Börja om från början...

Sv: Börja om från början...

Det låter som att du har ett väldigt sunt hästsätt o lätt att se problemet från nya infallsvinklar så det löser säkert ska du se. Lycka till :)
 
Sv: Börja om från början...

Man får ju inte vara sämre än att man kan lyssna på dem med större erfarenhet än man själv. Sedan gäller det att ta åt sig och använda det som man känner funkar på en själv men måste säga att jag har fått VÄLDIGT många superbra råd här på Buke och framför allt idag i den här tråden. Känner mig rätt peppad nu och skulle helst vilja ut och testa direkt men det är mörkt och halt plus att folk trots detta kör som galningar på vägen utanför så väntar nog tills imorgon fm i alla fall.

Tack igen!
 
Sv: Börja om från början...

Jag kan bekräfta de råd du fått av connemara o axel sammanfattningsvis ; Vi har hela tiden ridit o stimulerat o motionerat vår stolle trots att man ibland haft svårt att glömma förra turen... men tanken på hur det skulle bli om man inte fortsatte o började bli för rädd, det törs jag inte ens tänka på. Ny dag- nya tag. I vissa perioder har han ju gått som en dröm ! Det är dessa perioder man ska minnas brukar jag säja till min brorsdotter ! Även detta med att rida först, (i täten alltså) med sällskap, stämmer precis !! Han blir såå stolt av o "visa vägen" o slippa ansvara bakåt som han tror att han måste göra. Då blir han väldigt okoncentrerad o disträ, vill inte gå framåt, hinner inte med o sen blir nervös när sällskapet försvinner bakom kurvan... Kan ju erkänna också att vi fortfarande har problem med ensamridningen just för, som axel skrev, har gjort det för lite, också nåt att tänka på. Ja mörkret är en ständig tidstjuv just nu !!
 
Sv: Börja om från början...

Måste erkänna att det här med ensamridningen kan göra mig lite för osäker i nuläget men troligtvis är det bästa att göra som du skriver - ta nya tag nästa dag. Skam den som ger sig! Imorgon är jag ledig större delen av dagen och ska försöka hinna med att aktivera båda hästarna. Hoppas bara inte att det har blivit för hårt och halt, är väldigt osäker på om jag kan få i broddar i skorna - snart dags för hovslagarbesök som tur är.

Det här med mörkret är ett krux tycker jag. Min s k ridbana är som sagt inte användbar för ridning. På vägen vågar jag inte rida i mörkret. Tyvärr finns det vissa bilförare som sk*ter fullständigt i att man kommer till häst och jag måste rida en bra bit på vägen för att över huvud taget komma från gården. Så vad göra de dagar man har jobbat och inte kommer hem förrän det är mörkt? Vet ju så väl att jag behöver jobba med hästarna men har svårt att få till det just de här dagarna. Det bästa vore ju att hitta ett ridhus i närheten men det är en bit att åka till de jag känner till och inte riktigt rimligt att tro att man ska hinna dit - om det nu över huvud taget finns plats där - när man inte kommer hem förrän efter sexsnåret.

Hur gör ni andra i samma situation? Tips på vettig aktivering tas tacksamt emot! Trickträning kanske?
 
Sv: Börja om från början...

Förresten, vad tycker ni är bäst att använda för det här ändamålet - grimma eller träns? (Har funderat på repgrimma men är inte van att använda det så är lite osäker.)

fick hem min Dually grimma förra veckan och har provat den på båda hästarna, helt fantastisk, fungerar även att rida med som en sidepull, denna är jätte bra att öva med, ibland använder jag grimman under tränset när jag ska lära rackaren att stå still vid uppsittningen så man inte emellan ridningarna ska behöva ta till att ta i tränset då min kille är väldigt känslig, funderade på att efter vi tränat bort alla bockningar ska jag prova rida med grimman med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 304
Senast: Badger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 443
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp