Börja rida western på unghäst!!!

M

marre79

Hej alla westernmänniskor!
Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor, lite skillnad mot andra forum. Vet inte varför, får den känslan bara!
Nu till min fråga- Jag har en unghäst, 3år, halvblod som jag red in i våras innan betet. Det betyder att han kan ha ryttare på ryggen och kan alla gångarterna i paddock såväl som ute i skogen. Jag har nu blivit jättesugen på att börja rida western och skulle i så fall vilja utbilda min häst på det sättet. Jag inser att vi båda behöver mycket hjälp för att utvecklas i western tillsammans på ett bra sätt och det kommer jag att få men jag tänkte höra med er om det finns något som jag kan börja med själv hemma från marken och i sadeln innan själva "utbildningen" börjar hos en tränare- man vill ju vara lite förberedd. Jag tänkte också passa på att fråga om tränset- vilket träns ska man rida på? Går det bra med vilket westernträns som helst? Visst kan man ha sitt vanliga tre delade tränsbett eller finns det något bättre till westernridningen? Har hört att man inte får ha vilket bett som helst som nybörjare?!
Tacksam för svar!
MVH Marre
 
Sv: Börja rida western på unghäst!!!

Kul att du vill börja rida western!
Ang. bett så går ett vanligt tvådelat tränsbett oftast utmärkt förutsatt att hästen trivs med det, att det är lagom långt etc. Månda föredrar tredelade tränsbett i stället för tvådelat. Om du idag rider på ett tjockt bett bör du byta till ett smalare. Vår teori är att ett smalare ligger bättre i hästens mun - det finns ju egentligen ingen plats för ett bett där - så varför då ta upp ännu mer plats....
Det du kan träna på - och som egentligen är detsamma som vid all grundutbildning - är att hästen lyssnar på dina sätes- och skänkelhjälper och att du inte behöver ta så mycket i tygeln. Du kan åxå lära honom det "internationella" ordet för stopp - woah. Alltså "woooow" som åxå ska betyda back eftersom hästen, för att ha baken under sig ska tänka back när han stannar. Pussljud vid galoppfattning är åxå bra att lära in - de flesta använder det. Rent allmänt att hästen går undan för tryck - tryck för skänkel, säte, tygel (lägga yttertygeln mot halsen blir ju sedan sk. "neckreining" )Kom ihåg att du, när du lägger ett tryck på ena sidan släpper trycket på andra , tex. skänkeln. Vi kan jämföra det med att ha öppna och stängda dörrar. Stängd dörr - hästen ska flytta sig ifrån. Öppen dörr - flytta sig till....Eftergifter alltså - stora och tydliga eftergifter till en början.
Finns massa mer att säga men det finns säkert fler som kommer med tips. Sen har du ju nätet som är en outtömlig källa. Finns åxå en del bra böcker och videos som man kan inspireras av. Lycka till!
 
Sv: Börja rida western på unghäst!!!

Hej, jag har själv börjat att rida mitt sto (5 år) i westernstil, vad jag upptäckte när jag började att intressera mig för detta var att det finns lika många "regler" som det finns tränare... :confused: Efter att ha läst en del, tittat på en del filmer osv så var jag så snurrig i huvudet och rent kluven, vilket är "rätt" då....???? :crazy: Mitt råd till dig är att eftersom du tydligen har hittat en tränare som du tänkt att använda dig av så ta råd av henne/han, bry dig inte så mycket om hur alla andra gör utan rikta in dig på den du valt. Hade jag varit som dig så hade jag kört lite markträning hemma, 7 games är bra övningar tycker jag för det är väldigt basic för alla oavsett hur man sen rider. Ta en lektion av din tränare och få en introduktion, be om råd och tips på saker att träna på hemma. Lycka till! :)
 
Sv: Börja rida western på unghäst!!!

Kul att du vill börja med western. Klart du kan rida med vanligt träns men jag skulle tagit bort nosgrimman( om du inte rdan gjort det) och skaffa ett par westerntyglar till att börja med. De är längre och tyngre vilket gör det lättare att ge ordentlig eftergift och att jobba med.
 
Sv: Börja rida western på unghäst!!!

Tack för svaren, de hjälper mig en bra bit på vägen.....
MVH Marre
 
Sv: Börja rida western på unghäst!!!

Va kul att du fastnat för western! Jag skulle vilja förmedla ens sak som jag tror de flesta internationella tränare och definitivt alla som jobbar på ranch tycker. " Du skall/ kan inte begära av en häst att den skall följa/lyda dig i sadeln om den inte väljer dig som ledare och respekterar dig på marken. Leta reda på en kurs i markhantering. Börja i rätt ända. Ge alltid din häst ett alternativ (ditt alternativ) för att lösa en situation. Visa vad du vill utan våld. Belöna DIREKT (Eftergift) när hästen gör rätt, ignonera felen. När det går bra- sluta! Jag har massor med tips! Om du vill får du maila mig. Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: Miingla
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 567
Senast: Lycan
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 736
Senast: Cam
·
Dressyr Jag går o funderar ang min lilla arabtant och om jag ska byta bett åt henne. Grejen är att hon brukar vara "svåruppvärmd" när man ska...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp