidorna utan att bry sig om att jag "hänger" där. Detta ser jag inte minsta tecken av när vi är i en miljö där hon är trygg utan där är hon tvärtom superlyhörd och totalt uppmärksam på mig.

Nervös? Annat? Ja, jag vet faktiskt inte säkert men behagligt att promenera med henne då är det inte.

Just det tolkar folk så fel. Hon är inte ett dugg lydigare när hon är lugn. Hon har bara inget annat som intresserar/stör henne mer än dig, därför väljer hon att följa dig för att det är bekvämt. Hon kan lika gärna en dag få för sig att totalignorera dig och vägra gå ex, du har inte en suck mer att säga till om för att i grunden är hon inte lydig.

Vad du behöver visa henne är att det är bekvämt och tryggt att följa dig och lyssna på dig, och det är svårt att göra utan "provokation". Beröm är jätteviktigt och jättebra! Men man måste oxå låta hästen välja för att kunna berömma den när den väljer rätt. Det kan du inte om hon följer dig som en zombi hela tiden på bana. Dina tankar om hinder mm är åt rätt håll men jag skulle mycket hellre satsat på utepromenader.

När du går med henne och hon blir stressad så blir hon BETYDLIGT mer stressad om du låter henne springa runt dig. Du måste konsekvent ha henne på den sidan du bestämt! Varför låter du henne springa runt dig eller gå dit hon vill?
 
Sv: Börja om från början...

Förstår hur du menar men nu börjar jag känna av mina begränsningar. Låter och låter henne springa runt mm.... Hur ska jag få henne att inte göra det? Försöker själv vara lugn. Har försökt testa lite olika varianter för att få henne att sluta. Höjt ytterhanden framför henne. Tvärnitat och försökt vänta in henne. Vänt helt om och gått åt andra hållet. Försökt prata med henne. Rutit till på henne (sämsta varianten, blir ännu värre tycker jag.) Jag har säkert brist på pondus - är på gott och ont den typen av människa som inte har det i mig naturligt (tror jag, funkar förstås på hundar så kanske är det fortfarande lite för mycket respekt - omedvetet - i mig för hästarnas storlek och styrka???)

Hur tycker du jag i så fall skulle "provocera" henne på ett sätt som ändå är så säkert som möjligt?
 
Sv: Börja om från början...

Det bästa sätter tycker jag är att hålla relativt kort så du kan bromsa hästen genom att ta bak handen mot henne utan att du kommer bakom bogen och ha ett spö i handen från henne. Du går rakt fram och när hon vill vika in framför dig så höjer du spöet mot huvudet. Reagerar hon inte så knackar du på nosryggen eller liknande, tillräckligt för att få henne att vika undan. Följt av total eftergift o beröm under tiden som du bara går vidare.

Börjar hon försöka springa iväg framåt eller mot dig när du försöker mota bort henne så bromsar du samtidigt med din hand som håller tygeln, det är här du behöver ha en såpass kort tygel att du kan bromsa utan att det blir helkonstigt.

Låter det som att det skulle fungera eller känns det konstigt?

Ja, jag är fortfarande för promenader, så att utöka dem lagom tycker jag är ett bra sätt att visa var gränserna går utan att det blir pannkaka :D
 
Sv: Börja om från början...

Nej, det låter inte alls konstigt utan tvärtom väldigt användbart i min situation. Ska absolut testa. Har en känsla av att du är rätt ute betr henne. Tusen tack för goda råd! :bow:
 
Sv: Börja om från början...

Säger bara- Rid eller på annat sätt motionera den.

Det är en unghäst som har kommit upp en bra bit i kondition o sen fått vila pga hälta.

Det ena behöver inte utesluta det andra. När den är motionerad. så ska du se vad mkt lättare det är.

Få till en rutin att dagligen ta ut den andra- då de vänjer sig snabbt- att den andra faktiskt kommer tillbaka.

Lycka till.:laugh:
 
Sv: Börja om från början...

Också en tanke jag haft det här med motionen. Visserligen är de ute i skapligt bra hagar hela dagarna (runt 12 timmar, lite beroende på väder och vind) men det är ju ingen ersättning för motion via ridning e dyl. Känner mig dock lite osäker på att sätta mig upp och ge mig iväg på egen hand i dagsläget men ska försöka ragga upp någon trevlig människa med häst i grannskapet som sällskap (eller vad tycker ni andra, är det bäst med eller utan sällskap?). Har börjat få kontakt med lite folk här så det borde väl inte vara någon omöjlighet.

Det här med att bli lämnad ensam börjar gå bättre och bättre och förhoppningsvis fortsätter det på den vägen.

Tack!
 
Sv: Börja om från början...

Hur mkt jobbar de i hagen;)

För var dag som går som du inte rider- så byggs energin upp. Än mer när det nu blir kallare.
Det här är ju tiden när ni ska etablera kontakt.
Ta tag i saken o se till att trava o galoppera bortåt o sen kanske bara trav hemåt.- Gör avsaktningar dvs jobba hästen som om du red på ridbanan. Är den väldigt pigg- börja på en gång- hästen har ju gått i hagen x h.

Skritt på LÅNG tygel o lär hästen att du är cool- att lita på.

annars får du tömköra ut o då givetvis springa en hel del.

du kommer att få en NY häst, som börjar beté sig "normalt":bow:
 
Sv: Börja om från början...

Tack igen för goda råd! Har definitivt fått mycket att fundera på och nu blir det till att förverkliga dem också. Fick tfn från en kompis som kommer och hälsar på om ett par dagar. Då kan jag dels se hur hästen uppför sig med henne som är betydligt mer rid-/hästvan än vad jag är, dels rida ut med båda pållorna. Ska bli jätteroligt!

Det där med att vara "cool" med långa tyglar i skritten har funkade på min andra söting i början och så klart att det kan funka nu också. Ibland glömmer man bort...:angel:

Nu blir det i alla fall om jag får som jag vill en bra blandning av allt ni skrivit om här. Tusen tack igen allihop!
 
Sv: Börja om från början...

Försök att inte alltid rida med sällskap- kan även det bli till problem.

Med sällskap- rid först! Det ger självförtroende iom att den bakre hästen håller kollen bakåt.
Det gör oxå att du har lättare att rida ut själv.
Har du en lydig hund som du kan skicka före- ta hellre med den. Den ingår oxå i flocken- för hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 301
Senast: Badger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp